Vi hart vår bastu 2.50 i takhöjd och tre lavar - på den understa sitter ingen utom möjligen små barn. Värmen i en bastu med oisolerat golv blir inte hög under bastuugnens höjd. Vi har lagt trall i golvet och hoppades att det skulle torka ihop lite och bilda springor - var tydligen väldigt torrt redan och är nu snarare tätare än när vi la det! Vi har dock inga problem med det - har tagit upp en ventil i golvet vid ugnen - och upplever inte att vatten som stannar på golvet är något problem än. Vi hoppar i sjön eller häller vatten över och tvagar oss utanför bastun. Vi har en plan att ta sänksågen och såga upp "sprickor" men vi avvaktar och ser hur det utvecklar sig. Kallt golv upplevs av oss egentligen inte som ett problem heller. Har föresten inte fått några svar på min efterlysning av mögelproblem i isolerad fristående bastu.
 
  • Gilla
JRMKJRM
  • Laddar…
Tack för info, låter lite som vi kommer ha det. Eftersom ert golv blev rätt tätt, hur har ni gjort med ventilation? Har ni gjort upp hål för till/frånluft och var?
 
T Tonka skrev:
Tack för info, låter lite som vi kommer ha det. Eftersom ert golv blev rätt tätt, hur har ni gjort med ventilation? Har ni gjort upp hål för till/frånluft och var?
Vi har en ventil i anslutning till bastuugnen och spalt under dörren - två utlopp till omklädningsrummet mitt emot ungnen ett under bastulavarna och ett uppe vid taket. Bastun var igång 8 timmar i streck i helgen och mijön helt ok , 70-80 grader och mycket vattenkastande.
 
Tack för svar. Försöker mig på en fråga utanför ämnet men som ändå relaterar till bastubygget. Jag tänker mig ställa denna bastu (Sorselestugan, 8 m2) på 6 st lecablock ovanpå en grusgrund (20-30 cm) enligt rekommendation. Ett problem är dock att det kan blåsa VÄLDIGT mycket på platsen, så jag behöver förankring. En idé jag har är att gräva ner 3 st betongplintar och sätta en impregnerad regel längs med mitten under bastun/boden, något lägre än lecablocken. När bastubygget sedan är klart (innan golvet läggs) skruvar jag ihop sagda regel med väggarna i boden. Har ingen aning om detta kan vara en bra idé eller inte?
 
Varför inte gräva ner sex vanliga plintar och fästa bärlinorna i dem istället för lecablock+speciallösning?
 
Hehe, kom på precis det när jag skrivit förra inlägget. Tänkte först att det skulle bli för svårt att få plintarna rätt, men med bärlinor blir det ju mycket enklare.
 
Nu är bastun klar, totalt 8kvm uppdelat på 4 kvm bastu och 4 kvm omklädning. Helt oisolerad med 45 mm "timmer" och enkel råspont med takpapp i taket. Bastun fungerar perfekt och blir tillräckligt varm även vid minusgrader. MEN i omklädningen bildas det obehagligt mycket kondens i taket efter bastubad under kalla kvällar. Blir det riktigt kallt fryser till och med kondensen. Bastudelen håller sig helt torr och fin.
Är det någon som har en liknande bastubyggnad och har tips på hur man i största mån undviker kondensen? Jag funderar på om det bästa är att avsluta med att kasta in ett par extra vedträn på slutet och helt öppna dörren mellan bastu och omklädning?
(Båda delarna har 100 mm ventiler som mynnar rakt ut
 
J
Har samma problem vintertid och har exakt samma lösning med 45mm oisolerat, råspont som tak och ungefär samma storlek i omklädning och bastu. Har både en låg och en hög ventil (öppna) i omklädningen.

Har provat att avsluta bastun både med stängd och öppen bastudörr (med ett par extra vedträn). Känns som det blir mindre problem med öppen dörr. Trodde först att om het luft vällde ut i ett kallt oisolerat omklädningsrum skulle det ge mer kondens men tror fn inte det. Fler som har erfarenhet???

Resultatet har blivit ytligt svartmögel (?) i råspont på omklädningsrum. Kanske blir en egen tråd om hur man ska fixa…
 
Har du inget öppningsbart fönster i bastudelen?
I min bastu vid fritidshuset, så har jag god ventilation genom springor i golvet och jag avslutar alltid med några extra vedträn i kaminen, öppnar fönstret i bastun och öppnar dörren mellan bastun och relaxen. Torrt och fint när man sedan stänger dörren och fönstret dagen efter.
 
Jag har tvärtom... Fönster i omklädningen men inte i bastun (öppnar dock sällan fönstret). Kanske skulle testa att ha det fönstret öppet och öppen dörr (känns dock fel)?
 
T Tonka skrev:
Kanske skulle testa att ha det fönstret öppet och öppen dörr (
Tycker jag verkar vara en bra test. Värmen kommer ju att öka i omklädningsrummet, så det torkar troligen bra.
 
T Tonka skrev:
Nu är bastun klar, totalt 8kvm uppdelat på 4 kvm bastu och 4 kvm omklädning. Helt oisolerad med 45 mm "timmer" och enkel råspont med takpapp i taket. Bastun fungerar perfekt och blir tillräckligt varm även vid minusgrader. MEN i omklädningen bildas det obehagligt mycket kondens i taket efter bastubad under kalla kvällar. Blir det riktigt kallt fryser till och med kondensen. Bastudelen håller sig helt torr och fin.
Detta är relativt enkelt. Den "torra" bastuluften med rf på 20-40% är 70-80grader. Så på trots av att den relativa fuktigheten inte är hög så innehåller denna luften mycket mer vatten/m3 luft än den kalla luften i relaxen. När du öppnar dörren och alla läckager genom springor och hål släpper denna varma luften i relaxen så kondenserar fukten i den varma luften på alla kalla ytor då lufttemperaturen där sänks fort och kapaciteten att bära vattenånga går brått ned(jmfr ölglas i sommarvarmen) . Att detta inte sker i bastun är pga att alla ytor och luften är oppvärmda i samma höga temperatur och när bastun gradvis kyls ned så sker det samma med alla materialer i samma tempo-det upstår altså ingen temperaturgradient som gör att det kondenserar i bastun -fukten diffunderar ut genom otätä material och genom utluftning.
Bastun är altså "torr" men luften där binder mycket mera vatten än luften runt bastun.

T Tonka skrev:
Är det någon som har en liknande bastubyggnad och har tips på hur man i största mån undviker kondensen? Jag funderar på om det bästa är att avsluta med att kasta in ett par extra vedträn på slutet och helt öppna dörren mellan bastu och omklädning?
(Båda delarna har 100 mm ventiler som mynnar rakt ut
lösningen är 1)öka temperatur i relaxen så att det bildas mindre kondens och fukten får tid til att vädras ut(om taket t.ex är vinklat/högt laga ett lätt isolerat mellantak -bra vädring av det kalla rummet över måste finnas då) och ha någon typ av oppvärmning när bastun används.
2) öka genomströmningen av luft så mycket att kondens inte hinner bildas(svårt under tak då så varm luft stiger snabbt uppåt och den konstruktionen är alltid väldigt kall på ytan på innsidan av taket)
3) se till att rummet torkar snabbt efteråt-som beskrivet-fyll på med ved för du lämnar bastun och öppna dörren till basturummet-då ökas temperaturen i relaxen och fukten absorberas i luften igen och kan vädras ut.
Mvh
Sakke
 
Redigerat:
  • Gilla
Litengubbe och 2 till
  • Laddar…
Tro hur det skulle bli om man bygger ett vanligt trägolv (med springor) och sedan ställer sån uteklinker på tassar ovanpå? Svinkallt att gå på kanske..
 
Lite återkoppling efter ett par månaders flitigt bastande (se tidigare kommentarer för att förstå):
Efter bastubadet har vi lagt in 1-2 extra vedträn (beroende på utetemperatur) i aggregatet, öppnat dörren helt mellan bastun och omklädningen, sett till att ventilerna i både bastun och omklädningen är öppna (båda ventilerna sitter på yttervägg) och öppnat fönstret lite grann i omklädningen. Har testat i temperaturer mellan -7 och +5 och hittills inga problem med kondens eller frusen kondens i varken bastu eller omklädning.
 
  • Gilla
HasseTeknik och 2 till
  • Laddar…
Fortsätter tråden med en helt ny fråga: Har ett 15 minuters timglas som det blivit stopp i. Känns som en klassiker. Något som finns en enkel lösning på eller är det bara att kasta och köpa nytt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.