Kan linoljefärg vara ett alternativ för även modernare applikationer. Listverk inomhus. Förrfoder och sockellister mm. Man förknippar ju linoljefärg med byggnadsvård.

Jag tycker dagens vattenburna förger är oerhört svårjobbade. Det är kort öppentid och svårt att få till ett bra resultat. Och alkydfärger går ju inte längre att få tag på.

Finns det någon uppenbar nackdel med linoljefärg? Hur gör man med linoljeförg om man måste spackla lite innan?
 
Ja visst är linoljefärg ett alternativ. Det är så lätt att måla med. Behöver absolut inte vara bara byggnadsvård. Det är bara att spackla om det behövs. Linoljefärg fäster på det mesta.
 
Men vad är då nackdelen med linoljefärger? Hur är det med kulörer? Det kanske inte går att bryta dem till valfri kulör?
 
Ja jag vet inga nackdelar.. Men man målar tunt vilket gör att det ibland krävs tre strykningarna,lite beroende på kulör. Och om man råkat måla lite för tjockt kan det vara så att det tar ett par dagar innan man kan stryka igen.
Det går att bryta i valfri kulör. Ottosson bryter om du har en ncs-kod, även Selder, Engwall mfl bryter i valfri kulör.

Jag målar med linoljefärg både i mitt moderna hus och i mitt äldre hus.
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Jag blir sugen på att prova linoljefärg. Tre strykningar måste man väl göra vad man än målar med. Förut när jag målade med alkydfärger så var det ju 1) grundfärg, 2) mellanslipning 3) lager 1 med färdigfärg 4) Lager två med fördigfärg.

Arbetsmässigt verkar det ju gå på ett ut med linoljefärg.

Det där med att färgen ska arbetas in och strykas tunt. Gör det att skavanker i träytan syns väl? Krävs det kanske ett riktigt slätt och fint trä? Är det där den eventuella nackelen är?
 
Jag har målat ganska mycket med linoljefärg och det finns helt klart vissa nackdelar som man ska vara medveten om:

1. Man måste måla väldigt tunt. För mycket färg gör att det aldrig torkar och riskerar att bli "apelsinskal" på ytan.

2. Torktiden generellt. Även om man målar tunt kan det ta flera dagar innan man kan måla nästa lager och ytterligare en tid innan ytan kan utsättas för tryck och liknande. Så när jag målar lister, foder, hyllplan eller vad det nu kan vara så räknar jag med att det tar några veckor innan det är helt klart.

3. Färgen gulnar betydligt om den inte utsätt för mycket solljus. Detta gäller ju främst vita färger så om man målar exempelvis dörrfoder inne med linoljefärg men taket är målat med en modern färg som inte gulnar så kan fodren se väldigt gula ut. Det enklaste är att måla i en annan färg, exempelvis använde jag ljusgrå färg till foder och golvsocklar när jag senast renoverade.
 
  • Gilla
segv och 1 till
  • Laddar…
I mitt fall så ska kulören vara grå och inte vit. Så gulnandet borde inte vara ett problem.

Jag är lite fundersam över linoljeförgens tunna lager. Ofta när man renoverar så har man ju blandat gammalt och nytt. I mitt fall så har jag gamla alkydmålade dörrkarmar med nya trärena foder. Hur gör man med linoljefärg i sådana applikationer? Den gamla alkydfärgen har ju slipmärken. Urflagningar och alla möjliga gamla slitagemärken. En konventionell slipbar grundfärg tar ju bort mycket av sådant.

Om man målar med konventionella grundfärger och färger kan man ju rugga upp gammal färg med 80-papper och grunda och mellanslipa och få det snyggt. Det fixar ju inte en linoljefärg.

En annan fråga i sammanhanget. Hur gör ni med listverk som är målade med alkydfärg sedan tidiagre. Man bör matta ner dessa sägs det. Men det går ju inte att matta ner dem. Pappret kladdar ju ingen direkt. Det enda jag fått att funka är att slipa oerhört försiktigt med riktigt grovt papper. Då river man liksom ytan. men åvanpå detta kan man ju knappast måla med linoljeförg.
 
Många frågor...
Några svar... Min erfarenhet är att linoljefärg fäster på annan typ av färg utan att man behöver göra så mycket. Tvätta av typ. Jo det kan vara så att märken och liknande syns genom färgen. Om man önskar helt slät yta krävs ju spackling. Vilket kanske inte är aktuellt utomhus?

Jag skrapar ju bort annan typ av färg utomhus för jag vill ju ha linoljefärgens egenskaper. Inne bara målar jag efter att ha tvättat av med målartvätt.
 
I mitt fall är det listverk inomhus. Då vill man ju ha en viss finish. Så spackling kan absolut vara aktuellt.

Jag tycker det är lite olika bud. Går det att måla med linoljeförg på tidigare akrylat/latexmålade ytor? Gör det att måla med linoljefärg på spackel och mjukfog?

Spackel är väl ofta latex/akrylat, Eller?
 
O Olf Oggler skrev:
I mitt fall är det listverk inomhus. Då vill man ju ha en viss finish. Så spackling kan absolut vara aktuellt.

Jag tycker det är lite olika bud. Går det att måla med linoljeförg på tidigare akrylat/latexmålade ytor? Gör det att måla med linoljefärg på spackel och mjukfog?

Spackel är väl ofta latex/akrylat, Eller?
Ja det går att måla på latex- och akrylfärg.

Och vad gäller gulning försvinner den igen om ytan blir utsatt för ljus. Typ om en förr blir gul kan man öppna den och så ljusnar den igen.
 
Redigerat:
Så här står det på Engwall o Claessons hemsida om linoljefärg:

- linoljefärg kan målas på i princip alla underlag – utom på plast- /akrylatfärgsmålade ytor.

Så det stämmer inte. Eller?
 
O Olf Oggler skrev:
Så här står det på Engwall o Claessons hemsida om linoljefärg:

- linoljefärg kan målas på i princip alla underlag – utom på plast- /akrylatfärgsmålade ytor.

Så det stämmer inte. Eller?
Min erfarenhet med Ottossons färg är att den fäster på plast och akrylat men då får man ju inte linoljefärgens förmåga att "andas".
 
Min erfarenhet att den fäster fint aven på akrylat, men jag skulle inte göra det utomhus.
 
Dock. Inomhus till lister och ytor där man vill ha en fin yta tycker jag klassisk lacknafta-förtunnad servalack (alkyd) är svårslagen. Färre lager än och bättre finish än linolja. Finns att köpa iaf online, Flugger classic, Lady classic, Teknos...
 
Bara jag blir pigg igen ska jag måla lister inomhus med linoljefärg. Men det blir ju självklart inte den där lackade, lite plastiga ytan som lackfärg ger. Det är ju själva poängen. :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.