Hjälp! Hos oss har det uppstått en livlig diskussion huruvida det ska läggas en ångspärr under grålumppappen och ekparkettgolvet (14mm) eller inte.

Underlaget är ett gediget trägolv och under finns en uppvärmd källare. Vi har lagt Wirsbos frästa spånplattor med vattenburen värme ovanpå det.

Maken säger att det inte finns någon risk för fukt underifrån och att det därför inte behövs någon ångspärr, medan jag har försökt att läsa mig till hur man ska göra och fattat som att den alltid ska läggas.

Den som levererat värmeslingorna säger förresten att inte ens pappen behövs.

I morgon ska golvet läggas så snälla någon hjälp oss att reda ut det här!
 
Nej, ingen plast mellan golvslingorna/plåten och trägolvet. När det gäller pappen vet jag faktiskt inte då den finns till för att ta bort stegljud mellan underlag och golv. Men om den ligger där kan den knappast påverka värmetransporten.
 
Vill minnas att jag har läst att det skall vara plast mellan plåt och grålummpappen för att undvika knarr/gnissel ljud. Kommer dock inte ihåg var jag läste det (borde vara hos golvvärme tillverkaren (LK) eller parkettillverkaren (Kährs)).
 
Yalla, ni behöver ingen ångspärr, maken har rätt.

Lano, menar du att pappen skulle gnissla mot plåten..? Det kan jag inte tänka mig. Man lägger pappen delvis för att den i sig fungerar mycket effektivt gnisseleliminerande (förutom dess stegljudsdämpande egenskaper).

Edit: Jag hade fel. Se lägre ner.
 
Tack - men papp ska det alltså vara? /Yalla
 
Ja, papp ska det i allmänhet vara, om det inte redan sitter fast under golvbräderna. Men man ska alltid följa leverantörens läggningsanvisningar.
 
Och fasen också, jag hade fel. Det stämmer att vissa leverantörer av golvvärmesystem, till exempel LK Golvvärme, säger att lumppappen inte får ligga direkt mot golvvärmen pga risk för gnissel. Jag har aldrig hört talas om detta, och aldrig sett det hos till exempel Uponor.

Men som jag sa tidigare, man ska alltid följa sin fabrikants system, inget annat.

Sorry lano och yalla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.