Jag bor i en lägenhet från slutet av 50-talet där samtliga fönster är på väg att ge upp. Nu har jag ett fönster där spanjoletten (antar jag men ser inget märke) har gått i baklås. Handtaget går inte att rubba, det är fortfarande minusgrader ute så börjar bli rätt krispigt inne! Någon som har något bra tips på hur man löser detta problem?
 
  • Gamla fönster med fastnat spanjoletthandtag och slitna träkarmar, sett inifrån ett rum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Fönsterhandtag i baklåsläge i en lägenhet från 50-talet, med utsikt över ett träd och gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det brukar räcka med att smörja mekaniken som "hakat upp sig". Säkrast är att ta loss låset för att se var det kärvar. Annat kan man chansa och spruta in lite 5-56 eller liknande i lämpligt hål.
Men är det en hyreslägenhet bör fastighetsägaren kunna fixa det lätt. De har säkert fixat många andra fönster.
 
  • Gilla
ErikKomenda
  • Laddar…
imported_Benno imported_Benno skrev:
Det brukar räcka med att smörja mekaniken som "hakat upp sig". Säkrast är att ta loss låset för att se var det kärvar. Annat kan man chansa och spruta in lite 5-56 eller liknande i lämpligt hål.
Men är det en hyreslägenhet bör fastighetsägaren kunna fixa det lätt. De har säkert fixat många andra fönster.
Hej och tack för ditt svar!

Jag har försökt se hur jag skall få loss mekaniken med det verkar som att det är "integrerat" i fönstret på något sätt och att jag nog då måste haka av fönstret och öppna upp det på något sått, ser små skruvar som löper runt om ramen där mekaniken sitter. Jag får chansa på att inledningsvis försöka smörja utifrån med 5-56 som du säger.

Jag bor i bostadsrätt med en förening som vägrar åtgärda fönsterna så får nog lösa detta själv.
 
Du har handtaget i stängt läge och trots det är kilkolven fortfarande inne som om den vore öppen.
Det du får göra är att måtta upp spanjoletten och beställa en ny då spanjoletten gett upp.
https://www.assaabloyopeningsolutions.se/PageFiles/871728/Orderblankett-Spanjolett-ASSA-OEM-Göteborg.pdf
Du kan beställa en ny spanjolett hos en låssmed, järnaffär eller välsorterat byggvaruhus.

Du måste skruva bort handtaget och därefter lossa alla skruvar som spanjoletten är fastskruvad med sedan tar du en rakbladskniv och skär längs spanjolettens stolpe så du skär igenom färgen den är övermålad med.
Sen bör du få ut spanjoletten från fönstret, oftast går det att få bort spanjoletten med tätningslisten på plats det är extremt sällsynt att listen måste lossas för att få ur eller återmontera spanjoletten, så ovanligt så att om du tror att du måste lossa listen så tror du oftast fel och bör försöka få ur spanjoletten igen.
Om du inte vill gör detta själv så kan du ringa en låssmed som hjälper dig med att måtta och beställa samt bytet om du så önskar.
 
Redigerat:
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.