S
Är det någon här på forumet som är insatt i det här med vindberäkningar? Störst verkningsgrad får man ju om man inte stoppar upp vindflödet för mycket genom snurran men vilket ger störst VRIDMOMENT till generatoraxeln, trebladig propeller eller den amerikanska mångbladiga modellen?
 
sawsaw skrev:
Är det någon här på forumet som är insatt i det här med vindberäkningar? Störst verkningsgrad får man ju om man inte stoppar upp vindflödet för mycket genom snurran men vilket ger störst VRIDMOMENT till generatoraxeln, trebladig propeller eller den amerikanska mångbladiga modellen?
Många blad ger större vridmoment på turbinaxeln och lägre effekt då luftmotståndet "vinner" vid högre varvtal. Men du skriver generatoraxeln vilket iofs kan vara efter en ev. växellåda.
 
S
Jo, jag har svårt att tro att det går att få upp snurran runt 1500 rpm. Det måste blåsa mycket hela tiden då för att kunna producera elektricitet. Det behövs alltså en växellåda mellan propelleraxeln och generatorn. Å andra sidan borde väl en större propellerdiameter fungera som ett svänghjul och ge större vridmoment?

Jag vill att verket ska producera el även vid låga vindhastigheter och funderar på den mest optimala lösningen för minsta förluster.
 
sawsaw skrev:
Jo, jag har svårt att tro att det går att få upp snurran runt 1500 rpm. Det måste blåsa mycket hela tiden då för att kunna producera elektricitet. Det behövs alltså en växellåda mellan propelleraxeln och generatorn. Å andra sidan borde väl en större propellerdiameter fungera som ett svänghjul och ge större vridmoment?

Jag vill att verket ska producera el även vid låga vindhastigheter och funderar på den mest optimala lösningen för minsta förluster.
Ett svänghjul är ju bara lagrad energi och kan därför bara utjämna vridmomentet inte tillföra något kontinuerligt. Men större diameter ger större area och högre effekt, varvtalet måste dimensioneras lägre vilket mycket riktigt ger ett högre vridmoment.

En växellåda kostar pengar och har förluster men är du ute efter 50 Hz utan omvandlare så behöver du en växellåda. Även blad kostar pengar. Titta på färdiga konstruktioner med den effekt du önskar. Vinden ger låg effekt vid låga vindhastigheter, effekten är prop. mot vindhast. i kubik, så det ska vara speciella eller måttliga behov om du behöver produktion då.

Det är ganska svårt att optimera ett vindkraftverk. Mitt råd är att du läser någon bok i ämnet.
 
Egentligen är det just det som ska ske, att du ska stoppa upp vinden. Det optimala vore om det blev helt vindstilla bakom vindsnurran. Varför detta då?
Jo, vinden är rörelseenergi som man vill omvandla till elenergi genom vindsnurran. Om du tänker dig en flyplansmotor så vill man dra så mycket luft som bara går med den, men för vindkraften så blir det omvänt. Man vill helt enkelt tömma vinden på sin energi.
 
S
JanneT5 skrev:
[länk]
Tack för länken! Dokumentet i sig var väl inte så matnyttigt men däremot boken han refererade till. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.