Jag har problem med att förstå varför en golvärmeslinga plötsligt blivit kall efter 8 års problemfri drift av min NIBE-panna. Jag har sex slingor från Thermotech-spridaren. Fem med ställdon som alla fungerar och ett utan ställdon. Dvs, den är alltid öppen. Denna går till badrummet och det är den som blivit kall. I övrigt fungerar värmespridningen som den ska. Jag har luftat värmepannan och Thermotech-aggregatet, men utan resultat. Jag konstaterar att trycket i vattensystemet varierar mycket över dygnet, dv s från 0 bar till 3. Jag konstaterar också att framledningstemperaturen är densamma som returtemperaturen, 30 grader. Skillnaden skall dock vara ca 5 grader enligt manualen. Hjälp! Vad ska jag göra ?
 
När trycket varierar så mycket som tre bar under ett dygn så tyder det på att det är knas med expansionskärlet, antingen har luften åkt ut eller så är det hål i blåsan.

Genom att trycka på piggen i luftpåfyllaren så märker du om det kommer någon luft eller vatten.
Kommer det ingenting så har luften sipprat ut, kommer det vatten är det hål i blåsan.
 
Tack! Jag ska kolla kärlet.
 
Nu har jag kollat expansionskärlet och det kommer varken luft eller vatten när jag trycker in piggen. Det saknas alltså luft i kärlet. Hur gör jag för att fylla på luft?
 
Tack Demmpa och Josth! Jag testar i morgon med att fylla luft.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.