Hej!

Jag bor i en egnahemsvilla byggd 1939 och planerar att riva en vägg som skiljer kök från vardagsrum. På ritningen är väggen "streckad" (kanske var den valbar under uppförandet av huset?) och det finns en vägg som skiljer köket från matvrån. Den väggen är riven sedan flera år tillbaka och köket har förlängts in i matvrån.

Min fundering är hur jag skall tolka ritningen? Jag uppfattar inte att väggen mellan kök och vardagsrum som bärande så kan jag riva väggen utan avbärning?
 
  • Äldre ritning av en egnahemsvilla med markerade väggar, en redan riven och en planerad att rivas.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal ritning av en egnahemsvilla med måttangivelser, fasad mot öster och en sektion av huset.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej, min gissning är att väggen du vill riva kan vara bärande. Alternativt så sitter det en balk som man har byggt in i väggen. Jag tänker att beroende på vilken riktning golvbjälkarna ligger så blir spännvidden för lång om det inte finns något bärande där.

Skulle jag tittat på ritningen utan någon kommentar från dig, skulle jag tolkat det som att det sitter en balk där.
 
Jag tror inte att väggen du vill riva är bärande. De enda bärande innerväggar som finns är antagligen de väggar som avgränsar trapphusen. Det var möjligt eftersom huset är ganska smalt och man accepterade mycket mer svikt på den tiden då huset byggdes. Att väggen är streckad antyder att det kan rröra sig om ett tidigt kataloghus, t.ex. från Svenska Trähus i Tranås. Jag skriver tror, för man kan aldrig veta helt säkert med hus från den tiden. En bra idé är att göra som @Takstolsnissen föreslår, kolla golvbjälkarnas riktning. Huset har plankstomme.
 
Tack för svaren!

På övervåningen ligger golvplankorna med kortändarna i riktning längs med köket (på ritningen, från matvrån mot kök). Det behöver kanske inte betyda att golvbjälkarna ligger på tvärs och går i riktning matvrå-vardagsrum men jag gissar att sannolikheten är rätt hög att det är så. Eller?

Jag kikade också lite närmare på ritningen och det ser ju faktiskt ut som att det är två inritade... ja, pelare/stöttor eller något sådant i vardera ände av den vägg jag tänkt riva. Kanske är det en balk i väggen där som stöttas av dessa som i sin tur stöttar upp tvärgående golvbjälkar? Jag får öppna upp och kolla!
 
Det jobbiga med den här typen av hus är att golvbjälkarna kan ha olika riktning på samma plan! Med de uppgifter som du har skaffat fram talar allt för att väggen är bärande. Streckningen på ritningen kan betyda att där finns en balk.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.