Ett LC-par har en diameter på 14mm.
Ett SC-par har en diameter på 28mm
Ett stipat SC-par har en diameter på 19mm, om man lyckas dela på kontakten.
En SC-kontakt har diametern 11mm.

Sedan behövs det lite vingelutrymme mm.
 
Och sfp? Jag har ju noll koll på nätverk även om jag är utvecklare....

Eller är det olika kontaktdon för sfp?
 
SFPn är en liten modul som innehåller själva lasersändaren & mottagaren, den drar man inte genom något rör/slang.

Fiberkabelns kontakter kan kopplas in i SFP-modulens ena ände, SFPns andra ände monteras in i tex en switch som har SFPport.

Två SFP-moduler bredvid fiberkablar med blåa LC-kontakter, märkta HP ProCurve och Ubiquiti.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

LC/PC MM
SC/PC MM
SC/PC SM
LC/PC SM
SFP LC/PC MM
SFP LC/PC SM

SFPerna har olika våglängd på laserljuset, det gäller att kombinera rätt (samma våglängd, TX i ena ska vara samma som RX i den andra och tvärt om).

Gällande SFPna så fungerar inte alla i alla switchar mm utan en del är märkesspecifika.

Det finns SFPer som har SC/PC SM-uttag.
 
Ah, molnen klarnar! Förklarar mycket jag inte fattat... någon borde skapa en ”så här bygger du fiber hemma” tråd.... ;) Demmpa...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Varför skulle du få sådana potentialskillanader mellan el och Ethernet inne i huset utan externa jordpunkter?Jordar du elektroniken på andra sidan tomten eller?
12-15 m kabel mellan 2 switchar och all el urkopplad i båda ändar men utrustningen (IPTV box, BlueRayspelare och en AP) inkopplad i switcharna resulterade i en trasig port (i ena switchen) där kabeln mellan våningsplanen var inkopplad. Åskan max 0,3 sekunder bort. inget synligt nedslag.
 
Demmpa Demmpa skrev:
SFPerna har olika våglängd på laserljuset, det gäller att kombinera rätt (samma våglängd, TX i ena ska vara samma som RX i den andra och tvärt om).
Jag vill bara påpeka att RX-delen på SFP-modulerna inte har någon specifik våglängd på samma sätt som TX-delen. Det är det utsända ljuset (TX) som har en våglängd enligt märkningen på modulen. RX-delen är mycket "bredare" och funkar utmärkt på andra våglängder. Om fiber-paret kopplas direkt mellan SFP-modulerna så behöver de alltså inte ha samma våglängd.
Går man genom splitters som separerar våglängder så får man dock tänka sig för, framför allt att man kopplar TX-fibern till ett uttag för rätt våglängd.

Edit:
Single-mode-prylar funkar inte ihop med multi-mode-prylar!
 
Det gäller väl i alla fall inte för BiDi-moduler? De har ju ett inbyggt filter för att separera rx/tx (undertrycka din egen tx). Det är väl sällan en privatperson kommer i kontakt med andra sfp med icke-standard våglängd?
 
P petersv skrev:
Det gäller väl i alla fall inte för BiDi-moduler? De har ju ett inbyggt filter för att separera rx/tx (undertrycka din egen tx). Det är väl sällan en privatperson kommer i kontakt med andra sfp med icke-standard våglängd?
Jag har inte jobbat med BiDi-moduler, men jag tror att du har rätt. Min BiDi-modul från Bahnhof är märkt med både Tx-våglängd och Rx-våglängd.
Det jag skrev gäller åtminstone för single-mode SFP -moduler där TX och RX går i separata fibrer.
 
M merbanan skrev:
Det finns en fiberstandard för hemmafiber som heter POF. Det som är trevligt med den är att man kan dra den i samma rör som el. Så i ett retrofit perspektiv så har den fiberlösningen ett existensberättigande. Dock så blev standarden aldrig tillräckligt populär så det finns begränsat med konsumentprodukter att välja mellan. Sen så finns det bara produkter up till 1gb för POF. Om man gör något idag skall man se till att man drar CAT6A så klarar man sig långt oberoende vilket behov man får i framtiden.

Och jag har tillgång till gratis fiberkomponenter men inte drar jag en massa fiber hemma bara därför. Det är en tekniskt olämplig lösning för mig.
Tycker resonemanget är märkligt (jag vet att tråden är dödligt gammal). Har själv jobbat en del med detta. På mitt första jobb när jag var 23 drog vi gigabit nät det var bra men inte direkt wow, idag är jag snart 42 och standarden är helt hopplöst föråldrad till allt egentligen.

Orsak att kablarna och kontakterna inte fungerat som man tänkt. Cat 6 skulle gett 10 Gbit höll inte det Cat7 hade nya komplicerade kontakter ingen vill använda och Cat 6a är ett helvetes frankensteinlösning att jobba med styv megatjock med skärm för varje par få av dessa kommer fungera vid fösta försöket till det kommer den enorma latency varje hopp på ett sådant nät för med sig undra på att det inte slagit igenom.
Cat6a dyrt, hög latency, dyra switchar, dyra nätverkskort och helvetes kablar.
Tycker nog att köra fiber mellan alla viktiga punkter hemma är rejält mycket billigare, enklare och ingen latency. En fiberkabel kostar några hundralappar och nästan alla switchar har 10 Gbit sfp+ portar idag....
 
M Marc Abramsson skrev:
Tycker resonemanget är märkligt (jag vet att tråden är dödligt gammal). Har själv jobbat en del med detta. På mitt första jobb när jag var 23 drog vi gigabit nät det var bra men inte direkt wow, idag är jag snart 42 och standarden är helt hopplöst föråldrad till allt egentligen.

Orsak att kablarna och kontakterna inte fungerat som man tänkt. Cat 6 skulle gett 10 Gbit höll inte det Cat7 hade nya komplicerade kontakter ingen vill använda och Cat 6a är ett helvetes frankensteinlösning att jobba med styv megatjock med skärm för varje par få av dessa kommer fungera vid fösta försöket till det kommer den enorma latency varje hopp på ett sådant nät för med sig undra på att det inte slagit igenom.
Cat6a dyrt, hög latency, dyra switchar, dyra nätverkskort och helvetes kablar.
Tycker nog att köra fiber mellan alla viktiga punkter hemma är rejält mycket billigare, enklare och ingen latency. En fiberkabel kostar några hundralappar och nästan alla switchar har 10 Gbit sfp+ portar idag....
Fiber har högre latency än koppar, så var det sagt :)
Jag håller med dig, mellan switchar absolut fiber, till lämplig utrustning, absolut fiber.
Till accesspunkter, brandväggar, skrivare, spelkonsoler mm så blir det UTP Cat6.
Man ska inte heller glömma bort att man kan använda rj45 och cat6 för att sprida annat över koppar, typ larm, givare, 1wire osv osv.
 
Problemet är att 10GBase-t kretsarna fortfarande behöver ordentligt med kylning. Kretsar blir för varma och det resulterar i att man bygger 10G switchar med sfp+. Men det börjar komma produkter med fler än 8 st 10gigs portar till priser i prosumersklassen. Mikrotik CRS312-4C+8XG-RM 10 Gigabit Switch t ex. Men om man tittar på CRS326-24S+2Q+RM (24SFP+ portar) så ligger de i samma prisklass. Det kostar med koppar interface, det är dyr teknik bakom och få som behöver. I princip så är det servrar och arbetsstationer som kan tänkas behöva 10 Gig och servrar kan ofta utrustas med fiberinterface. Få användare leder till högt pris.
 
M merbanan skrev:
Problemet är att 10GBase-t kretsarna fortfarande behöver ordentligt med kylning. Kretsar blir för varma och det resulterar i att man bygger 10G switchar med sfp+. Men det börjar komma produkter med fler än 8 st 10gigs portar till priser i prosumersklassen. Mikrotik CRS312-4C+8XG-RM 10 Gigabit Switch t ex. Men om man tittar på CRS326-24S+2Q+RM (24SFP+ portar) så ligger de i samma prisklass. Det kostar med koppar interface, det är dyr teknik bakom och få som behöver. I princip så är det servrar och arbetsstationer som kan tänkas behöva 10 Gig och servrar kan ofta utrustas med fiberinterface. Få användare leder till högt pris.
Hur är det med 2,5 resp 5Gbit? verkar knappt finnas nåt att köpa.
1Gb är inte imponerande idag, men 2,5 vore ett bra lyft.
 
martin43 martin43 skrev:
Hur är det med 2,5 resp 5Gbit? verkar knappt finnas nåt att köpa.
1Gb är inte imponerande idag, men 2,5 vore ett bra lyft.
Vad föreligger ditt behov av mer bandbredd än 1Gbit?
 
X xLnT skrev:
Vad föreligger ditt behov av mer bandbredd än 1Gbit?
Har all lagring på en server och råbilder och video är stora idag.
 
martin43 martin43 skrev:
Har all lagring på en server och råbilder och video är stora idag.
Då hade jag hoppat på 10Gbit, är ju inga stora pengar idag.
Ditt scenario verkar ju inte involvera mer än ett par anslutningar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.