M
Hej!

Bor sedan 2008 i ett enplans hus med källare där det tidigare var en oljepanna. 2006 byttes oljepannan ut och uppvärmning och varmvatten fås nu med fjärrvärme. Eftersom huset har källare och ett badrum ligger i anslutning till pannrummet, där fjärrvärmecentralen sitter, är jag inne på att installera en pelletspanna för att få bättre ventilation på vintern. Självdrag kräver varm murstock, samt att det blir en trevlig spillvärme från en värmekälla som det eldas i. Ovanför pannrummet ligger köket och ytterligare ett badrum så pelletspannan skulle även ge "golvvärme" under vintern.

Det jag undrar på är vad det skulle kosta att installera en pelletspanna och en varmvattenberedare? Huset är bara 70 kvm per plan och ett vidbyggt garage på 25 kvm.

Har fastnat för Ulma Ladd Mini ECO Pelletspanna då pannrummet är litet:
https://ulma.se/sv/paketloesningar/71-paketpris-ulma-ladd-mini-eco-pelletspanna.html

Alla tips mottages tacksamt!
 
du kan räkna med mellan 60-100kkr beroende på utförande och modell.


Du kommer få bättre klimat och ekonomi i att installera en frånluftsvärmepump. Eller ett ftx i kombination med fjärrvärme.
 
M
S sixten88 skrev:
du kan räkna med mellan 60-100kkr beroende på utförande och modell.


Du kommer få bättre klimat och ekonomi i att installera en frånluftsvärmepump. Eller ett ftx i kombination med fjärrvärme.
Jag är (också) ute efter ett system som kan ge mig värme om strömmen går. Har ett solcellssystem på 2,8 kW som är kopplat mot nätet, men det har även en 5 kWh LiFePo batteribank med en 2 kW inverter och har tänkt mig att det kan användas för att driva cirkulationspumpen och matarskruven till pelletspannan om strömmen skulle gå.
 
En laddpanna är till för att ladda en ackumulatortank och har ingen varmvattenberedning.
Då får du offra stor plats och kostnader för en tank, laddstyrning och många rör.
I Sverige använder vi nästan uteslutande pelletspannor som är alltiett med omkring 160 liters volym och varmvattenberedning. Fina begagnade pannor kommer att finnas på Blocket till våren för mellan 6000 och 15000.
På vilket sätt är det ont om plats, oljepannan fick ju rum?

Vill du kunna driva pelletspanna med ett elaggregat lämpar sig en brännare som kan gå med underhållsglöd.
En brännare som Ulma eller Pellx ska gång på gång dra igång sitt tändelement på mellan 400 till 1000 watt.
Leksaksbatterier tror jag inte på utan hellre ett dieseldrivet elaggregat. Om pannans elektronik gillar strömmen från ett elaggregat råder det olika meningar om.
 
Redigerat:
M
G Granström2 skrev:
En laddpanna är till för att ladda en ackumulatortank och har ingen varmvattenberedning.
Då får du offra stor plats och kostnader för en tank, laddstyrning och många rör.
I Sverige använder vi nästan uteslutande pelletspannor som är alltiett med omkring 160 liters volym och varmvattenberedning. Fina begagnade pannor kommer att finnas på Blocket till våren för mellan 6000 och 15000.
På vilket sätt är det ont om plats, oljepannan fick ju rum?
Huset är litet och pannrummet är i proportion till det. Pelletspannan kommer stå på samma ställe som den gamla oljepannan och den pannan jag länkade till är vad som är rimligt att få in. Pannan kommer tas in via garaget och det är lite av en hanteringssak, har tagit ner ett vapenskåp på 150 kg den vägen och det gick bra. Vill ha en separat ackumulator tank med varmvattenberedare för på sommaren har jag tänkt värma varmvatten med el via solcellssystemet.
 
Kört pellets i 10 år själv på 200kvm hus, har panna plus bulkförråd i separat garage. Så några funderingar dyker upp.
Pannrummet kräver ju lite tänk ur brandskydd plus golvbrunn samt egen ventilation.
Rökkanal till tak behövs.
Pelletförråd, skall du ha bulkleverans min 3ton eller påsar på pall. Båda kräver gott om utrymme inne eller ute.
Minsta tankvolym man bör ha är 500L helst 1000L finns plats.
Varmvatten på sommaren, skall det komma från pellets så bli golven varma få med. Eller så åker man på en fet elräkning för elvarmvatten. Körde själv med el en sommar, gör ej om det. Solvärmepanel isåfall.
Finns leverantör i området för pellets.
 
M
H håbbe1961 skrev:
Kört pellets i 10 år själv på 200kvm hus, har panna plus bulkförråd i separat garage. Så några funderingar dyker upp.
Pannrummet kräver ju lite tänk ur brandskydd plus golvbrunn samt egen ventilation.
Rökkanal till tak behövs.
Pelletförråd, skall du ha bulkleverans min 3ton eller påsar på pall. Båda kräver gott om utrymme inne eller ute.
Minsta tankvolym man bör ha är 500L helst 1000L finns plats.
Varmvatten på sommaren, skall det komma från pellets så bli golven varma få med. Eller så åker man på en fet elräkning för elvarmvatten. Körde själv med el en sommar, gör ej om det. Solvärmepanel isåfall.
Finns leverantör i området för pellets.
Det finns golvbrunn och anslutning för pelletspannan till murstock, samma anslutning som oljepannan hade. Har 2,8 kW solceller så på sommaren är inte elräkningen ett problem. Kommer köra med pelletsleveranser på pall i små plastsäckar. Har gott om plats för att få flera pallar levererade.
 
Då finns det lite förberett eftersom du har ett fd. pannrum.
Men effekten från sol verkar klen, jag kör med 3kw elpatron så om batteriet är på 5kwh så blir det inte mycket till uppvärming under den timmen. Skulle nog skarva på en genomströmningsvärmare efter pannan för att upprätthålla tempen efter 1 dusch.
Har du möjlighet till solvärmepanelerna också så är nog varmvatten på sommaren inge problem, kräver en solvärme slinga i tank.
 
M
Systemet med solceller är nätanslutet så det kommer alltså leverera bra med el under sommarhalvåret när jag inte kör med pellets. Batteribanken är bara tänkt att användas om elnätet ligger nere, typ lite prepping. Har även en luftvärmepump med dubbla innedelar funkar för både AC och värme. Kan tänka mig att installera solslinga för varmvatten, verkar vara en vettig lösning mtp att taket har eftermiddagssol då det ligger i västerläge.
 
Krokben
M Murbräckan skrev:
Systemet med solceller är nätanslutet så det kommer alltså leverera bra med el under sommarhalvåret när jag inte kör med pellets. Batteribanken är bara tänkt att användas om elnätet ligger nere, typ lite prepping. Har även en luftvärmepump med dubbla innedelar funkar för både AC och värme. Kan tänka mig att installera solslinga för varmvatten, verkar vara en vettig lösning mtp att taket har eftermiddagssol då det ligger i västerläge.
Du har alltså solceller på taket, luft/luft med två innedelar samt fjärrvärme, och nu vill du byta ut fjärrvärmen mot pellets? Fimpa fjärrvärmen, sätt in en elpanna med vvb, låt värmepumpen köra så långt dem pallar och stötta med elpannan, samt sätt en fläkt på skorstenen.
 
M
Krokben Krokben skrev:
Du har alltså solceller på taket, luft/luft med två innedelar samt fjärrvärme, och nu vill du byta ut fjärrvärmen mot pellets? Fimpa fjärrvärmen, sätt in en elpanna med vvb, låt värmepumpen köra så långt dem pallar och stötta med elpannan, samt sätt en fläkt på skorstenen.
På vinterhalvåret lyser knappt solen och det är då jag vill köra med pellets för den fina värmens skull. Det är även tänkt att fungera om elnätet ligger nere, lite prepping alltså. En källare blir ganska kall på vintern och spillvärmen från pannrummet samt att kunna vrida upp elementen rejält gör att klimatet där nere blir bra mycket trevligare. Pelletspannan skulle även fungera som avfuktare i källaren. Har inte fuktproblem, men det är en bra förebyggande åtgärd. Huset är byggt 1957 med Ytong (Blåbetong) så den förbättrade ventilationen är även tänkt att sänka radon-nivån i luften
 
Redigerat:
Krokben
M Murbräckan skrev:
På vinterhalvåret lyser knappt solen och det är då jag vill köra med pellets för den fina värmens skull. Det är även tänkt att fungera om elnätet ligger nere, lite prepping alltså. En källare blir ganska kall på vintern och spillvärmen från pannrummet samt att kunna vrida upp elementen rejält gör att klimatet där nere blir bra mycket trevligare. Pelletspannan skulle även fungera som avfuktare i källaren. Har inte fuktproblem, men det är en bra förebyggande åtgärd. Huset är byggt 1957 med Ytong (Blåbetong) så den förbättrade ventilationen är även tänkt att sänka radon-nivån i luften
Då förstår jag! Den där prepping biten missade jag helt. Såg mest ut ur ekonomisk synvinkel!
 
Jag personligen gillar och förstår din idé, det här med spillvärme och luftcirkulation pga förbränning är det inte många som verkar förstå. Har själv eldat pellets i ett 50 tals hus med källare.
Men kolla om det behövs tillstånd. Kommunen kan ju tex anse att fjärrvärme är miljövänligare och inte ge tillstånd för pelletseldning.
 
Du kommer inte att bli av med fjärrvärmen vid strömavbrott så fixa hellre så du kan köra cirkpump och styrning på FJV-växlaren om det är säkerhet vid strömavbrott du är ute efter. Fjärrvärmeverket bör ha reservkraft (det är krav) så de kan köra på när elnätet är nere, iaf med reducerad effekt. För ventilationens skull är ju en FTX-anläggning ljusår bättre än en pelletspanna och dessutom billigare att installera. Sätt sen in en vanlig vvb i serie med FJV-växlaren och kör den med solel på sommaren med FJV avstängd.
 
  • Gilla
Krokben
  • Laddar…
M
R Redlös skrev:
Du kommer inte att bli av med fjärrvärmen vid strömavbrott så fixa hellre så du kan köra cirkpump och styrning på FJV-växlaren om det är säkerhet vid strömavbrott du är ute efter. Fjärrvärmeverket bör ha reservkraft (det är krav) så de kan köra på när elnätet är nere, iaf med reducerad effekt. För ventilationens skull är ju en FTX-anläggning ljusår bättre än en pelletspanna och dessutom billigare att installera. Sätt sen in en vanlig vvb i serie med FJV-växlaren och kör den med solel på sommaren med FJV avstängd.
Jag har blivit av med fjärrvärmen och varmvatten vid något typ av problem borta vid Hedenpannan i Karlstad så det stämmer inte. Som jag skrivit några gånger så är jag även ute efter förbättrad ventilation genom en varm murstock och ett bättre klimat och avfuktning i källaren. Det handlar även om prepping, dvs att vara oberoende gällande produktion av värme om allt skiter sig då jag har egen el och även ett Honda Eu20i elverk så att jag kan driva runt pelletspannan om det skulle bli problem på riktigt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.