Tvåvånings timmerhus byggt 1892 med ytterfasad av trä. Nytt yttertak av plåt lagt hösten 2020. Efter det har sprickor uppstått i flera rum på övervåningen, utmed taklister och även utmed dörrfoder ända ner till golvet.
 
MultiMan
Om det gamla taket var otätt och läckt in så det fanns fukt i huset så kan man tänka sig att huset rör sig när det torkar upp, med nytt och tätt tak.

Jag fick sprickor på en del ställen bara genom att jag började bo i och värma hela huset, då det stått tomt i flera år innan.

Vilken typ av yttertak låg innan och hur är det nya gjort? Går man från bara tjärpapp på råspont till fullt läktat tak med grov bärläkt i norra Sverige (jag har 38x75 t ex) så kommer det ju väga en hel del mer, men oftast har det bara betydelse om man byter från plåt till betongpannor.
 
Ok tack för svar. Det hade läckt in på den ena gavelsidan av taket och där har innertaket i tvättrummet spruckit mycket så då har det säkert torkat upp. Två rum på motsatt gavelsida som är renoverade sedan några år har de största sprickorna. Sprickor längs med hörnet där tak möter vägg inomhus, skador från tidigare vattenläcka.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.