Har nu rivit ner innertaket i ett av rummen uppe, märkte att det buktade neråt på några ställen så måste fixa till det nu så det blir slätt, sen blir det dit med plast på taket och sen dit med takskivorna som vi ska ha som innertak.

Fick mer att tänka på efter jag rivit bort allt i rummet... på ena väggen så är det en sån gammal garderob som man kan gå in i, den sträcker sig över hela rumslängden. sen utanför garderoben så kommer den brantare delen av yttertaket ner så det är alltså snedtak i garderoben.
Nu till min nya undring... väggen mellan garderob och rum verkar idag vara helt utan isolering(sågspån), iallafall är det tomt från 1meter och uppåt, har inte lyckats se längre ner.
Väggen mellan garderob och taket vet jag inte alls hur det ser ut med isolering, vi har garderobsdörren stängd hela tiden och det blir många grader kylare där inne än i rummet men inte minusgrader.
Hur gör man här? isolerar om garderobsytterväggen och sätter plast där och isolerar innerväggen men låter bli plast? eller ska jag ha plast på både garderobsyttervägg OCH innervägg?
(jag vet idag inte alls hur ventilationen funkar med sånt här tak... antar att vinden ska ventileras på något vis iallafall... är det bäst att riva bort garderobsytterväggen för att försäkra sig om att det ser bra ut?)

Den här sista frågan kanske jag ska ta i isoleringsforumet?
 
Har själv ett äldre hus, vet inte hur du har det men jag har självdrag,
har för mig att man inte helst ska ha plast i självdragshus mera isådana fall om man har mekansk frånluft. huset har ju klarat sig i 70 år trots allt utan plast
nu får du ett tätare hus med den nya isoleringen ioförsig, men går det inte och kompensera det med ventilation i stället för plast?
 
Nja, tvärtom. Plasten är viktigare när det är självdrag än när det är mekanisk ventilation.

Och det kan ju klarat sig utmärkt hittills, men det blir dramatiskt ändrade förhållanden när man tilläggsisolerar, så just därför behövs plasten.
 
ok då gjorde jag fel nu, har precis bytt innertak i sovrummet isolerade 45mm.
köpte plast men blev övertalad att strunta i plasten i sista stund.
kanske klarar sig ändå, är inte direkt så mycket isolering.
har i oförsig tänkt isolera på vinden,får lägga plast den vägen då.
 
jon_h skrev:
Ja, i princip är det bara att lägga på ett golv.
Har för mig att jag läste i instruktionerna som följde med mitt golvspån att man måste lägga golvspånet löst om det är en kallvind? När väl golvspånet är skruvat och limmat bör man försöka hålla temperaturen på en någorlunda jämn nivå.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.