O Olf Oggler skrev:
Kan linoljefärg vara ett alternativ för även modernare applikationer. Listverk inomhus. Förrfoder och sockellister mm. Man förknippar ju linoljefärg med byggnadsvård.
Enda riktiga nackdelen är väl torktiden. I sönderskattade Sverige där det är svindyrt att anlita någon är det ju en klar nackdel. Målarna vill kunna åka in och snabbt slabba på tre lager plast på en dag. Det går inte med linoljefärg. I övrigt tycker jag nog man kan vända på frågan. Kan giftiga plastfärger vara ett alternativ i moderna applikationer?
 
En nackdel tycker jag mig ha identifierat. Det är inte så lätt att få tag på linoljefärg. Var i uppsala kan jag köpa bruten linoljefärg över disk? Jag tror inte det finns.
 
O Olf Oggler skrev:
En nackdel tycker jag mig ha identifierat. Det är inte så lätt att få tag på linoljefärg. Var i uppsala kan jag köpa bruten linoljefärg över disk? Jag tror inte det finns.
Över disk vet jag inte någonstans. Jag beställer från tillverkaren.
 
O Olf Oggler skrev:
En nackdel tycker jag mig ha identifierat. Det är inte så lätt att få tag på linoljefärg. Var i uppsala kan jag köpa bruten linoljefärg över disk? Jag tror inte det finns.
En liten road trip, till rätt sida av Sthlm i förhållande till Uppsala, kanske löser ditt behov, https://www.linoljebutiken.se/
 
O Olf Oggler skrev:
En nackdel tycker jag mig ha identifierat. Det är inte så lätt att få tag på linoljefärg. Var i uppsala kan jag köpa bruten linoljefärg över disk? Jag tror inte det finns.
Färgexperten i Uppsala ska ha hela Selders sortiment enligt Selders hemsida
 
O Olf Oggler skrev:
Kan linoljefärg vara ett alternativ för även modernare applikationer. Listverk inomhus. Förrfoder och sockellister mm. Man förknippar ju linoljefärg med byggnadsvård.

Jag tycker dagens vattenburna förger är oerhört svårjobbade. Det är kort öppentid och svårt att få till ett bra resultat. Och alkydfärger går ju inte längre att få tag på.

Finns det någon uppenbar nackdel med linoljefärg? Hur gör man med linoljeförg om man måste spackla lite innan?
Va!?!?

Alkyd går inte längre att få tag i? Är detta sant?

Anledningen till att jag frågar är att jag har en gammal bod som är i desperat behov av ommålning. Verkar vara hyvlat virke och befintlig färg har krackelerar i ett fint mönster vilket tydligen indikerar linolja.

Vill inte höra talas och plast eller akrylat utan funderade på alkyd eller linolja (panelen är i mycket gott skick med tanke på att det inte målats på ett halvt sekel eller så) men går det inte längre att få tag i alkyd får det bli
 
  • Gilla
Långfarare
  • Laddar…
Karlia
En annan fördel med linolja är att den slits vackert. Den chippar inte som traditionell färg.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.