Noterade inne på Bauhaus, att virkespriser gått upp som satan. T ex trall 28x120 låg på ca 20 kr/m. Kommer ihåg det som 12-13 kr/m förra året. Utbud efterfrågan som drivit på priserna antar jag, är det så stor brist på virke? Tänkte i så fall inhandla allt behov för sommarens projekt redan nu :rofl: så slipper man flaskhalsarna då.
 
Problemet som gjort att priserna sticker iväg är Covid-19. Hela Europas sågverk är stängda mer eller mindre. Sveriges går för fullt och exporterar så mycket det går. Därav blir priset som det blir. Tillgång och efterfrågan
 
  • Gilla
Mjolnir
  • Laddar…
Just trall är en produkt som vid säsong används för att locka kunder och då säljs i mängder med låga marginaler.... vinsten görs istället på skruv och regelvirket
 
  • Gilla
cope och 2 till
  • Laddar…
Tur man har egen virkesproduktion i egen skog och mycket färdigtorkat i stabbarna.
 
  • Gilla
Leonardaukea och 6 till
  • Laddar…
Priserna på sågtimmer har också gått upp, vissa sortiment är snudd på rekord.
 
  • Gilla
M_alex79
  • Laddar…
Utom här i trakten. Stormen i september fällde mycket skog och priserna är dåliga efter det.

Vi skall såga 10 traktorlass vindfällen för eget bruk i vår. Det lönar sig inte att sälja dem.
 
  • Gilla
brfbo
  • Laddar…
H
Prata på k-ruta i Karlstad.
De har slut på massa olika virkes typer.
De har svårt med att få tag på en del då Kina köper upp allt.
Sen är både covid 19 och torkan 2018 som krånglar för dom.
De räknar med dyrare priser med framöver.
 
Jag vet inte vad trall är för något på riktigt, det är vad vi kallar en lastpalle på dialekt här.

Kollar en lokal handlares priser, 47x100 sågad regel kostar 1,50€ (ca 15kr) metern, men är slut i lager. Vankantad regel finns men är 1,60€ av nån orsak. 50x100 regel kostar 2,35€ så nästan 24kr metern. Jag har dock ingen aning vad priserna var innan covid...
 
  • Gilla
ulrikz
  • Laddar…
Rikssvenskarna har fått för sig att kalla tryckimpregnerade terassbräder med rundade kanter för "trall".
 
  • Haha
  • Gilla
P-G L och 1 till
  • Laddar…
Jonas Persson
H heimlaga skrev:
Rikssvenskarna har fått för sig att kalla tryckimpregnerade terassbräder med rundade kanter för "trall".
Nu blev jag nyfiken. Enligt SAOB är det långt ifrån ett nytt begrepp även om det inte på den tiden handlade om ett däck utanför huset utan ett däck på fartyg.

...om anordning bestående av (sektion(er) av) parallellt i rad anbragta l. korsvis sammanfogade (trä)spjälor...

...(1910). — jfr PYTS-TRALL. — särsk. (o. numera företrädesvis) om sådan anordning använd dels ss. skydd mot direkt kontakt med vatten l. fukt (l. ss. skydd mot nötning m. m. av det underlag som trallen täcker) på fartyg l. båt (jfr SKOCK, sbst.2) l. golv l. mark o. d., dels (särsk. på fartyg av ä. typ) för täckande av lucköppning o. d. (för ventilation (l. ljus)). En gammaldags tvättstuga med trall på golvet. Tryckimpregnerad trall, lämpad för veranda- och altangolv.



https://www.saob.se/artikel/?unik=T_2241-0019.q5eY&pz=3
 
  • Gilla
Kralle och 2 till
  • Laddar…
Ja.... men vi kallar dem för terassbräder eller någonting liknande. Trall brukar mer syfta på trallar på fartyg eller lättare konstruktioner som går att lyfta upp...... eller på en lastpall.
 
Jonas Persson
Jag kan hålla med, historien förtäljer inte hur de lösa sektionerna blev ett fast monterat däck.

Vårt däck runt poolen som var från 80-talet och helt slut hade täckts över med 60x60 trall-plattor av förra ägaren. De var för lata eller snåla för att byta ut alltihop... Så mycket enklare det är att beskriva det som att terassbrädorna var slut och de förra ägarna hade täckt det med trall. Men det är enklare att säga trall och trallskruv än terassbrädor, för att inte tala om rostfria terassbrädsskruvar:rolleyes: Människan är av naturen lat.

Kikade runt lite och som ofta är Hornbach billigast här i Stockholm, 17:- lpm. Dessa priser lär lägga sordin på altanbyggandet denna sommar.:(
 
Är det bara trallen som gått i pris? Det är iaf den man har koll på priset. Reglarna känns inte så dyra i jämförelse? Har jag rätt?
 
  • Gilla
Tomtom79
  • Laddar…
C24 45 95 14,7 20,85 42%
C24 45 120 20,7 27,9 35%
C24 45 145 23,7 32,9 39%
C24 45 170 29,21 38,9 33%
C24 45 195 33,75 44,9 33%
C24 45 220 37,75 49,9 32%

En kort lista från Hornbach. Pris från ett drygt år tillbaka jämfört med idag. + 32-42% alltså
 
  • Gilla
  • Ledsen
P-G L och 1 till
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
C24 45 95 14,7 20,85 42%
C24 45 120 20,7 27,9 35%
C24 45 145 23,7 32,9 39%
C24 45 170 29,21 38,9 33%
C24 45 195 33,75 44,9 33%
C24 45 220 37,75 49,9 32%

En kort lista från Hornbach. Pris från ett drygt år tillbaka jämfört med idag. + 32-42% alltså
Imorgon ska jag beställa hem trall till mitt bygge, är långt ifrån att börja bygga men det känns som det är dax nu innan priset går upp ännu mer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.