Y
Ångestfullt så behöver jag ta ett lån på några hundra tusen till takbyten.
Spontant tänkte jag ringa banken jag har idag men så gav en ekonom rådet att hitta en bank med lägst ränta.

Så har jag ett svagt minne av radioreklam som säger att ens kreditvärde skadas om man frågar många banker
och att det var bättre att låta dom söka bästa lånet.

Är det så ni gör, kör ni en sökning på någon webbsida och i så fall vilken?
 
Tycker inte det stämmer, iaf inte om du frågar typ 4 banker. Ta din hembank, SSAB och 2 andra större banker. SSAB får du besked direkt på webben. Kolla också om du inte har utrymme att ta ut pengarna på befintligt bolån utifrån vad du har amorterat.
 
C
Y Yrrol skrev:
Spontant tänkte jag ringa banken jag har idag men så gav en ekonom rådet att hitta en bank med lägst ränta.
Tänkte du höja bolånet eller ta ett blanco-lån?
Du kan i princip inte belåna en fastighet hos flera olika banker, så bankbyte = omläggning av bolånet i så fall. Men det kanske är ett lämpligt tillfälle att se över villkoren.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Y
Det är två gårdsbyggnader, jag vet att jag inte kan låna tillräckligt mycket på gården så antar Blanco utan att egentligen ha koll på begreppen. (Tänker blanco = dyra lån till sånt man inte borde få lån till, haha)

Säg att det saknas 200.000. Bör jag då maxa "gårdsbanken" och blanka resten eller blanka allt?
 
Y Yrrol skrev:
Det är två gårdsbyggnader, jag vet att jag inte kan låna tillräckligt mycket på gården så antar Blanco utan att egentligen ha koll på begreppen. (Tänker blanco = dyra lån till sånt man inte borde få lån till, haha)

Säg att det saknas 200.000. Bör jag då maxa "gårdsbanken" och blanka resten eller blanka allt?
Maxa bef bolån först och ta resten som blanco/privatlån. Du får högre ränta på blanco-lånet. Men vi fick inte jättemkt högre och nu la vi precis in det i bolånet så då blev det med samma totalkostnad att vi faktiskt amorterar mer
 
  • Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
Att många UC-slagningar ger högre ränta och svårare att få lån tror jag mest är något man skrämmer tonåringar med. Visst, söker du nya krediter varje kvartal och får en UC-koll från en bilhandlare här, en elektronikaffär där osv., så påverkar det säkert, men inte så mycket som krediterna i sig gör.

Att det skulle vara ett problem att fyra banker kollar samtidigt för liknande ärenden, det tror jag är en ren skröna.

Så har du sju krediter och femton slagningar sista två åren kan säkert någon dra åt sig öronen, men kanske mest för krediterna. Men kan du förklara ett halvdussin slagningar med att du frågat flera banker parallellt tror jag inte att det är ett problem alls.
 
C
Y Yrrol skrev:
Tänker blanco = dyra lån till sånt man inte borde få lån till, haha
Du tänker helt rätt :rofl:
 
O olofh skrev:
Tycker inte det stämmer, iaf inte om du frågar typ 4 banker. Ta din hembank, SSAB och 2 andra större banker. SSAB får du besked direkt på webben. .
Varför ska han fråga SSAB? Funkar bara om det är ståltak?
 
  • Gilla
  • Haha
El-Löken66 och 3 till
  • Laddar…
Z Zlade skrev:
Varför ska han fråga SSAB? Funkar bara om det är ståltak?
haha! Solitt ståltak Bra grejer! SBAB är kanske bättre
 
Redigerat:
  • Gilla
Zlade
  • Laddar…
C
O olofh skrev:
SBAB är kanske bättre
De belånar dock inte lantbruksfastigheter, om det är det TS menar med "gård".
 
  • Gilla
Yrrol
  • Laddar…
Har en släkting på en av de större svenska bankerna som säger att när en låneansökan kommer in via de där bolaget som skrämmer med att flera kreditupplysningar skadar, så hamnar du i sämsta riskgruppen direkt. De säger kanske lite om vad bankerna tycker om dem och de som går på deras reklam.
 
  • Gilla
kashieda
  • Laddar…
O olofh skrev:
haha! Solitt ståltak Bra grejer! SBAB är kanske bättre
Den här killen har faktiskt tak från SSAB.

 
  • Gilla
olofh och 1 till
  • Laddar…
SSAB är helägare till Plannja, som gör alla sorters plåttak. Vet inte om man kan köpa tak på avbetalning av dom förstås.:thinking:

https://www.plannja.se/
 
Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Men kan du förklara ett halvdussin slagningar med att du frågat flera banker parallellt tror jag inte att det är ett problem alls.
Jag tror iofs. att en bank kanske inte jätteintresserad av att lägga tid på att försöka få dig att välja just deras lån, om de ser att 9 andra banker redan har lagt ned en massa tid på det. Så jag skulle tro att det kan vara lagom med två eller max tre jämförelser.
 
  • Gilla
El-Löken66
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.