Jag planerar att bygga en större altan på ca 140 kvm men är osäker på vilken typ av material jag ska välja.

Till mina tidigare altanprojekt har vanligt tryckt virke i dimension 28 x 120 använts. Såhär ca 15 år senare ser det inte så roligt ut längre.

Det verkar som att åsikter om behandling av tryckimpregnerad trall är en ”never ending story”. Kommer ihåg att jag senast hade bestämt mig för att INTE olja in trallen för att slippa det svarta utseendet på sikt. Fick dock ändra mig ganska snart då virket fick sprickor och stickor snabbt hamnade i fötterna när man gick barfota.

Vid val av material till en större altan blir valet än viktigare om man inte vill lägga all sin vakna tid på underhållet. Dessutom vill man ju att det ska se snyggt ut även efter några år.

Vad har ni för erfarenhet av olika material? Jag tänker på brunimpregnerad trall, värmebehandlad trall, sibirisk lärk mfl.

Är det någon som är riktigt nöjd efter några år och kan tipsa om vad jag bör välja?
 
Usch så många dåliga däck man har byggt under årens lopp, ofta tacksam för att de inte höll så länge...

Grundproblemet tror jag är att tryckimpregnerat virke framställs av fur av låg kvalitet. Därför gäller det att välja ut det bästa. Allt tryckt trallvirke är sorterat med hänsyn till förekomsten av kvistar. Håller man sig till högsta klasserna (G4-0 eller G4-1) har man kommit en bra bit på väg. Köp bara 34x145 virke, det blir inte dyrare eftersom det klarar större c/c-avstånd. SIIO behandling fungerar rätt bra, även om det är dyrt. Inoljning blir snabbt fult.

Lärk av hög kvalitet håller bra, men det finns mycket skräp på marknaden. Kärnfur är ett fantastiskt material men det kan nog bli rätt dyrt i större mängder.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.