Hej!

Jag blir galen på glödlampan i kylen. Trasig så jag tänkte enkelt byta idag men jäklar vad den satt.
Tänkte att den sitter väl fast rätt bra mot gummit lr så har den ärjat fast så jag tog i lite mera, farligt mkt, sen pang! Glaset krossades mellan mina fingrar.. Klarade mig rätt bra iaf!

Men hur får jag ut lampan? Kan ju inte vara möjligt att den sitter så hårt. Fick den att vrida sig tillslut men bara lite. Hela den vita hållaren går väl att byta annars?
Och strömmen är bruten(y) Öppen kylskåpslampa med krossat glödlamps glas och vit hållare som syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Krossad glödlampa i kylen med vit hållare och kvarvarande lamphus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Brunbränd lamphållare, blir till att ta disktrasan över lampan, detta för att om lampan går sönder inga skärsår. Vrida fram och tillbaka så lossnar den nog, kan bli ett antal ggr men brukar komma loss. Prova och kom tillbaka.
 
holmberg87 holmberg87 skrev:
Hej!

Jag blir galen på glödlampan i kylen. Trasig så jag tänkte enkelt byta idag men jäklar vad den satt.
Tänkte att den sitter väl fast rätt bra mot gummit lr så har den ärjat fast så jag tog i lite mera, farligt mkt, sen pang! Glaset krossades mellan mina fingrar.. Klarade mig rätt bra iaf!

Men hur får jag ut lampan? Kan ju inte vara möjligt att den sitter så hårt. Fick den att vrida sig tillslut men bara lite. Hela den vita hållaren går väl att byta annars?
Och strömmen är bruten(y)[bild] [bild]
Ta nån bra tejp och linda ett tjockt lager runt glaset så att du får grepp. Om glaset lossnar så är det bara att ta fram tången
 
Hade precis samma problem för ett par år sedan i en exakt likadan kyl.

Så, se till att kylen är urkopplad från kontakten punkt.

Lägg tidning inunder, ta en tång, ta bort glaset och greppa tag i kragen - dvs i metallhöljet på själva lampan. Du kan behöva böja/bocka in den lite så du kan greppa om den - och börja vrida.

Du måste vrida ut den helt enkelt. Fixat!

Lycka till!
 
  • Gilla
Wheelabrator och 1 till
  • Laddar…
Ja det får bli tången imorn, kände att jag lessnade nu haha.
Så då är det e14 som helt enkelt ska vridas då
 
Ta ingen tång, kan bli katastrof när den sitter fast och ska vridas. Då deformeras sockeln och klämmer fast sig, Gör lite som dom säger, in med plastpåsar i skåpet, en påse över lampan och en polygrip och knäck glaset, glaset hamnar då i påsen, sen en morakniv som trycks in i sockelns mitt lite hårdhänt så den biter och vrid, 9 av 10 glödisar har lossnat för mig med kniven.
 
  • Gilla
holmberg87
  • Laddar…
O jag som trodde det var kylen som krossats.
:rofl:

Har faktiskt lyckats att lirka lampsockeln med tång.
 
A
ta med tång och vålda
gummipackningen suger fast
du kan skita i packningen när du sätter i ny lampa
 
  • Gilla
holmberg87
  • Laddar…
Många bud tydligen vi får se vem sa det bästa och det kan bara TS göra.
 
Riktigt bra respons här! Återkommer imorn med vilken lösning som fungerade bäst! Eller om det står en ny kyl där
 
  • Haha
MariaiÖstergötland
  • Laddar…
Sittställning
Stäng av strömmen! Tryck dit en potatis och snurra :)
 
Ah det där hände i min gamla Kyl, lyckades krossa lampan, lösningen blev lite wd40 som fick verka över natten och sen en tång, lossnade lätt då, (såklart var hela monstret avstängt och strömlöst över natten, och sen torkade jag ur ordentligt och lät det torka inna jag monterade ny lampa, (tror wd40 kan leda ström))
 
Sådär!
Lösningen blev tång att bryta loss glaset och trådarna. Sen stämjärn i sockeln och vrida, sockeln var både rostig och riktigt ful.

Ny lampa på plats och även gummit! Skulle gärna haft en något starkare men hittade ingen päronlampa LED på mer än 1.3W.. Tänd LED-lampa i sockeln med skyddsgaller, som visar tecken på reparation och utbyte.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.