Hej,
Jag fick en offert från rörmokaren på en VVC installation - som var alldeles för smärtsam för min plånbok;) Nu undrar jag ifall någon har en skiss/ritning på en typinstallation som kan delas? Jag har förstått att en liten VVB på 15l skulle kopplas till VVC (istället för att koppla direkt till den stora VVB), men jag vet inte varför och hur den då skulle kopplas.

Min plan är att göra det plågsamma jobbet i kypgrund och skaffa hem alla grejer och så när röris kommer för nästa stora jobb, så betalar jag ett par timmar extra för att koppla in VVC systemet:) Experten där expertisen behövs.

Bakgrund:
VVB står i förrådet 10 m från LK-fördelarskåp (20mm isolerat LK rör i rör)
Jag har redan dragit isolerat LK rör i rör 15mm från LK-skåp till förrådet och VVB

Några tips?

Hälsningar,
Stefan
 
Varför skulle du ha in en extra vvb om du redan har en elberedare?
 
Wow! Tack för snabb fråga:) Det var det som röris rekommenderade. Han sade att ifall man kopplade direkt till stora VVB (som är en CTC EcoEL + EcoAIR) så var risken att den kylde ner så mycket att den skulle "slå av/på" hela tiden och att den då skulle slitas ur/kosta för mycket. Jag skulle såklart frågat lite mer varför... Jag har ingen preferens men vill få den bästa lösningen såklart.
 
Lösningar finns alltid Lösningar finns alltid skrev:
Wow! Tack för snabb fråga:) Det var det som röris rekommenderade. Han sade att ifall man kopplade direkt till stora VVB (som är en CTC EcoEL + EcoAIR) så var risken att den kylde ner så mycket att den skulle "slå av/på" hela tiden och att den då skulle slitas ur/kosta för mycket. Jag skulle såklart frågat lite mer varför... Jag har ingen preferens men vill få den bästa lösningen såklart.
Ja, det är ju en helt annan sak än en varmvattenberedare.
Eco El har en slinga där varmvattnet värms upp och där vill man inte blanda in VVC. Dessutom skulle man störa skiktningen i tanken.
Ska se om jag hittar en bra flödesbild för inkoppling. Det är ganska simpelt egentligen.
 
Från din befintliga beredare sett sätter du ett T-rör efter det pumpen och sedan den lilla beredaren. På så sätt får du alltid 60gradigt vatten i slinga som snurrar till skåpet. Men när du använder använder varmvatten kommer det från din nuvarande värmepump.
 
  • Gilla
Lösningar finns alltid
  • Laddar…
Gaahh! Jag lyckas inte lägga upp bilden!

Provar med en skärmdump från manualen. Här är ctc's lösning nere till vänster


Sida ur manual som visar installation av CTC EcoEl värmesystem med diagram och textinstruktioner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Lösningar finns alltid
  • Laddar…
L lordi skrev:
Gaahh! Jag lyckas inte lägga upp bilden!

Provar med en skärmdump från manualen. Här är ctc's lösning nere till vänster


[bild]
Kanon! Tack så mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.