Hej
Vi har precis köpt ett hus med vattenburen elvärme och lite för högt radon värde(260).
Snabba fakta:
Huset är på 140 m2, suterrängvilla, betongplatta, byggt 1961, Göteborg, driftskostnad 50000kr/år.

Vi planerar att bygga ut ca 50m2 och lägga golvvärme på bottenvåningen.

Jag planerar att omgånde byta värmesystemet och förbättra ventilation.
Kommer comfortzone att räcka eller ska jag satsa på en bergvärmepump+någon slags ventilation?
Vad skulle ni valt?

Tack för hjälpen!
 
190 m2 räcker till för CE65 på 6,5 kW. Din kåk är antagligen rätt dåligt isolerad så ditt maxeffektbehov är nog betydligt högre än så. Om du har gott om pengar väljer du bergvärme. Med CE65 klarar du dig med halva investeringen och du kommer att spara upp till 20 000 kr/år. Du kommer dock ha några tusen kWh/år i tillskottsel. Du sparar antagligen några tusenlappar till med bergvärme, men den kostar också många sköna slantar extra.
 
om du vet dit hus topp effekt så är det enklare att förklara. eller rättaresagt vilken toppeffekt huset kommer att ha efter det du byggt ut det.

enn helt nytt välissolerat hus har hyftat låg driftkostnad & där kan den stora ComfortZonen klara rett bra. säg att ett nytt hus på 170 m2 har en maxeffekt på 7-8 kW då kommer man långt med en ComfortZone som ger 6,5 kW

men ditt hus gissar jag på att det har en toppeffekt på 12-14 kW vilket betyder att du behöver nått som kan ge ca 10 kW o det klarar ju ingen frånluftsvärmepum idag.

jag har inte 100 koll åp priserna men nått i den här stilen kostar det.
en Comfortzone + ventilations systemet kostar dig 120 000:-
en 10kW bergvärmepump + 210m borra kostar 150 000:-

jag vet inte vad som är inräknat i din driftskostnad. men om det är 40 000kW för värme o varmvatten så kostar det dig med direkt el ca 40 000:-
om du tar en Comfortzone så kostar driften istället 27 000:-
o ar du bergvärme blir det bara 15 000:-
 
Jag kanske har bättre koll på priserna på CE65. Jag vet att en person fått offert på CE65 inkl 9 kW elpatron inkl installation och innegivare för 77'. Sedan tillkommer ventilationssystemet, uppskattningsvis 20', dvs totalt ca 97'.

Enligt ett diagram på CZ hemsida är besparingen med CE65 och 180 m2 ca 19 000 kWh/år vid 40 000 kWh årsbehov av värme&vv.
 
Sen finns ju en möjlig insparning i att använda ett system med som skeppar runt luften mycket (som väl är ett måste med Comfortzone (kontra bergvärme?)) och det var ju det där med RADONET då. Som kanske blir dyrt att lösa annars. Har själv ingen aning om man skall "tro" att det funkar men omöjligt låter det ju inte.
 
BJohan skrev:
Jag kanske har bättre koll på priserna på CE65. Jag vet att en person fått offert på CE65 inkl 9 kW elpatron inkl installation och innegivare för 77'. Sedan tillkommer ventilationssystemet, uppskattningsvis 20', dvs totalt ca 97'.

Enligt ett diagram på CZ hemsida är besparingen med CE65 och 180 m2 ca 19 000 kWh/år vid 40 000 kWh årsbehov av värme&vv.


var ventilationen i nybyggt hus eller i ett befintligt hus? det är ju mycket lättare att instalera ventilationen i ett hus som håller på att byggas, än att i efterhand dra in det!

det du beskriver ger ett årscop på 2 VS bergvärmen års cop 3,5

jag tror defenetivt att jag hamnar mycket nära verkligheten med mina siffror.

hur stort hus en värmepump klarar beror u på hur mycke effekt huset krävar & om det är ett nyare hus än trådskaparen så krävs mindre effekt o då kan en comfortzone funka skapligt. Men inte i detta fall...
 
när det gäller radon skulle jag inte schansa. jag skulle ta ut en expert firma som får beskriva hur det ska lösas.
ofta handlar det ju om markradon & då sk ju huset tätas så det inte kan tränga in i hset & om det är torpargrund så är det ju där man ska ventilera, inte i huset
 
CarMan skrev:
en 10kW bergvärmepump + 210m borra kostar 150 000:-
förstår inte varför folk hela tiden säger 120-150k om 200m borrat bergvärme? Jag har fått en offert som landat i de trakterna, och då var borrat 80m och han som skulle borra då gav lite kompisrabatt...
 
Tack för svaren.
Som sagt så har jag precis köpt huset, har inte ännu fått tillgång till huset. Nu bara väntar jag och försöker planera så mycket som möjligt.
Det verkar som bergvärme är enda lösningen och sedan låta en radon-firma kolla upp hur jag ska göra med radonet och ventilation.
 
dovienya skrev:
förstår inte varför folk hela tiden säger 120-150k om 200m borrat bergvärme? Jag har fått en offert som landat i de trakterna, och då var borrat 80m och han som skulle borra då gav lite kompisrabatt...
Jag gav 51000:- för 180m borra
brorsan har fått pris på 265:-/m (+ moms tror jag)

min bergvärme pump kosta 40 000:- (istalationen gjorde jag själv)
brorsans bergvärmepump kostar 53 000:- + instalation vilket vi komer göra själva

(instalationen är bara några kopplingar, lite rör samt enhalv till en dags jobb)
Bör kosta under 10 000:- om en rörfirma gör det
 
CarMan skrev:
(instalationen är bara några kopplingar, lite rör samt enhalv till en dags jobb)
Bör kosta under 10 000:- om en rörfirma gör det

Menar du att du klarar

grävning mellan borra och husvägg samt återfyllning
håltagning husvägg
anslutning brine
isolering brine
fyllning brine
avluftning brine
elanslutning vp
röranslutning värmebärare
fyllning/avluftning värmebärare
anslutning utegivare/rumsgivare

på en dag?
 
Plexus skrev:
Menar du att du klarar

grävning mellan borra och husvägg samt återfyllning
håltagning husvägg
anslutning brine
isolering brine
fyllning brine
avluftning brine
elanslutning vp
röranslutning värmebärare
fyllning/avluftning värmebärare
anslutning utegivare/rumsgivare

på en dag?
I priset för borrning som jag angett så ingår:
borrning (1 foderrör a3m)
bortforsling av borrkax
grävning till hus (max 5m)
håltagning i hus
kolektorslang
sprit

------------------
när borraren är klar så har man alltså 2 slangar indragna i huset. slangarna är fyllda med sprit & har 2 plast lock. + att det står en dunk med sprit så man har till fylning när man kopplat ihopp slangarna med värmepumpen.

utan för har dom lagtigen så du behöver bara jämnatill med en kratta o kasta på lite gräsfrön.

---------------------

övriga anslutningar beräknar jag att man nlätt kan leja bort för 10 000:-
men i mitt fall klara jag det enkelt själv, det är inte specielt svårt.
 
CarMan skrev:
var ventilationen i nybyggt hus eller i ett befintligt hus? det är ju mycket lättare att instalera ventilationen i ett hus som håller på att byggas, än att i efterhand dra in det!

det du beskriver ger ett årscop på 2 VS bergvärmen års cop 3,5

jag tror defenetivt att jag hamnar mycket nära verkligheten med mina siffror.

hur stort hus en värmepump klarar beror u på hur mycke effekt huset krävar & om det är ett nyare hus än trådskaparen så krävs mindre effekt o då kan en comfortzone funka skapligt. Men inte i detta fall...
Jag har själv dragit ventilationssystem i en gammal kåk. Jag som amatör gjorde det på en vecka. I det pris jag gav har jag räknat med 4 arbetsdagar för ett proffs. Det är helt klart ett rimligt pris.

Det intressanta är väl merkostnaden för att slippa några tusen kr per år i tillskott.

Jag tycker inte att man ska misstro siffrorna från CZ. De har visat sig stämma i många andra fall. Även om man bara klarar 50 % av effektbehovet i ett stort och dåligt isolerat hus ger den en enorm basparing. Glöm inte att de dagar med effektbehov på över 6,5 kW är väldigt få. I mitt eget hus på 217 m2 har jag säkert 8 kW i toppefektbehov och CE50 klarar 5 kW men täcker ändå 92 % av energibehovet per år.

Det är som med bantning: Det är inte vad du äter mellan jul och nyår som är intressant, det är vad du äter under resten av året.

Vad det gäller radon så måste man ta reda på om det är marken eller byggmaterialet som är radonkällan. Om det är byggmaterialet är det bara att öka ventilationen. Dubblera flödet så halveras radonhalten. Det är principen. Markradon kräver andra åtgärder.
 
Vist ska man inte miss tro Comfortzone. men ett nytt hus har betydligt lägre energi behov än tråsdkaparens hus.

Comfortzone gör mycke reklam där dom säger att deras pump är lika effektiv som en markvrmepump, detta stämer inte. Det stämmer nästan om huset har lågt effektbehov, men tittar man på gamla hus så som trådskaparens så räcker ju pumpen inte långt.
men det stämmer det du sägar att det inte är mer än några månader på vintern som elpatronen behöver gå i om man nu köper en Comfortzone. men elpriset lär inte bli billigare så varför betala nästan samma pris för en anläggning som bara komert att bli dyrare o dyrare vart efter elpriset stiger?
(även om det i vissa hus går att dra om ventilationen till ett humant pris, så är ju detta en onödig kostnad & en kostnad som gör att vi får nästan samma pris som på en "bättre" anläggning
 
Nu är det inte samma pris utan 50-60' dyrare med bergvärme. Men vill man betala detta för att få några tusen billigare elräkning per år? Det är väl upp till var och en.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.