Hej!
Vi bor på villa byggd 1969. Ikväll märkte jag först att tegeln ser mörkare ut på husets ena hörn och det har inte regnat på länge - minst på en vecka. Hängrännan och stupröret ser helt torra ut.
Plockade fram fuktighetsmätare och visst bekräftade den att fuktinnehåll är större i de mörkare tegelstenar medan de ljusa är helt torra...

På insidan syns det ingen fukt och väggen testas torr med fuktapparaten. Kan det vara ett läckande rör som ligger i suterrängplanets betongvägg ändå?
Manometern på tryckkärlet visar 0,9 som den skall.

Hur går man vidare med felsökning här?
 
  • Villa från 1969 med mörkare tegelstenar i ett av hörnen och torra hängrännor och stuprör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tegelfasad på villa från 1969 med ojämn färgton och torra hängrännor och stuprör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hörnet av ett fönster inifrån ett hus som visar fönstrets vindskivor och element med synlig del av uteområdet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vinklad vy av ett rör med en ventil under en hylla i ett trångt utrymme, som kan vara en del av en VVS-installation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fuktighetsmätare som visar högre fuktnivåer på mörk tegelvägg av ett hus byggt 1969.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller en fuktighetsmätare mot en tegelvägg där några tegelstenar verkar mörkare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Manometer visar 0,9 bar på toppen av tryckkärl med kopparledningar och ventiler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den mändgen vatten från radiatorsystemet och trycket hade varit noll, i så fall är det från tappvatten.
Kolla om vattenmätaren snurrar fram över natten med alla kranar stängda.
Jag tror hur som det kommer från tak eller hängrännor, minsta läckage blir stora mänger när det regnar.
Rengjort hängrännor?
Testa hälla vatten på taket och titta.
 
  • Gilla
Dimitris76
  • Laddar…
Finns inga tappvattenrör på denna husets sida. Men jag kollar på mätaren ändå med alla kranar stängda.
 
Nej... som tur had det står det lilla svarta hjulet helt stilla.
 
  • Gilla
David-O
  • Laddar…
M
Har du hål i plåten som ligger på teglet?
Samt kolla stupröret täthet, samt kabeln som går bakom stuprör, den gör ju så att vattnet har lättare att samlas o rinna där
 
M Zolt skrev:
Har du hål i plåten som ligger på teglet?
Samt kolla stupröret täthet, samt kabeln som går bakom stuprör, den gör ju så att vattnet har lättare att samlas o rinna där
Den vita kabeln menar du?
 
  • Vit kabel dragen längs en tegelvägg och fastsatt vid ett stuprör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vit kabel ansluten till svart övervakningskamera vid en husvägg och stuprör.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En svart kabel leder till en övervakningskamera monterad på en brun trävägg ovanför en tegelmur på natten.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tycker ni att vattnet rinner längs kabeln och på så sätt når väggen?

Är det bättre om jag flytta den på stuprörets baksida?
 
Kolla stuprören nästa gång de regnar. Garanterat dem som gör detta..
 
  • Gilla
Dimitris76
  • Laddar…
S salkin85 skrev:
Kolla stuprören nästa gång de regnar. Garanterat dem som gör detta..
Du menar att själva stupröret kanske läcker? Det var proppat med löv åtminstone vid ett tillfälle. Kan vattenkolumnen förstöra det?
 
Kabeln ser onekligen misstänkt ut.
Har det varit blåsigt med regn mot fönster så att det runnit mycket på underblecket?
Då kan det säkert runnit längs kabeln.
Eller under någon spikskalle till underblecket som letat sig upp lite.
Jag skulle avvaktat och sett om det torkar upp om det inte regnar och sedan tittat vid nästa regn.
Om du börjar ändra innan du ser hur det får till blir du bara förbryllad
 
  • Gilla
Dimitris76
  • Laddar…
Kanske testa hälla vatten med en vattenkanna på underblecket och se om det följer kabeln?
Sedan vill du såklart veta varför det eventuellt hamnar mycket vatten på blecket, kan naturligtvis vara från stupröret.
 
Det har snöat natten till söndag här i Borås och sedan dess har det varit blåsigt. Som ni ser alla ytorna ser torra ut förutom väggen.
Så länge vattnet kommer inte inifrån (element, tappvatten, etc) känner jag mig lite lugnare...

Skall håla koll och ser hur situationen utvecklar sig de närmaste dagarna i samband med vädret.

Stort Tack för hjälpen!
 
M
D Dimitris76 skrev:
Den vita kabeln menar du?
Presis, vattnet rinner från plåten ner på kabeln, sätta det på stupröret undviker ju vatten på fasaden i onödan, kan hända att stupröret läcker i bakkant också, falsarna är innåt, dom bör ligga utåt så vatten inte rinner på väggen om det blir hål
 
M
Angående falsarna (om jag ser rätt)
 
Vattnet kan inte på något vis komma inifrån huset. Det är en luftspalt bakom teglet så omodern skulle komma vatten inifrån så märker du det än inte på utsidan av teglet.
Men stupröret är mitt hetaste tips, endera är det tätt uppe i hängrännan så vattnet rinner över och följer stupröret på utsidan, eller så läcker det nån stans. Första att kolla är att klättra upp och kolla så det inte är tätt uppe i hängrännan. Ta en trädgårdsslang med dig upp och spola ner i stupröret och se om det läcker någon stan.
Kan läcka i en fals eller en skarv vid böjarna.
 
  • Gilla
InsidersUnited och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.