Hej på er! Undrar om någon kan besvara frågan ovan. Lite bakgrundsinfo:
Kommunen förberedde några tomter för försäljning, Dessa tomter har gått till de som är i tomtkö utan några problem. Vissa av de som fått är så gott som färdiga med byggandet och andra har inte ens börjat. Nu har en person byggt stödmur och börjat med grunden men enligt mina källor( som är pålitliga) så står tomten fortfarande i kommunens namn ... De andra som har gått den vanliga vägen har fått lagfart och det står deras namn på listan .

Är det möjligt att göra så?

MVH
 
S Somewhere_in_Sweden skrev:
Är det möjligt att göra så?
Ja, det är det.
 
Immobil Immobil skrev:
Ja, det är det.
Tack för ditt svar men jag trodde attvdet behövs något bevis på att man äger marken man ska bygga på för att ens få bygglovet godkänt
 

Bästa svaret

R
S Somewhere_in_Sweden skrev:
Tack för ditt svar men jag trodde attvdet behövs något bevis på att man äger marken man ska bygga på för att ens få bygglovet godkänt
Se Boverket:
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...aggning/ansokan-om-lov-och-forhandsbesked/#h4
"Annan sökande än fastighetsägaren
Det finns inget som hindrar att andra än fastighetsägaren ansöker om lov eller förhandsbesked. Exempel på detta är ansökan om att få uppföra en telemast eller ett vindkraftverk. Det kan också vara fallet när någon ansöker om att få utföra en bygglovspliktig åtgärd på en arrendetomt.

För att kunna påbörja byggnadsarbetena krävs, förutom beslut om lov och startbesked, att fastighetsägaren ger sitt tillstånd till att bygga. Detta tillstånd är ett civilrättsligt avtal mellan byggherren och fastighetsägaren som inte har med bygglovet att göra. Beslut om bygglov kan alltså fattas utan att fastighetsägaren har gett sitt tillstånd men för att kunna använda sig av sitt bygglov måste byggherren ha fastighetsägarens tillstånd. Byggnadsnämnden ska dock underrätta fastighetsägaren om ansökan och låta denne yttra sig innan beslut fattas.
"
 
P
Den person som har börjat bygga, men inte har lagfart, är rimligen ägare av fastigheten om den har fått köpa sin tomt via tomtkön utan problem.

Den personen kan knappast göra inteckningar i fastigheten utan att ha lagfart, men om den har pengar som räcker till så behövs ju inte det för att börja bygga.
 
harry73
S Somewhere_in_Sweden skrev:
Nu har en person byggt stödmur och börjat med grunden men enligt mina källor( som är pålitliga) så står tomten fortfarande i kommunens namn
Varför sitter ni och skvallrar över era grannar.
Även om det skulle vara olagligt, och det är det inte, är det ingenting som berör er.
 
  • Gilla
garvin och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.