Hej

Vi ska byta alla fönster på vår mexitegelvilla (vitt tegel). Idag är alla fönster (båge, karm, spröjs) bruna. Jag undrar vilken kulör man kan välja för att få bästa resultat? Iden just nu är iallfall att skippa spröjs.

Takfoten är idag mörkbrun (något mörkare än befintliga fönster, antagligen för att fönsterfärgen bleknat). Vi kan tänka oss att måla om även takfoten. Även grunden skall målas om på sikt.

Några bilder eller ideer vore toppenkul :)

/J
 
Tänk på att kolla med Kommunen om ni behöver bygglov. Det kan behövas om ni ska byta färg på fönstren samt ta bort spröjsen.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Svarta fönster, svart takfot och svart grund. Ingen större skillnad mot det bruna men ändå lite annorlunda.
 
  • Gilla
MetteKson och 1 till
  • Laddar…
Mathildatiger Mathildatiger skrev:
Tänk på att kolla med Kommunen om ni behöver bygglov. Det kan behövas om ni ska byta färg på fönstren samt ta bort spröjsen.
Tack för tips!
 
Keiller Keiller skrev:
Svarta fönster, svart takfot och svart grund. Ingen större skillnad mot det bruna men ändå lite annorlunda.
Tack för ditt tips! Vi har tänkt på svart, men jag har inte fastnat för det. Huset känns liksom väldigt kompakt idag, och jag har läst att en ljus grund "lyfter" huset så att det känns högre.

Men, som sagt, vi kan inte bestämma oss. Jag ska överväga det svarta igen :)
 
Vad tror ni om grått? Vore superkul om det fanns några bilder på uppfräschade mexitegelvillor.
 
Jag sitter med precis samma dilemma. Vilken färg till fönstren. Vi har också mexitegel. Bruna fönster och brun takfot osv. Svarta betongpannor. Faktum är att jag funderar på brunt igen. I det historiska perspektivet så har ju brunt varit en väldigt klassisk färg på snickerier. Men jag har även funderat på svarta fönster eller röda. Det är mkt svårt att hitta lyckade exempel på fönsterbyten på sådana här hus. Det mesta ser ut som misslyckade försök tycker jag. Och där vill man ju inte hamna själv.
 
  • Gilla
eridam och 2 till
  • Laddar…
O Olf Oggler skrev:
Jag sitter med precis samma dilemma. Vilken färg till fönstren. Vi har också mexitegel. Bruna fönster och brun takfot osv. Svarta betongpannor. Faktum är att jag funderar på brunt igen. I det historiska perspektivet så har ju brunt varit en väldigt klassisk färg på snickerier. Men jag har även funderat på svarta fönster eller röda. Det är mkt svårt att hitta lyckade exempel på fönsterbyten på sådana här hus. Det mesta ser ut som misslyckade försök tycker jag. Och där vill man ju inte hamna själv.
Nä, det vore synd att känna att det blir misslyckat!! Det kommer ju kosta en slant.

Det finns ju också variationer i brun. Standardkulörer på aluminium (t ex Elitfönster) har t ex två olika bruna nyanser. En rödbrun och en mer kallbrun (eller vad jag ska kalla den).
 
Har inte själv mexihus men en granne så jag har sett både misslyckanden och lyckanden under årens lopp.
- Det ser jättekonstigt ut om du målar fönsterpartierna för ljusa. Då flyter dom ihop med väggen och ger ingen kontrast alls. Brunt är egentligen en riktigt snygg färg (tycker jag) men är du allergisk mot det så vilken annan mörkare kulör som helst utom svart.
- En del 70-tals hus har arkitektur med breda kraftiga takfotsbrädor mest ditsatta för dekoration. Ibland i bredd. Att minska höjden på dom lyfter huset och tar av lite av "mössan".
 
Röda, gröna, grå eller en kombination av dem funkar utmärkt. Blått funkar också. Nu har vi en kombination av mexitegel och trä, men du skulle ändå kunna gå en Streetview-promenad på min gata för att se vilka färgkombinationer som funkar och inte funkar med mexitegel, för det är en salig röra av färger: Stjärnsforsvägen i Skoghall. Orginalet är brun träpanel.

Nr 49 är i orginalskick på bilderna, numera helvitt med rött tegeltak, ny panel och nytt tak över dörren, alal andra är mer elerl mindre ändrade:
https://www.google.se/maps/@59.3205...VwrMCU1zFU5IYFT8vgGA!2e0!7i13312!8i6656?hl=sv
 
  • Gilla
eridam
  • Laddar…
Så här ser mitt hus ut som snart ska få nya fönster. Jag funderar på att köra med bruna igen. Men annan typ av fönster. Jag har inte tänkt klart runt det hela. Jag tar gärna emot tips, tankar och ideer.
Husfasad i tegel med bruna fönsterkarmar under kvällsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vitputsat hus med bruna fönster och veranda som snart ska få nya fönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
villa_74
  • Laddar…
- En del 70-tals hus har arkitektur med breda kraftiga takfotsbrädor mest ditsatta för dekoration. Ibland i bredd. Att minska höjden på dom lyfter huset och tar av lite av "mössan".[/QUOTE]

Detta får du gärna förklara lite mer i detalj. Eller: Jag förstår inte riktigt vad du menar? Men det låter som att du är inne på något intressant.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Röda, gröna, grå eller en kombination av dem funkar utmärkt. Blått funkar också. Nu har vi en kombination av mexitegel och trä, men du skulle ändå kunna gå en Streetview-promenad på min gata för att se vilka färgkombinationer som funkar och inte funkar med mexitegel, för det är en salig röra av färger: Stjärnsforsvägen i Skoghall. Orginalet är brun träpanel.

Nr 49 är i orginalskick på bilderna, numera helvitt med rött tegeltak, ny panel och nytt tak över dörren, alal andra är mer elerl mindre ändrade:
[länk]

Tack för länken!! Det var kul att ta en runda :)
 
V villa_74 skrev:
Hej

Vi ska byta alla fönster på vår mexitegelvilla (vitt tegel). Idag är alla fönster (båge, karm, spröjs) bruna. Jag undrar vilken kulör man kan välja för att få bästa resultat? Iden just nu är iallfall att skippa spröjs.

Takfoten är idag mörkbrun (något mörkare än befintliga fönster, antagligen för att fönsterfärgen bleknat). Vi kan tänka oss att måla om även takfoten. Även grunden skall målas om på sikt.

Några bilder eller ideer vore toppenkul :)

/J

Hej! Vi ska också byta fönster på mexihus, har ni bytt fönster ännu? jag undrar i så fall hur det gått! ⭐️
 
Elisabet Báthory Elisabet Báthory skrev:
Hej! Vi ska också byta fönster på mexihus, har ni bytt fönster ännu? jag undrar i så fall hur det gått! ⭐️
Hej! VI har bytt och det blev faktiskt svarta i aluminium. Vi känner oss nöjda med valet. Det ser tufft och modernt ut, men ändå lite samma stil som innan. Vad byter ni till?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.