Hej, planerar inreda vind och bygga en u-trappa ovanför befintlig u-trappa. Försöker skaffa mig ett hum om kostnad, förstår att det blir lite trixigare för hantverkaren när det är fall under där trappen skall byggas någon som kan ge fingervisning om kostnad?

Sedan undrar jag över hålet i taket som behöver tas upp, antar att reglarna som innertaket vilar på blir trixiga att växla av om man kapat ett par - tre stycken av dem för trapphålet?

Jag ska givetvis ta in kompetent hjälp men bra att få en uppfattning om hur avancerade grejer jag ger mig in på här
 
  • En befintlig U-trappa med vitmålade balustrader och brun panel längs trappupploppet i ett hem.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det kan lätt bli ett lite klurigt geometriskt problem, bl.a. beroende på snedtaket som gör att en u-trappa kanske inte fungerar så bra i nästa plan. Att växla av en bjälke i vindsbjälklaget behöver inte vara oöverstigligt, men är till ingen nytta om du slår huvudet i taket. Det bästa är att få så stor del som möjligt av trapploppet att gå parallellt med yttertaket. Du bör starta med en trappritning, en sådan kan normalt inte en snickare göra, utan du bör anlita någon annan som har vana vid det. Med en trappritning som underlag kan du sedan begära pris från olika hantverkare.
 
Blev det någon trapp? Jag har en exakt likadan trappa ser det ut som och jag försöker också få en uppfattning vad en liknande trappa kostar. Vore intressant att höra vad det landade på. Ska även jag upp en våning. Tänkte göra hål själv och montera. Men vad kan man räkna med kostnad för trappen. Enkel furutrapp. U-svängd och vitmålad.
 
dhman dhman skrev:
Blev det någon trapp? Jag har en exakt likadan trappa ser det ut som och jag försöker också få en uppfattning vad en liknande trappa kostar. Vore intressant att höra vad det landade på. Ska även jag upp en våning. Tänkte göra hål själv och montera. Men vad kan man räkna med kostnad för trappen. Enkel furutrapp. U-svängd och vitmålad.
Hej, tyvärr inte
 
dhman dhman skrev:
Blev det någon trapp? Jag har en exakt likadan trappa ser det ut som och jag försöker också få en uppfattning vad en liknande trappa kostar. Vore intressant att höra vad det landade på. Ska även jag upp en våning. Tänkte göra hål själv och montera. Men vad kan man räkna med kostnad för trappen. Enkel furutrapp. U-svängd och vitmålad.
Hej,

Blev det något för din del? Går i tankarna att inreda vinden och förlänga befintlig trappa men har svårt att hitta uppskattningar av vad ett sådant projekt kostar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.