O
Det här trädet verkar stympats av förra ägarna. Förra vintern och i somras rensade jag bland vattenskotten. I somras (första sommaren i huset) hade det inga frukter, inte ens några blommor. Finns det någon chans att det bär frukt igen? Jämför jag med grannars träd ser det ju ut som mitt helt saknar fruktgrenar utan bara har dessa grova vattenskott. Kommer de kunna sätta frukt? Finns det chans för frukt sparar jag det gärna och mottar tips på hur jag ska behandla det. Annars känns det bättre att dra upp det och plantera ett nytt.

Stympat träd utan blad eller blommor med många raka grenar mot en klarblå himmel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jodå det ser ut att finnas fruktsporrar på skotten (de korta sidoskotten) de bör blomma. Titta också efter större runda knoppar, det är blomknoppar.

Jag skulle bara gallra lite till och avvakta.
 
Rensa och välj ut skott som på några år blir stommen för första "våningen", ca fem till sex stycken.
 
O olotor skrev:
Rensa och välj ut skott som på några år blir stommen för första "våningen", ca fem till sex stycken.
Fast om TS vill ha frukt snart bör ett större antal sparas i år eftersom frukten antagligen kommer halvvägs ut på skotten (där de är 2 år).
 
O
O olotor skrev:
Rensa och välj ut skott som på några år blir stommen för första "våningen", ca fem till sex stycken.
Av de grova uppåtgående vattenskotten menar du?
 
O
H hapazard skrev:
Fast om TS vill ha frukt snart bör ett större antal sparas i år eftersom frukten antagligen kommer halvvägs ut på skotten (där de är 2 år).
Nja, det är egentligen ingen brådska. Vill bara försäkra mig om att det finns en chans iaf på sikt, annars är det ju bara onödig ved. Ska jag alltså fortsätta gallra bland de uppåtgående, lite nu och lite mer i sensommar?
 
O olsjo skrev:
Nja, det är egentligen ingen brådska. Vill bara försäkra mig om att det finns en chans iaf på sikt, annars är det ju bara onödig ved. Ska jag alltså fortsätta gallra bland de uppåtgående, lite nu och lite mer i sensommar?
Ja, ta inte bort för mycket bara. Kan vara en idé att ta bort några av de grövre grenarna, så det blir mer luft i kronan. Då slipper du några av de fula 'bollarna' med. Me egentligen bättre att vänta med större beskärning till sommaren...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.