Vi har nyss installerat en Mitsubishi Ecodan luftvattenvärmepump. Den skulle vara tyst. Jag har mätt decibel, och utomhus är det 60-67 decibel. Pumpen står på stativ 50-60 cm från huset. Den är installerad på ett bra sätt.
Men!
Man sa att luftvattenvärmepumpen inte skulle höras in vintertid, men vad vi inte tänkte på var att huset är dåligt isolerat med otäta fönster... Nu sitter jag här 130 000 kr fattigare och suktar efter bergvärme för 170 000 kr... Inomhus är det 33 decibel när pumpen är på, och när den är av är det 29 decibel inomhus. Den lilla skillnaden upplevs mycket större!
MIN FRÅGA: kan man installera bullerskydd? Alltså bygga ljuddämpande material omkring? Jag har ringt ett par olika företag och de säger att om man bygger bullerskydd tar man ner pumpens effektivitet, eftersom den behöver luften omkring sig för att jobba. Med bullerskydd "bygger man bort" luften.
En annan sa att man kan ha ljuddämpande pluggar på undersidan, en kyltekniker kan installera sådant.
Men de man pratar med säger ofta olika saker, tänkte försöka i detta forum om någon har tips.
 
Redigerat:
Ni kan ju byta närmaste fönster till ljuddämpande dito. Idag finns fönster som mycket effektivt dämpar bullret. Gäller att det drevas ordentligt.
 
  • Gilla
Dortmunder DAB och 1 till
  • Laddar…
Ja fönsterbyte är nog den mesta effektiva åtgärden.
Att bygga in maskinen så pass mycket att ljudet dämpas kommer att försämra dess funktion.
 
  • Gilla
Eida
  • Laddar…
E Eida skrev:
Vi har nyss installerat en Mitsubishi Ecodan luftvattenvärmepump. Den skulle vara tyst. Jag har mätt decibel, och utomhus är det 60-67 decibel. Pumpen står på stativ 50-60 cm från huset. Den är installerad på ett bra sätt.
Men!
Man sa att luftvattenvärmepumpen inte skulle höras in vintertid, men vad vi inte tänkte på var att huset är dåligt isolerat med otäta fönster... Nu sitter jag här 130 000 kr fattigare och suktar efter bergvärme för 170 000 kr... Inomhus är det 33 decibel när pumpen är på, och när den är av är det 29 decibel inomhus. Den lilla skillnaden upplevs mycket större!
MIN FRÅGA: kan man installera bullerskydd? Alltså bygga ljuddämpande material omkring? Jag har ringt ett par olika företag och de säger att om man bygger bullerskydd tar man ner pumpens effektivitet, eftersom den behöver luften omkring sig för att jobba. Med bullerskydd "bygger man bort" luften.
En annan sa att man kan ha ljuddämpande pluggar på undersidan, en kyltekniker kan installera sådant.
Men de man pratar med säger ofta olika saker, tänkte försöka i detta forum om någon har tips.
Sukta efter bergvärme kan du sluta med. Där har du hela pumpen inomhus och den hörs när den är igång.
Men 33 dB är väldigt tyst ändå. Är väl snarare att ni har en ovanligt tyst miljö och det lilla extra ljudet blir extra påtagligt.
 
  • Gilla
Eida
  • Laddar…
GoC GoC skrev:
Sukta efter bergvärme kan du sluta med. Där har du hela pumpen inomhus och den hörs när den är igång.
Men 33 dB är väldigt tyst ändå. Är väl snarare att ni har en ovanligt tyst miljö och det lilla extra ljudet blir extra påtagligt.
Vet du ungefär hur högt en bergvärmepump låter i decibel?
 
E Eida skrev:
Vet du ungefär hur högt en bergvärmepump låter i decibel?
Vår hörs rätt bra i källaren. Vill man ha det tyst får man välja värmekälla utan kompressor.
 
  • Gilla
Eida
  • Laddar…
E Eida skrev:
Vet du ungefär hur högt en bergvärmepump låter i decibel?
Det är inte ljudnivån som är det störande.
Snarare frekvensen och eventuella resonanser i element.

Var nere och mätte i ”pannrummet” 46dB är ljudnivån från min gamla Thermia DUO.
31dB i rummet ovanför värmepumpen.

Men jag hör den, då det är ljud av en annan frekvens.
Men en modern inverterpump går tystare när den går på låg effekt men ökar då effektbehovet ökar.
Min son har ett gammalt plankhus med gamla fönster.
Han var orolig att LV värmepumpen skulle låta högt. Men den hörs knappt, trotts att den står rätt utanför ett fönster. Han köpte en ”gammal” beprövad Thermia Atec.
 
Redigerat:
  • Gilla
Eida
  • Laddar…
E Eida skrev:
Vi har nyss installerat en Mitsubishi Ecodan luftvattenvärmepump. Den skulle vara tyst. Jag har mätt decibel, och utomhus är det 60-67 decibel. Pumpen står på stativ 50-60 cm från huset. Den är installerad på ett bra sätt.
Men!
Man sa att luftvattenvärmepumpen inte skulle höras in vintertid, men vad vi inte tänkte på var att huset är dåligt isolerat med otäta fönster... Nu sitter jag här 130 000 kr fattigare och suktar efter bergvärme för 170 000 kr... Inomhus är det 33 decibel när pumpen är på, och när den är av är det 29 decibel inomhus. Den lilla skillnaden upplevs mycket större!
MIN FRÅGA: kan man installera bullerskydd? Alltså bygga ljuddämpande material omkring? Jag har ringt ett par olika företag och de säger att om man bygger bullerskydd tar man ner pumpens effektivitet, eftersom den behöver luften omkring sig för att jobba. Med bullerskydd "bygger man bort" luften.
En annan sa att man kan ha ljuddämpande pluggar på undersidan, en kyltekniker kan installera sådant.
Men de man pratar med säger ofta olika saker, tänkte försöka i detta forum om någon har tips.
Finns bullerdämpande rostfria fjädrar som verkar fungera bra för många, kostar ca 400kr i inköp. Gammalt hus säger du, är det 2 glas rent av? 3 glas dämpar ljudet betydligt mer.
 
  • Gilla
Eida
  • Laddar…
M Martin_ skrev:
Finns bullerdämpande rostfria fjädrar som verkar fungera bra för många, kostar ca 400kr i inköp. Gammalt hus säger du, är det 2 glas rent av? 3 glas dämpar ljudet betydligt mer.
Ja, det är 2-glas. Har läst på lite nu. Om man sätter in glas av olika tjocklekar gör det att ljudvågorna inte kan fortplantas eller förstärkas. Och man ska dreva noggrant, dvs täta/isolera fönstren runt om. Så det lutar mot att byta fönster. Nån gång när man får råd.
 
  • Gilla
Martin_
  • Laddar…
Du kan ju bygga ett "riktat" bullerskydd mellan fastigheten pumpen så att ljudet inte kommer rakt mot fastigheten obehindrat. Bullerskyddet kan vara öppen på ovan sidan eller på "framsidan" och på så sätta får pumpen fortfarande luft. För att testa om det funkar så räcker det med att du sätter upp en stålplåt mellan huset och pumpen för att se om det räcker. Ska du göra det snyggare och proffsigare så kan du kolla på ljudisoleringsmaterial hos t.ex. ljudisolering.nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.