Hej!

Har putsat om en sockel/mur (källare), tidigare växte gräset mot huset.

Nu skulle jag vilja ha marksten och tänkte lägga stenarna i svag lutning från huset.

Finns det någon tumregel om hur långt ut, hur många rader sten?

Hade tänkt lägga 2 rader av dessa, så kan även robotgräsklipparen gå upp en bit på stenarna.

Tänkte lägga första raden med långsidan ut och nästa rad med långsidan längst med väggen, då blir det ett utstick på ca 35cm.

Låter det vettigt? Vill få lite avrinning och slippa växtlighet just vid putsen och då kommer roboten upp och kan klippa.

https://www.byggmax.se/marksten-grå-p02195
 
Såhär säger Boverket:

"Marken runt en byggnad ska anordnas så att byggnaden inte kan skadas av markytvatten eller markfukt. Marken bör luta från byggnaden. Lutningen bör vara minst 1:20 inom 3 meters avstånd."
 
  • Gilla
BigR
  • Laddar…
H huggan skrev:
Såhär säger Boverket:

"Marken runt en byggnad ska anordnas så att byggnaden inte kan skadas av markytvatten eller markfukt. Marken bör luta från byggnaden. Lutningen bör vara minst 1:20 inom 3 meters avstånd."
H huggan skrev:
Såhär säger Boverket:

"Marken runt en byggnad ska anordnas så att byggnaden inte kan skadas av markytvatten eller markfukt. Marken bör luta från byggnaden. Lutningen bör vara minst 1:20 inom 3 meters avstånd."
Marken lutar redan från huset, det gjordes någon gång på 70 talet. Jag tänker mer estetiskt, brukligt.

Jaja jag får gå på känsla.
 
  • Gilla
Curre99
  • Laddar…
Jag tycker 30 cm är brukligt så kör du som du tänkt.
 
E Ernfrid skrev:
Hej!

Har putsat om en sockel/mur (källare), tidigare växte gräset mot huset.

Nu skulle jag vilja ha marksten och tänkte lägga stenarna i svag lutning från huset.

Finns det någon tumregel om hur långt ut, hur många rader sten?

Hade tänkt lägga 2 rader av dessa, så kan även robotgräsklipparen gå upp en bit på stenarna.

Tänkte lägga första raden med långsidan ut och nästa rad med långsidan längst med väggen, då blir det ett utstick på ca 35cm.

Låter det vettigt? Vill få lite avrinning och slippa växtlighet just vid putsen och då kommer roboten upp och kan klippa.

[länk]
I denna tråd kanske det passar att undra om man måste foga med stenmjöl runt huset? Ngn som har koll? Kanske ngn som vet vad boverket säger? Eller vad som anses vara ett "fackmannamässigt utförande"?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.