Hej, Har en luft vatten värmepump från CTC och la märke på ”tryckmätaren” idag när jag va inne och kikade och såg då att den svarta visaren har sjunkit. vad kan det bero på och vad ska man göra för att åtgärda? Ska man fylla på vatten? Fattar inte riktigt vad de båda visarna betyder
Har 1plansvilla
Bifogar bild, tacksam för all hjälp :)
 
  • Tryckmätare på en värmepump med visare under normalt tryckområde i en husinstallation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ja, du behöver fylla på vatten med den ventil som är avsedd för ändamålet.
Den svarta pilen visar trycket. Den röda är bara målad på glaset och kan vridas så att den t ex visar vilket tryck som är lagom.
 
A
kolla att säkerhetsventilen inte läcker samt att förtrycket i expansionstanken är rätt
 
Hej,
Jag vet inte om det redan finns ett svar på detta i forumet, jag har inte hittat.
Ställer ändå frågan.
Jag en IVT Greeline, installerat 2005, aldrig haft några problem. Jag servar dock, själv.
Expansionskärlet har varit fullt med vatten i flera år. Det känns så när jag knackar på kärlet. Luftventilen hel trasigt(???) ingen luft kommer ut när jag trycker på ventilen i alla fall.
Fråga: behöver jag byta ex.kärlet? Är det OK att ex.kärlet är fullt med vatten? jag fyller på vatten 2-3 gånger om året...

Mvh

Andreas
 
Om det varken kommer vatten eller luft när man trycker in stiftet i bildäcksventilen så kan förtrycket behöva återställas. Brukar vara 0,5 bar. Behövs en bra luftpump med manometer.
 
  • Gilla
Zazzi
  • Laddar…
J Josth skrev:
Om det varken kommer vatten eller luft när man trycker in stiftet i bildäcksventilen så kan förtrycket behöva återställas. Brukar vara 0,5 bar. Behövs en bra luftpump med manometer.
Hej Josh,
Tck för snabbt och tydligt svar!
Alltså, stiftet är helt ur funktion (tror jag??). Det kommer ingen luft ur kärlet när jag trycker in stiftet. Men vatten kommer ut när jag trycker upp en plupp ovanför visaren som ligger ovanför kärlet. Vad jag förstår av ditt mail så behöver jag inte anlita någon för att att byta kärlet??, utan bara fylla kärlet med luft via en manometer...
Mvh
 
Kalla på service och låt dem byta expansionskärlet. Blir enklast så.
 
A
kommer det inget vatten när du trycker in ventilen kan man ju pröva med att fylla luft först
vattentryck måste bort dock
 
electroluxaren skrev:
kommer det inget vatten när du trycker in ventilen kan man ju pröva med att fylla luft först
vattentryck måste bort dock
Tack!
Nej, det kommer varken luft eller vatten när jag trycker in ventilen. Men kärlet är fullt med vatten. Det känns så när jag knackar på det. Vad blir av vattnet när jag fyller kärlet med luft?
Och jag måste ”fylla” det med vatten (för att höja trycket) mycket oftare
 
Inuti expansionskärlet finns en gummibälg för luft. Pumpar man upp ett hårt tryck så kommer det ut en del värmevatten via säkerhetsventilen till värmekretsen. Säkerhetsventilen brukar vara på 1,5 eller 2,5 bar.
 
  • Gilla
Zazzi
  • Laddar…
A
det bästa är om man kan få bort vattnet från exp-kärlet innan man fyller på.
vissa installationer kan man isolera expkärlet
 
  • Gilla
Zazzi
  • Laddar…
Men hur får jag bort vattnet från x-kärlet??
 
T
Z Zazzi skrev:
Men hur får jag bort vattnet från x-kärlet??
Öppna säkerhetsventilen samtidigt som du pumpar in n luft så trycker du ut vattnet från expansionskärlet
 
  • Gilla
Zazzi
  • Laddar…
A
Z Zazzi skrev:
Men hur får jag bort vattnet från x-kärlet??
Beror på hur det ser ut hos dig
 
  • Gilla
Zazzi
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.