Vi är i läge att göra en större till/ombyggnation och har vänt oss till vår nuvarande bank för finansiering, men var inte helt nöjda med den lösning på byggkreditiv som de kunde erbjuda då de önskade(kräver) att vi ska ha en enda totalentreprenör varifrån samtliga fakturor ska komma, och även att banken gör betalningarna och vi endast attesterar varje faktura.
I min värld låter det onödigt krångligt, och inte heller hållbart då vi kommer göra en hel del arbeten själv och även genomföra en stor del materialinköp själva - så fakturor kommer komma från olika håll, vilket ännu mer gör att jag själv vill ha full koll på mina betalningar.

Vi kollade då med annan bank (Swedbank) som erbjuder motsvarande byggnadslån till liknande ränta (på nyttjat belopp), men där inga krav finns på att vare sig betalningar måst ske genom banken eller att vi inte får ha mer än en totalentrprenör.

Det låter med andra ord som en lösning som låter alldeles lysande, men vill höra om någon här som har erfarenhet av detta lån, hur det fungerar med utbetalningar (mail till banken = pengar på kontot?), ev. fallgropar, osv.

Dela gärna vad ni har för erfarenheter kring era banker och deras lösningar på bygglån/byggkreditiv.
 
Din tråd handlar inte om detta men vill höja ett varningens finger angående delad entreprenad. Har du koll på att du får det övergripande arbetsmiljöansvaret för byggarbetsplatsen samt hur ansvarsfördelningen ser ut vid fel på entreprenaden?
 
Tack för inlägget.
Ja det är vi med på och projektet är till stor del liknande en totalentreprenad (generalentrepenad?) och de delar som går under huvudentreprenörens "del" (vilket är i princip alla ue såsom mark, vvs, plattsättare, elektriker etc) kommer regleras i avtalet att vara deras ansvar. Däremot kommer de lämna bland annat övervåningen oinredd, all målning m.m så därför har jag förstått det som att det inte blir en totalentreprenad i ordets rätta betydelse?
Rätta mig gärna om jag har fel.

När vi ändå glider utanför spåret, hur löser husleverantörerna sin "totalentreprenad" när majoriteten ändå lämnar övervåningen oinredd, då är det väl ingen totalentreprenad?
 
Nu blandar du ihop olika begrepp, inget ovanligt dock så här får du en förklaring:

Entreprenadformer:
Utförandeentreprenad - det är beställaren som tar fram alla handlingar om hur byggnaden ska byggas.
Totalentreprenad - det är byggaren som tar fram alla handlingar om hur byggnaden ska byggas.

Upphandlingsformer:
Generalentreprenad - Byggfirman köper in alla övriga tjänster såsom el, mark & vvs
Delad entreprenad - Beställaren köper in alla tjänster direkt

Det man vill ha som privatperson i de flesta fall är Totalentreprenad med en generalentreprenör för att få det bästa skyddet. Dock finns det en till aspekt i det hela och det är om man köper en hussats av en annan part som sedan Generalentreprenören ska bygga. Då förvärrar det situationen och regelverket ytterligare, bäst är att det är Generalentreprenören som köper huset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.