Hej.
Jag har scrollat runt ett tag här i forumet och på siten för information pga av att jag är i planerna att bygga ett hus. Antagligen har jag gett in på nåt jag kommer att ångra mer än ett par gånger under det närmaste året men jag har gett mig in i det och ska tamejfan jobba mig fram till ett ok resultat.

Jag tänkte mig att skriva av mig lite här i en tråd om hur det går framåt eller inte.

Jag vill bygga ett hus för mig, bara mig, närmare mina barn och barnbarn. De senaste 20 nånting åren har jag varit utlokaliserad till Stockholm pga jobb. Har kollat runt på hus att köpa närmare familjen men det lockar inte av flera anledningar så jag började kolla möjligheterna att bygga själv. jag är gammal byggare i grunden fast jag gjort annat de senaste 20 åren eller nåt sånt. Så jag köpte mig en tomt...

Så vad ska jag bygga?
Kollade runt på diverse hustillverkares sidor och det fanns väl hus jag skulle kunna tänka mig men inget som gjorde att jag ringde upp och beställde direkt. Det var alltid en massa tankar om att om jag gjorde så eller så istället så skulle det passa mig bättre. Men det skulle bli rätt kostsamt också så alternativet att bygga själv lockade allt mer. Det är ju kul också.

Så jag började rita på ett hus jag skulle vilja ha som passade på en tomt jag skulle kunna få köpa i närheten av min familj. Fick lära mig grunderna i Sketchup för att rita huset, eller husen. Det fjärde verkar ok.

Sen kom det där med bygglov och sånt. Jävlar (ursäkta) vad mycket det är fixa med tillstånd för att bygga. Ok, jag får ta till en arkitekt för att fixa alla handlingar, utifrån mina ritningar då såklart. Det är inte gratis märkte jag trots att jag inte är helt nöjd med vad de gjort hittills men det kommer vi till i senare inlägg.

just nu har jag lämnat i bygglovsansökan, nästan komplett, och försöker få allt klart till tekniska mötet. Skulle vilja ha ett par månader på mig men planen är att börja med grundarbetet i början av april så det brådskar.

I den här tråden har jag tänkt mig att jag ska beskriva min väg till ett färdigt hus. Dels för att jag vill dokumentera det men också för att dela med mig av hur det har fungerat för mig, jag har ju läst en del om hur ni har gjort och vad ni gått igenom. Kanske någon kan dra lärdom av mina erfarenheter till sitt projekt.

När det gäller frågor och sånt så ska jag försöka ta det i andra trådar i andra rubriker i forumet och hålla detta till en ren beskrivning om hur jag gjort och varför. Referera gärna till denna tråd i andra trådar om ni vill fråga eller varna för nåt eller liknande.

Men tillbaka till ordningen. Nästa steg att presentera är antagligen en liten teknisk beskrivning av huset, eller att anlita en arkitekt och kontrollansvarig. Nåt jag filar på till tekniska mötet med kommunen för att få startbesked. Mer kommer alltså snart.

Bilden är en vy av huset jag ritat i Sketchup. Självklart finns planlösning och sånt men det tar vi senare.

Kul att vara med i detta forum.
 
  • 3D-modell av ett enfamiljshus ritat i SketchUp med sadeltak och beigea ytterväggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Bengt Larsson och 38 till
  • Laddar…
Åsa Lund
Välkommen till forumet!
 
  • Gilla
Janne JOF
  • Laddar…
Så till lite tekniska saker om huset.
Det är ett bygge med väldigt tight budget som troligtvis kunde varit tightare om jag planerat bygget längre innan jag satte igång. Nu får jag uppfinna saker på frihand för att lösa saker. Har inte ens en energiberäkning men försöker ändå bestämma mig för vilken bergvärmepanna jag ska ha och sånt.

För det första är detta hus mindre än det jag ritade innan som hade en bättre planlösning. Valet kom på detta ändå pga ekonomi och att jag bygger det för mig, bara mig. Mina prioriteringar är det som gäller. Jag ska också ha dubbla boenden och vill inte låsa mig vid för höga kostnader framöver. Däremot är huset lite flexibelt, hela garagedelen ska vara möjlig att göra om till bostad i ett senare skede så den isoleras och får uppvärmning så det räcker. En prio är också golvvärme i garaget. Det som är viktigt för mig är ett större rum/kök där man kan samlas och vara tillsammans.

Det blir inga utsvävningar i material eller finesser. Standard räcker bra åt mig. Köket får ett skafferi som blir platsbyggt i hörnet mot dusch/toa/tvätt men får 145 isolering eftersom det är bärande vägg där. Ingen el eller vatten i köksö, eller om jag helt enkelt ställer in ett stort köksbord där... Sånt som jag tänkt lösa på vägen alltså.

Uteplats blir med utgång från vardagsrum/kök och blir gräs eller möjligtvis stenlagd utan tak. Vill gärna vara ute när jag är ute. Det kanske ändras med tiden.

Egentligen är alla rum utom kök/vardagsrum ganska små men de är inte till för att umgås i direkt.

Plattan blir med 300mm cellplast och golvvärme. Väggarna i bostadsdelen 45+145+45+45 isolering och taket antagligen lösull i lämplig tjocklek. Garaget får 45mm tunnare väggar men kan byggas på med nytt installationsskikt om det ska göras om till bostad.

Bergvärmepump som jag räknar med ska räcka med 6-7Kw, FTX för att värma inluften lite och braskamin mest för myseldning. Tveksamt om FTX betalar tillbaka sig de närmaste åren men att kunna filtrera inluften är också värt nåt. Braskaminen kan faktiskt värma hela huset om det blir stopp i pannan iofs. Men det blir kalla duschar då.

Budgeten för allt, inklusive tomt, är på under 1,8 miljoner så jag lär inte får några problem med fritiden de närmaste året om det ska hålla.

Fick första fakturan från arkitekten som skulle göra bygglovsritningar från mina ritningar i sketchup nyss. Det har jag antagligen lite att orda om i nästa inlägg.

Just det ja, det är inga mått på bilden men huset är ca 21 x 10 meter för referens. En planritning av ett hus med indikationer för kök, vardagsrum, garage och sovrum, utan mått, i enkel design för budgetbygge.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Ramnemark och 10 till
  • Laddar…
J Janne JOF skrev:
Bergvärmepump som jag räknar med ska räcka med 6-7Kw, FTX för att värma inluften lite och braskamin mest för myseldning. Tveksamt om FTX betalar tillbaka sig de närmaste åren men att kunna filtrera inluften är också värt nåt. Braskaminen kan faktiskt värma hela huset om det blir stopp i pannan iofs.
Jag har byggt mitt egen lösvirkeshus, 165 kvm.
Många gånger under byggtiden undrade va fan jag höll på med. Det blev en lång resa, jag jobbade 40-50 timmar på jobbet i veckan med.
Men det tog mig 3,5 år att bygga klart.
Jag installerade en FTX anläggning, jag har riktig bra luft inne i huset idag. På sommaren när värmen kryper in i huset så slår jag på AC och efter ett par timmar börjar kylan sprida sig i huset, samma på vintern med kaminen.

Har vattenburen golvvärme som drivs av bergvärmen.
Så mitt tips att koppla in en FTX i huset den kostar en runt 25000kr plus rör detaljer.
Eller om du vill spara in kan du du dra alla rör så det är bara att koppla in den när du köper den. Så allt är klart då, så slipper du se rören eller riva upp och göra om. När du ändrar dig.

Lycka till med byggandet!

pixel
 
  • Gilla
Janne JOF
  • Laddar…
Svarar lite kort här men kan återkomma.
Räknat man på inklusive allt för 1,8 miljoner. Låt oss säga huset "kostar" 1,6 då får du kvadratmeterkostnad till ca 8000 kr. OTROLIGT lågt i byggbranschen.
Jag gillar husformen och skulle vilja tajta ihop ytorna då det är mycket extraytor mellan rumsfunktionerna. Där kan du spara 20 kvm.
 
  • Gilla
Jalo
  • Laddar…
J Janne JOF skrev:
Så till lite tekniska saker om huset.
Det är ett bygge med väldigt tight budget som troligtvis kunde varit tightare om jag planerat bygget längre innan jag satte igång. Nu får jag uppfinna saker på frihand för att lösa saker. Har inte ens en energiberäkning men försöker ändå bestämma mig för vilken bergvärmepanna jag ska ha och sånt.

För det första är detta hus mindre än det jag ritade innan som hade en bättre planlösning. Valet kom på detta ändå pga ekonomi och att jag bygger det för mig, bara mig. Mina prioriteringar är det som gäller. Jag ska också ha dubbla boenden och vill inte låsa mig vid för höga kostnader framöver. Däremot är huset lite flexibelt, hela garagedelen ska vara möjlig att göra om till bostad i ett senare skede så den isoleras och får uppvärmning så det räcker. En prio är också golvvärme i garaget. Det som är viktigt för mig är ett större rum/kök där man kan samlas och vara tillsammans.

Det blir inga utsvävningar i material eller finesser. Standard räcker bra åt mig. Köket får ett skafferi som blir platsbyggt i hörnet mot dusch/toa/tvätt men får 145 isolering eftersom det är bärande vägg där. Ingen el eller vatten i köksö, eller om jag helt enkelt ställer in ett stort köksbord där... Sånt som jag tänkt lösa på vägen alltså.

Uteplats blir med utgång från vardagsrum/kök och blir gräs eller möjligtvis stenlagd utan tak. Vill gärna vara ute när jag är ute. Det kanske ändras med tiden.

Egentligen är alla rum utom kök/vardagsrum ganska små men de är inte till för att umgås i direkt.

Plattan blir med 300mm cellplast och golvvärme. Väggarna i bostadsdelen 45+145+45+45 isolering och taket antagligen lösull i lämplig tjocklek. Garaget får 45mm tunnare väggar men kan byggas på med nytt installationsskikt om det ska göras om till bostad.

Bergvärmepump som jag räknar med ska räcka med 6-7Kw, FTX för att värma inluften lite och braskamin mest för myseldning. Tveksamt om FTX betalar tillbaka sig de närmaste åren men att kunna filtrera inluften är också värt nåt. Braskaminen kan faktiskt värma hela huset om det blir stopp i pannan iofs. Men det blir kalla duschar då.

Budgeten för allt, inklusive tomt, är på under 1,8 miljoner så jag lär inte får några problem med fritiden de närmaste året om det ska hålla.

Fick första fakturan från arkitekten som skulle göra bygglovsritningar från mina ritningar i sketchup nyss. Det har jag antagligen lite att orda om i nästa inlägg.

Just det ja, det är inga mått på bilden men huset är ca 21 x 10 meter för referens.
Det verkar väldigt spännande och intressant.

När du skriver att du ska bygga, menar du att du handgripligen ska bygga själv eller att du tänker anlita någon som bygger ett hus du ritat?

När jag byggde mitt första hus tog det rätt så precis ett år från det jag hittade tomten jag ville ha tills jag rent praktiskt kunde börja bygga. Byråkratin på vägen dit var helt bedövande. Det är en lång rad av anekdoter om precis allt som kan fördröja ett bygge.

Din budget verkar väldigt snålt tilltagen. Har du tomt redan? Hur mycket har du räknat för tomten?

Du vill inte ha några utsvävningar eller finesser. Men ändå väljer du exklusiva detaljer som golvvärme. Den där H-formen på huset är spännande. Men samtidigt är det nog den dyraste formen man kan välja.

Varför har du anlitat en arkitekt när du redan har dina ritningar i Sketchup? För mig låter det som en onödig utgift.
 
J Janne JOF skrev:
Så till lite tekniska saker om huset.
Det är ett bygge med väldigt tight budget som troligtvis kunde varit tightare om jag planerat bygget längre innan jag satte igång. Nu får jag uppfinna saker på frihand för att lösa saker. Har inte ens en energiberäkning men försöker ändå bestämma mig för vilken bergvärmepanna jag ska ha och sånt.

För det första är detta hus mindre än det jag ritade innan som hade en bättre planlösning. Valet kom på detta ändå pga ekonomi och att jag bygger det för mig, bara mig. Mina prioriteringar är det som gäller. Jag ska också ha dubbla boenden och vill inte låsa mig vid för höga kostnader framöver. Däremot är huset lite flexibelt, hela garagedelen ska vara möjlig att göra om till bostad i ett senare skede så den isoleras och får uppvärmning så det räcker. En prio är också golvvärme i garaget. Det som är viktigt för mig är ett större rum/kök där man kan samlas och vara tillsammans.

Det blir inga utsvävningar i material eller finesser. Standard räcker bra åt mig. Köket får ett skafferi som blir platsbyggt i hörnet mot dusch/toa/tvätt men får 145 isolering eftersom det är bärande vägg där. Ingen el eller vatten i köksö, eller om jag helt enkelt ställer in ett stort köksbord där... Sånt som jag tänkt lösa på vägen alltså.

Uteplats blir med utgång från vardagsrum/kök och blir gräs eller möjligtvis stenlagd utan tak. Vill gärna vara ute när jag är ute. Det kanske ändras med tiden.

Egentligen är alla rum utom kök/vardagsrum ganska små men de är inte till för att umgås i direkt.

Plattan blir med 300mm cellplast och golvvärme. Väggarna i bostadsdelen 45+145+45+45 isolering och taket antagligen lösull i lämplig tjocklek. Garaget får 45mm tunnare väggar men kan byggas på med nytt installationsskikt om det ska göras om till bostad.

Bergvärmepump som jag räknar med ska räcka med 6-7Kw, FTX för att värma inluften lite och braskamin mest för myseldning. Tveksamt om FTX betalar tillbaka sig de närmaste åren men att kunna filtrera inluften är också värt nåt. Braskaminen kan faktiskt värma hela huset om det blir stopp i pannan iofs. Men det blir kalla duschar då.

Budgeten för allt, inklusive tomt, är på under 1,8 miljoner så jag lär inte får några problem med fritiden de närmaste året om det ska hålla.

Fick första fakturan från arkitekten som skulle göra bygglovsritningar från mina ritningar i sketchup nyss. Det har jag antagligen lite att orda om i nästa inlägg.

Just det ja, det är inga mått på bilden men huset är ca 21 x 10 meter för referens. [bild]
FTX kommer du nog aldrig att få någon lönsamhet i. Kanske långt upp i kalla Norrland, men jag är tveksam kring det. För komforthöjning är det givet, men vill men bygga på en budget är det nog bättre att satsa på friskluftsventiler och frånluftsventilation. Bygger man på lite sydligare breddgrader kanske till och med en frånluftsvärmepump är mera lönsam även i det långa loppet.

Någon speciell orsak till att köra 2 lager 45 på insidan? När jag räknade på det till vårt bygge kom jag fram till att 70-isolering var det den mest prisvärda med de offerter jag fått, och även betydligt snabbare att bygga då man slipper göra det i två lager. Bara en tanke om du nu försöker förenkla och hålla nere budget!

Det här bygget ska för övrigt bli väldigt spännande att följa.
 
  • Gilla
Janne JOF
  • Laddar…
FreQa FreQa skrev:
Svarar lite kort här men kan återkomma.
Räknat man på inklusive allt för 1,8 miljoner. Låt oss säga huset "kostar" 1,6 då får du kvadratmeterkostnad till ca 8000 kr. OTROLIGT lågt i byggbranschen.
Jag gillar husformen och skulle vilja tajta ihop ytorna då det är mycket extraytor mellan rumsfunktionerna. Där kan du spara 20 kvm.
Jo det är lågt men också en massa arbetstimmar. Även barnen lär få hjälpa till en hel del.
Det blev lite plottrigt i mitten av huset tycker jag men det duger. De stora ytorna i vardagsrum/kök är till för långbord så det kan vara lite extrayta när det inte står uppe.
 
A andersmc skrev:
Det verkar väldigt spännande och intressant.

När du skriver att du ska bygga, menar du att du handgripligen ska bygga själv eller att du tänker anlita någon som bygger ett hus du ritat?

När jag byggde mitt första hus tog det rätt så precis ett år från det jag hittade tomten jag ville ha tills jag rent praktiskt kunde börja bygga. Byråkratin på vägen dit var helt bedövande. Det är en lång rad av anekdoter om precis allt som kan fördröja ett bygge.

Din budget verkar väldigt snålt tilltagen. Har du tomt redan? Hur mycket har du räknat för tomten?

Du vill inte ha några utsvävningar eller finesser. Men ändå väljer du exklusiva detaljer som golvvärme. Den där H-formen på huset är spännande. Men samtidigt är det nog den dyraste formen man kan välja.

Varför har du anlitat en arkitekt när du redan har dina ritningar i Sketchup? För mig låter det som en onödig utgift.
Jag ska göra så mycket som möjligt själv. Är före detta byggare så jag kan rätt mycket, som det var för 20 år sedan i alla fall. Det blir mycket att läsa på.
Ja fy för den lede vad det ska vara krångligt med alla papper men jag köpte tomten 1 februari och hoppas jag kan börja med markarbeten i april och gjuta plattan i början av juni.
Tomten är med i priset och det är på landet så den är inte dyr i sig. Det fanns redan tidigare ett hus där med vatten och avlopp så marginella kostnader för anslutningen. Det är också väldigt nära mellan VA-anslutning och huset.
Förutom själv grävningen så gör jag allt markarbete själv. Har tillgång till traktor med lastare och tippvagn och grustaget är ca 2 km bort.
Visst hade det varit billigare med luftvärme eller element men komforten är också viktig så vissa saker tar jag i lite med. Formen på huset är något dyrare, inte minst taket, men just på plåt och sånt har jag ruggigt bra priser så det blir ingen enorm skillnad. Allt arbete med stomme och sånt gör jag själv.
Ja när jag såg hur arkitektens bygglovsritningar såg ut så är det absolut en onödig utgift. Däremot med beräkningar och sånt så måste jag ha hjälp. Jag kan göra konstruktionsritningar men kan inte göra lastberäkningar, energibalans och sånt.
 
  • Gilla
Snow_Stone och 3 till
  • Laddar…
S skydiver skrev:
FTX kommer du nog aldrig att få någon lönsamhet i. Kanske långt upp i kalla Norrland, men jag är tveksam kring det. För komforthöjning är det givet, men vill men bygga på en budget är det nog bättre att satsa på friskluftsventiler och frånluftsventilation. Bygger man på lite sydligare breddgrader kanske till och med en frånluftsvärmepump är mera lönsam även i det långa loppet.

Någon speciell orsak till att köra 2 lager 45 på insidan? När jag räknade på det till vårt bygge kom jag fram till att 70-isolering var det den mest prisvärda med de offerter jag fått, och även betydligt snabbare att bygga då man slipper göra det i två lager. Bara en tanke om du nu försöker förenkla och hålla nere budget!

Det här bygget ska för övrigt bli väldigt spännande att följa.
Nej det är inte lönsamt med FTX men en rätt skönt gissar jag. Vill gärna filtrera bort lite pollen när det är den säsongen också. Funderade också på en luft/vatten lösning men eftersom tillverkarna verkar mörka effektkurvor i lägre temperaturer och inte ange vad avfrostning drar så är det kanske ingen bra lösning i Gästrikland. Där blir jag gärna överbevisad om någon kan visa på dessa siffror och om det verkligen är vettigt.

Nja jo, jag försöker få till att jag har så lite trä rakt igenom väggen som möjligt, främst nere mot golv men också upp emot taket. Inbillar mig också att ha 45 mm installationsskikt innanför fuktspärr är ok men om det funkar med 70 mm så är det kanske en bra lösning. Det djupet och reglingen verkar krävas i våtrummen ändå.
 
J Janne JOF skrev:
Nej det är inte lönsamt med FTX men en rätt skönt gissar jag. Vill gärna filtrera bort lite pollen när det är den säsongen också. Funderade också på en luft/vatten lösning men eftersom tillverkarna verkar mörka effektkurvor i lägre temperaturer och inte ange vad avfrostning drar så är det kanske ingen bra lösning i Gästrikland. Där blir jag gärna överbevisad om någon kan visa på dessa siffror och om det verkligen är vettigt.

Nja jo, jag försöker få till att jag har så lite trä rakt igenom väggen som möjligt, främst nere mot golv men också upp emot taket. Inbillar mig också att ha 45 mm installationsskikt innanför fuktspärr är ok men om det funkar med 70 mm så är det kanske en bra lösning. Det djupet och reglingen verkar krävas i våtrummen ändå.
Jo, så lite köldbryggor som möjligt genom väggen är ju trevligt, men hur tänker du dig att du bygger då? Stående stomme, sen liggande korsläkt med första regeln upplyft från golv så den hamnar ovan syll, ångbroms på det och sen stående korsläkt därefter med kortling längst ner och högst upp? Typ så här:

Schematisk illustration av vägguppbyggnad med stående stomme, liggande korsläkt, ångbroms och isolering för minimerade köldbryggor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hur löser du det runt fönster och dörrar?

Ett alternativ som jag sett och gillar och som jag hade velat bygga med om jag hade tänkt på det, är att sätta ett tunt lager cellplastisolering mellan reglarna där det blir linjeköldbryggor annars, till exempel runt dörrar/fönster och längs syllen. Kör man 70-installationsskikt borde man ju kunna sätta 25 mm cellplast på dessa ställen och 45x45 utanpå och uppnå samma skikttjocklek, typ så här:

Schematisk illustration av en byggkonstruktion med korsläktning och isolering vid köldbryggor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ett annat sätt att minimera köldbryggor är att bygga stommen med lättbalk. När jag byggde mitt hus beställde jag stommen från Masonite Beams. Deras konstruktör ritade stommen utifrån mina underlag. Stommen levererades färdigkapad och uppmärkt, ett paket per vägg.

Jag betalade 80 tkr + moms(2019) för min stomme av 300 mm lättbalk. Huset är 160 kvm, delvis i två plan. I priset ingick allt limträ (Behövdes en del till avväxling för stora fönster), mellanbjälklag och konstruktionsritningar (ej takstolar).

Hade säkert gått att spara några tusenlappar på materialet genom att bygga med virke kors och tvärs enligt TS förslag, men jävlar vad snabbt det gick att resa.
 
  • Gilla
  • Wow
Janne JOF och 1 till
  • Laddar…
S skydiver skrev:
Jo, så lite köldbryggor som möjligt genom väggen är ju trevligt, men hur tänker du dig att du bygger då? Stående stomme, sen liggande korsläkt med första regeln upplyft från golv så den hamnar ovan syll, ångbroms på det och sen stående korsläkt därefter med kortling längst ner och högst upp? Typ så här:

[bild]

Hur löser du det runt fönster och dörrar?

Ett alternativ som jag sett och gillar och som jag hade velat bygga med om jag hade tänkt på det, är att sätta ett tunt lager cellplastisolering mellan reglarna där det blir linjeköldbryggor annars, till exempel runt dörrar/fönster och längs syllen. Kör man 70-installationsskikt borde man ju kunna sätta 25 mm cellplast på dessa ställen och 45x45 utanpå och uppnå samma skikttjocklek, typ så här:

[bild]
Jag tänkte mig stående 45x45 innanför 45x145 och liggande 45x45 innanför det. Då slipper jag trä rakt igenom uppe och nere på väggarna och har bara "korsen" där. Funderar på om jag kan isolera det stående lagret ända mot fönster och dörrar så jag i princip inte har trä igenom där heller. Fönster och dörrar kommer alltså utanför de två lagren av 45 reglar. Det blir liggande reglar på utsidan och där funderar jag på att dra upp den nedersta regeln 45 mm och sätta cellplast där nere.
 
Det är rätt mycket vinklar på taket, en avlång form på huset blir troligen billigare.
 
Raskus Raskus skrev:
Det är rätt mycket vinklar på taket, en avlång form på huset blir troligen billigare.
Ja detta tak är en dyr historia.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.