Goddag,

Jag började titta på offgrid-paket till en sommarstuga, mycket liten sådan, ca 20 kvm. Sommarstugan saknar helt el och ligger avsides. Sedan började jag även snöa in på att bygga ihop ett eget paket bara för intressets skull och för att jag eventuellt fått ett rätt billigt erbjudande på solpaneler. Stugan kommer vara bebodd några dagar i stöten och inte under någon längre tid endast på vår-sommar-höst (2-3 dagar max). Avstånd från panel till regulator blir max 2 m, avstånd från regulator till batteri blir max 1 meter och räknat på överdimensionera samtliga kablar.

Efter lite läsning och sökning har jag kommit fram till följande:

Schematisk illustration av ett offgrid-solsystem för en sommarstuga med komponenter och kablar markerade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Men några frågor kvarstår;
1. Visst är det så att även säkring behövs på punkt 1, 2 och 3 i bilden(säkring på +)?
2. Behövs jordning? Om ja, vad ska jordas och hur? Det är lite tvetydigt vad jag läst, enligt vissa ska allt jordas, solcellsramar, batteri och dylikt, medans det enligt vissa inte alls ska jordas.
3. Och sist, får man göra detta själv eller krävs en behörig för att utföra jobbet?

Mvh
 
  • Gilla
Henrik Andersson5
  • Laddar…
Alla förbrukare ska vara avsäkrade.
Jordning ska ej behövas.
12 V-system får du själv greja med och installera, så länge som effektuttaget är under 200 W.
 
  • Gilla
Henrik Andersson5 och 1 till
  • Laddar…
Hej,
Batteri bör man säkra av både pluspol in samt pluspol ut
Jordning nja men kake en avledare för åska till mark
Allt under 50V är behörighetsfritt
Men din mppt verkar vara överdimensionerade borde räka med 20A
Din batterier är kraftigt överdimensionerad bör ligga på 70Ah
Din inverter är på 1kw men paneler på 0.5kw
Eller så lägger du på mer paneler
 
1. Med bara två paneler är det meningslöst med en säkring på strängarna. Men se vad anvisningen till växelriktaren säger.

Säkring måste dock finnas nära batteriet för att skydda mot kortslutning i ledningar till och från batteriet. Du behöver alltså en säkring så nära batteriet som möjligt. Därefter kan du börja grena av kabeln.

Du kan även behöva säkringar på lastsidan av växelriktaren tkill din belysning etc. Du behöver ta hänsyn till kortslutning längst bort i ledningarna.

2. Ang växelriktaren, se om anvisningen säger något om funktionsjordning.
För övrigt behövs ingen jordning så länge som installationen är liten och invertern matar ett fåtal apparater.
Man vill ha en jordning för större system för att dels få ett gemensamt jordplan och dels upptäcka isolationsfel.

3. Det är en fast installation i en bostad så elinstallationsreglerna gäller. Det är behörighetskrävande ifall effekten överstiger 200 VA, strömmen 10 A eller spänningen 50 V AC. Det krävs förstås ingen behörighet för att plugga in dammsugaren i invertern, men om du börjar bygga ett fast installerat 230 V-system så blir det behörighetskrävande.
 
H håbbe1961 skrev:
Din batterier är kraftigt överdimensionerad bör ligga på 70Ah
Din inverter är på 1kw men paneler på 0.5kw
Eller så lägger du på mer paneler
Varför bara 70Ah, så lite har ju folk inte ens i båtens förbrukarbank.
Behöver väl inte ha 1:1 på inverter : paneler?
 
  • Gilla
Patrik440
  • Laddar…
Kör du med 240Ah så tar det väl 17 bra soltimmar att ladda, en soldag är ca 6 Tim på sommaren
 
Jag har en liten stuga på cirka 17m2 med sovloft. Några ledlampor, vi laddar mobiler, liten tv som vi använder kanske ett par timmar per helg och vattenpump till diskhon. Jag har två gamla bilbatterier på runt 80A som jag alternerar mellan. Alltså inga solpaneler, får byta batteri efter kanske 2 helgvistelser. Det är ju lite bökigt att ta med sig ett batteri hem för att ladda alltid, men tycker ändå det fungerar helt okej. Vi har en liten 12v bil-dammsugare som faktiskt fungerar bra för en så liten stuga, använder ett vanligt dammsugarmunstycke till den.
 
K Kane skrev:
Varför bara 70Ah, så lite har ju folk inte ens i båtens förbrukarbank.
Behöver väl inte ha 1:1 på inverter : paneler?
Glömde, du behöver inte ha samma effekt på panel som inverter om du inte kör den dagtid. Men tycker du skall fundera på 4 paneler där de är seriekopplade i par för 24V och paren parallellkopplade, Då får du bättre utnyttjande för mppt, sen kan man fortsätta med 12V ca 100Ah batteri
 
Tackar för snabba och givande svar! Jag får kanske tänka om med storlek på vissa delar helt enkelt.
 
Hej igen och har tänkt om och har redan börjat inhandla delar av sortimentet då vi kommit över dessa billigt.
Det som är inhandlat är en:
1st Epever UP1000-M3212. Regulator och inverter i ett.
1 st solpanel á 320W

Det blir alltså ett 230V-system. Satt och tänkte hur elektrikern bör koppla för att det ska bli som vi tänkt oss.
Vi vill ha ett mindre kylskåp på egen PSA sedan en JFB+dvärgbrytare för annat så som lampa och mobilladdare. Avbryt mina tankegångar om det är överflödigt!
För att stilla min nyfikenhet började jag skissa på en ritning på hur det hela skulle kunna se ut, någon som ser några felaktigheter i denna skiss? Själva kabeldragningen är bara snabbt ihopdraget så finns säker fel/förbättringar där. Stickproppsuttagen går till jordskenan, men detta är inte ritat, och utformningen på elcentralen är från fantasin :)

Nu när jag snöade in på detta ville jag inte vänta nån månad eller två på svar för att se hur det faktiskt blir när det blir installerat, så då chansar jag att någon kanske kan svara på det här i forumet :) Skiss av en elinstallation med solpanel, regulator/inverter, elcentral och brytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det är en god idé att ha en säkring nära batterierna.
 
tommib
Du bör nog ägna det där med PSA och JFB en tanke. Sannolikt är de helt överflödiga och kommer inte fungera. Planerar du att ha ett jordtag?
 
Ac o dc bör ej heller finnas i samma kopplingsskåp, 2 pol brytning på DC lite overkill i denna lösning finns batteri brytare 1 pol,
 
Ja, batterikabel med säkring på + är redan inköpt där säkringen sitter en dm från polen ungefär.

Z zwanzig skrev:
Det är en god idé att ha en säkring nära batterierna.
 
Okej, bör det inte bli en extra säkerhet med JFB/PSA? Nu är ju jag inte elektriker som ni kanske märker men är intresserad av att förstå det hela :). Och jag kommer givetvis inte koppla in detta själv om nu någon är orolig.
Bra fråga, fördelar kontra nackdelar med jordtag?
Ett sådant jobb kan man ju göra själv, eller i alla fall förbereda med ett jordspett i marken.

tommib tommib skrev:
Du bör nog ägna det där med PSA och JFB en tanke. Sannolikt är de helt överflödiga och kommer inte fungera. Planerar du att ha ett jordtag?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.