Jag har ett köpt en gammal lägenhet där elcentralen är väl synlig just vid entrén.
Skulle behöva lite tips på hur jag gör det snyggast för att täcka in det men ändå göra det funtionellt okej...

Här är en bild på hur de ser ut:
 
  • DSC00843.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Först och främst måste du ha 60 cm fritt framför säkringarna. Vet inte hur det är med automatsäkringar.
 
Johan > varför måste man ha 60 cm fritt framför??
 
Vår elcentral är iofs mindre än din men jag kan knäppa ett kort på vårt "skåp" över om du vill...bifogar ett foto senare...

det är inte några 60 centimeter framför den åtiminstonde, men en lucka som öppnas och själva skåpet "hänger" på centralen och är bara att lyfta bort
 
Brukar ta en lämpligt köksskåp
och slakta så det passar.
Annars om det är väldigt special
så funkar mdf fint.

Mvh Putte
 
Bonnier de skulle vara kul att få se skåpet ditt, bifoga gärna en bild.

Gubben som ägde lägenheten innan mig hade bara en spånskiva ut från väggen och sen en gardin som hängde framför elskåpet. Inte speciellt glamoröst :)

Jag är ju plåtslagare själv, så en låda är väl inte direkt så svårt att smälla ihop, men jag tycker de skulle vara snyggare med en låda i mdf eller nå istället.
 
Fredrik.engdahl skrev:
Johan > varför måste man ha 60 cm fritt framför??
Mot ev. gnistor från säkringar. Jag satt i exakt samma situation som rahkko för två år sedan när jag skulle renovera min egen BRF. Mätartavlan löste sig genom att föreningen flyttade ner alla i källaren. Min central som då satt tänke jag bygga in i en nisch, men se det gick inte enligt elektrikern. Minst 60 cm framför skall det vara.
B
ytte därför ut hela centralen mot en snygg Eldon med automatsäkringar, JFB och emaljerad utsida.
 
Kan i och för sig bero på om man använder brännbart material eller inte. Ett plåtskåp lär ju inte vara något problem att sätta tätt inpå.
 
rahkko skrev:
Jag har ett köpt en gammal lägenhet där elcentralen är väl synlig just vid entrén.
Skulle behöva lite tips på hur jag gör det snyggast för att täcka in det men ändå göra det funtionellt okej...

Här är en bild på hur de ser ut:
Mitt tips är att köpa ett nytt elskåp med jordfelsbrytare och automatsäkringar. Biltema av alla ställen har färdigkopplade skåp som enligt mitt tycke är snyggast och även har bra automatsäkringar. Sen ringer du elektrikern och ber han koppla in det vilket han bör klara på 1 h.

Sen skulle jag se till att få bort den där synliga sladddragningen, det ser inte bra ut även om det är väldigt vanligt i äldre lägenheter. Lite mer arbete att lösa detta iofs.
 
Här är en inte helt bra bild...
 
  • DSC002011.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lekkamraten skrev:
Mitt tips är att köpa ett nytt elskåp med jordfelsbrytare och automatsäkringar. Biltema av alla ställen har färdigkopplade skåp som enligt mitt tycke är snyggast och även har bra automatsäkringar. Sen ringer du elektrikern och ber han koppla in det vilket han bör klara på 1 h.

Sen skulle jag se till att få bort den där synliga sladddragningen, det ser inte bra ut även om det är väldigt vanligt i äldre lägenheter. Lite mer arbete att lösa detta iofs.
Vad kan de gå på totalt prismässigt? Runt 3000kr?
Har faktiskt funderat på att byta ut centralen, men vad säger BRF om de, brukar de vara okej?
 
rahkko skrev:
Vad kan de gå på totalt prismässigt? Runt 3000kr?
Har faktiskt funderat på att byta ut centralen, men vad säger BRF om de, brukar de vara okej?
Har en annan diskussion med ngn elektriker i en annan tråd om Biltemas elcentral. Kan bara säga att den fungerat perfekt för mig.

Biltema Sverige

Normalt svarar föreningen för ledningar som tjänar fler än en lägenhet och bostadrättshavaren för det andra.

Det brukar stå ngt i stil med:

"Bostadsrättshavaren svarar sålunda för underhåll och reparationer av bland annat:
· ledningar för avlopp, värme, gas, el och vatten – till de delar dessa befinner sig inne i lägenheten
och inte tjänar fler än en lägenhet


För att du skall vara säker fråga ngn i styrelsen eller läs vad som stadgas i din förening. Troligtvis är det ditt ansvar som i de flesta andra föreningar.

Bostadsrättsförenigen svarar däremot för stigarledningen in till din lägenhet då denna inte befinner sig inne i bostadsrätten, men den behöver inte bytas för att man byter normcentral/elskåp.
 
Johan Gunverth skrev:
Kan i och för sig bero på om man använder brännbart material eller inte. Ett plåtskåp lär ju inte vara något problem att sätta tätt inpå.
I en del lägenheter sitter tom skåpet inbyggt med en plåtlucka som orginal har jag sett, så jag tror inte att man måste ha 60 cm mellan säkringarna och ev lucka.

Däremot kan jag tänka mig att man måste ha 60 cm åtkomst fritt för att byta säkringar, rep. arbeten etc. !?

/K
 
har precis haft ett kök som jag jobbat med där elskåpet byggdes in i ett skåp och elektrikern sa inget om att det ska vara 60 cm till brännbart

man lär sig något nytt varje dag
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.