10 av 10 :cool:

Man skulle kanske bygga sig ett attefallshus ändå :thinking:
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
Fråga 10 är fel formulerad.
”Hur LÅNGT IFRÅN...”
Det finns ingen bestämmelse om detta!
Däremot finns det om hur NÄRA man får bygga
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
Alla rätt! Dags att börja bygga alltså!
 
  • Gilla
pacman42 och 1 till
  • Laddar…
R RoBo skrev:
Beror väl på handläggaren. En bekant till mig fick tillståndet klart dagen efter anmälan.
Jag skulle säga att det beror på arbetsbördan på byggkontoret, på vårkanten är det t ex högtryck. Du ska få ett startbesked inom fyra veckor från det att ärendet är komplett.
 
Skärmdump av ett quiz om regler för att bygga attefallshus med användarens poängresultat och flervalsfrågor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Takfot och budget får jag plugga på innan ev. bygge. ;)
 
Fråga nio. Vad kostar attefallshuset, hamnar nog i kategorin hur långt är ett snöre.
Det finns ju så mkt materialval så man kan nog få det superbilligt men också superdyrt.
 
Surt att falla på sista frågan. Har man inte ett hus vid järnväg så har man noll koll på den.
 
M MetteKson skrev:
Det måste inte ta ett år att bygga ett attefall, jag vet de som klarat det på 3 månader när allt klaffat (över en sommar och semester). Sen beror det givetvis på hur avancerat du bygger, om du ska bygga det som komplementbostadshus tar det oftast längre tid.
Jag byggde attefallstullbyggnad på huset. Bara det tog 3 månader att få godkänt (och innan dess behövde jag planera också), sedan skulle man ju bygga också. De kräver ju ordentliga ritningar, så man kan ju inte bara bygga på känsla precis.
 
pacman42 pacman42 skrev:
Surt att falla på sista frågan. Har man inte ett hus vid järnväg så har man noll koll på den.
Äh, vi har 4km till närmaste järnväg, känns okej att kugga den då =)
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jag byggde attefallstullbyggnad på huset. Bara det tog 3 månader att få godkänt (och innan dess behövde jag planera också), sedan skulle man ju bygga också. De kräver ju ordentliga ritningar, så man kan ju inte bara bygga på känsla precis.
Jag skrev ”om allt klaffar” går det att få till ett attefallshus på 3 månader, även om det inte är det vanligaste.
 
M MetteKson skrev:
Jag skrev ”om allt klaffar” går det att få till det på 3 månader, även om det inte är det vanligaste.
Jo, men då har man inte med byggnadskontoret i min kommun att göra...
 
pacman42 pacman42 skrev:
Jo, men då har man inte med byggnadsnämnden i min kommun att göra...
De (kommunen) ska enligt plan- och bygglagen lämna startbesked inom 4 veckor (i krångliga ärenden 8 veckor). Tiden börjar räknas när ärendet är komplett och sökanden har lämnat in alla ritningar mm som krävs. Tar det längre tid ska du få avgiften reducerad. Fick du det eftersom byggnadsnämnden tog 3 månader på sig i ditt ärende?
 
M MetteKson skrev:
De (kommunen) ska enligt plan- och bygglagen lämna startbesked inom 4 veckor (i krångliga ärenden 8 veckor). Tiden börjar räknas när ärendet är komplett och sökanden har lämnat in alla ritningar mm som krävs. Tar det längre tid ska du få avgiften reducerad. Fick du det eftersom byggnadsnämnden tog 3 månader på sig i ditt ärende?
De hittade ju naturligtvis ett antal saker som de ville ha kompletterade, dessutom sak för sak, de påpekade inte allt på en gång. De ifrågasatte även en del saker som inte hade med ärendet att göra. Dvs, de visste precis hur de skulle försena processen. Till saken hör att jag redan hade försökt få ett riktigt bygglov och de jävlades med det så pass länge (jag överklagade och fick rätt, de hittade då en ny orsak att neka mig bygglov) att jag till slut tvingades bygga till enligt Attefall för att komma framåt (det har i efterhand visat sig att jag hade rätt, men det hjälper ju inte mig nu, men nästa gång kommer det att hjälpa dock). Men inte ens Attefall gick ju smärtfritt. Byggnadskontoret i min kommun är iofs ökända för att vara svåra att ha att göra med om man är en vanlig privatperson.
 
Attefallshus får bara vara 25 kvm 2021 så den frågan är fel.
 
T twoody skrev:
Attefallshus får bara vara 25 kvm 2021 så den frågan är fel.
En attefallsbyggnad får vara max 30 kvm, inte 25 kvm, så det är inget fel.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.