Hej,

Jag tänker bygga en sittbänk för utomhusbruk som är ca 150 cm lång, djup 35-40 cm och sitthöjd ca 45 cm. Jag skulle vilja bygga den enligt nedan modell.

Har byggt en inomhusvariant av dubbla limfogskivor i samma mått som blev väldigt stabil och bra. Men för att den ska klara utomhusklimat året runt undrar jag vilket material ni skulle rekommendera och vilka dimensioner? Vill ju helst inte ha några skarvar eller liknande på sittytan så helst inte i tryck eller liknande.

Ser helst inte att man ska behöva måla den heller men om det krävs skulle limfog funka att stå utomhus året runt om den är målad med säg fönsterfärg?

Illustration av en enkel sittbänk för utomhusbruk i gult, ungefär 150 cm lång utan synliga skarvar.
 
Har byggt två av ekplank. Oljar bara dem vid behov max en gång/år.
Liknar det på bilden men står på tvp kraftiga ramar av obehandlat plattjärn.
 
Har du byggt sittytan av en massiv ekplankskiva då? Eller två?
 
Rickard.
Limträ tycker jag blir rustikt och fint. Tunna skivor skulle jag dock inte använda utan riktiga balkar, Fäfinns mellan 42 och 115mm tjocklek I handeln så man kan välja efter spännvidd och smak.

Jag har byggt en grillbänk i Kl-trä vilket är lite udda då dom synliga brädorna går åt "fel" håll så det blir mer karaktär (läs sprickor) än vanligt limträ.
 
  • Gilla
hakber77
  • Laddar…
T Tvåmas skrev:
Har du byggt sittytan av en massiv ekplankskiva då? Eller två?
En stor, men går bra att limma också. Helt beroende vad du kan få tag på.
 
  • Gilla
Tvåmas
  • Laddar…
Rickard. Rickard.ag skrev:
Limträ tycker jag blir rustikt och fint. Tunna skivor skulle jag dock inte använda utan riktiga balkar, Fäfinns mellan 42 och 115mm tjocklek I handeln så man kan välja efter spännvidd och smak.

Jag har byggt en grillbänk i Kl-trä vilket är lite udda då dom synliga brädorna går åt "fel" håll så det blir mer karaktär (läs sprickor) än vanligt limträ.
Har du behövt måla eller behandla på något sätt för att klara att ha det utomhus?
 
Rickard.
T Tvåmas skrev:
Har du behövt måla eller behandla på något sätt för att klara att ha det utomhus?
Jag valde att olja in min för att det var så otroligt mycket ändträ. Jag hoppas det hjälper för jag är inte helt såld på att det var rätt. En riktig limträbalk håller riktigt länge utan behandling för att limmet har en impregnerande effekt. Jag gjorde min förra våren så hur länge den håller sin fräsch vet jag inte men den är fortfarande fin nu. Skottade faktiskt fram den förra helgen för att grilla lite.
 
  • Gilla
Tvåmas
  • Laddar…
Rickard.
Alldeles nytillverkad
Träbänk utomhus med synliga sprickor i torrt väder, placerad på grus framför ett staket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sensommaren när det var som torrast. Idag är i stort sett alla sprickorna helt stängda :) (du får zooma in lite)
Nybyggd grå grillplats med sprickor i betongen, en omgivande träbänk, mot en träbeklädd vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Tvåmas
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.