Hej,
Vi har ett 40-tals hus som vi håller på att bygga till. Huset ligger ute i naturen utan grannar som ser huset, så alltså ingen insyn heller. Tillbygget blir i ett plan behandlat med järnvitriol med sedumtak för att smälta in i naturen. Fasaden på det gamla huset kommer också få ny panel i järnvitriol. Taket på det gamla får behålla sitt gamla lertegel.
Fönstren på gamla delen är 2-glas fönster, sidohängda och kopplade, men tyvärr för dåliga för att renovera.
Så det blir nya fönster även på gamla delen.
Min fråga är om åsikter på nya fönster till huset. Tycker ni man kan sätta in spröjsade fönster istället för de här sidohängda? Det gäller ett på framsidan och 2 på varje gavel på både gamla huset och tillbyggnaden. Jag tänker mej i så fall sidohängda i trä med 2 fasta horisontala spröjs. Vad tror ni? Åsikter.. Idéer...
Vår önskan är att huset ska se gammalt ut inte modernt..

Arkitektritning av en husfasad med tillbyggnad sett från nordost, med skala och vegetationstecken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Fint hus och fin tillbyggnad.
På 40"-talet var spröjsade fönster omoderna.

Är du verkligen säker på att de gamla fönstren inte går att renovera?
Det brukar vara mkt bra virke i fönster från den tiden.
 
  • Gilla
Schwen92 och 1 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Fint hus och fin tillbyggnad.
På 40"-talet var spröjsade fönster omoderna.

Är du verkligen säker på att de gamla fönstren inte går att renovera?
Det brukar vara mkt bra virke i fönster från den tiden.
Jiji Jiji skrev:
Fint hus och fin tillbyggnad.
På 40"-talet var spröjsade fönster omoderna.

Är du verkligen säker på att de gamla fönstren inte går att renovera?
Det brukar vara mkt bra virke i fönster från den tiden.

Tack!
Ja det är frågan om de kanske ändå går att renovera. Det är vi själva oprofessionella som tänkt att de är väl för dåliga för att renovera. Jag har nu varit ute och tagit lite bilder som jag skickar med, kanske går att avgöra? På ett fönster var det lite mjukt på insidan i nere kanten på ytterfönstret. (se första bilden)

Annars är ju glaset väldigt fint för det är valsat glas..(heter det väl)

Sista bilden visar när jag tejpat upp spröjs ;) för o se hur det skulle se ut, men det blir nog lite tokigt på ett

sådant här hus...Det är ju som du säger hör ju inte till 40-tals husen.

Del av ett äldre ytterfönster med synlig skada och förmultning vid nedre kanten på insidan, med suddig bakgrund av en trädgård.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nederkant på ett gammalt ytterfönster med tecken på mögel och röta, närbild som indikerar behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nederkanten på ett gammalt fönster med tecken på fuktskador och sprickor i färgen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fönsterhörn med tecken på förfall och mjuk kant på nedre delen av ytterfönstret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Skadad nederkant på ett ytterfönster med tecken på röta och vit färg som flagar, utomhusmiljö i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nederkant av ett gammalt fönster med skador i färgen och tecken på röta i träet, med utsikt mot valsat glas.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Äldre vitmålat fönster med valsat glas och slitage i nederkanten på en gul trävägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Om du väljer fönster va noga och kolla glasytan. Moderna fönster har ofta bredare karm och båge. Det kan medföra att glasytan blir procentuellt rejält mycket mindre och därmed ljusinsläpp.
En del fönstertillverkare erbjuder även smäckrare karm och båge men troligen kostar det mer då.
 
Skrapa fönstren och måla om dem. Det ser inte ut att vara något fel på dem mer än att färgen flagnar. En Speedheater underlättar men är inget krav. (Går att hyra, eller köpa och sedan sälja igen.)

Hur mjukt är det där du kände att det är mjukt? Om du bara kan trycka in en kniv en liten bit är det inga problem, om du däremot är helt uppruttet byter man bara ut den biten.

Att skrapa, olja och måla fönstren lär ni er på Youtube och internet. Det är inte svårt. Det finns lite olika sätt och system. Själv föredrar jag linoljefärg och linolja för det är så lätt att arbeta med och dessutom lätt att fräscha upp vid behov.

Om det behövs bytas någon bit kan ni, om ni är osäkra säkert hitta en snickare som kan hjälpa er. Det är inte ett stort jobb.

Skippa spröjs. Ni har en hus med jättefina proportioner, med fina fönstren som passar perfekt. Er söta tillbyggnad kommer att bli väldigt bra till.:love:

Härligt med taken, både på nya och gamla byggnaden.

Lycka till!
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Skrapa fönstren och måla om dem. Det ser inte ut att vara något fel på dem mer än att färgen flagnar. En Speedheater underlättar men är inget krav. (Går att hyra, eller köpa och sedan sälja igen.)

Hur mjukt är det där du kände att det är mjukt? Om du bara kan trycka in en kniv en liten bit är det inga problem, om du däremot är helt uppruttet byter man bara ut den biten.

Att skrapa, olja och måla fönstren lär ni er på Youtube och internet. Det är inte svårt. Det finns lite olika sätt och system. Själv föredrar jag linoljefärg och linolja för det är så lätt att arbeta med och dessutom lätt att fräscha upp vid behov.

Det var bara lite mjukt, inte alls uppruttet. Ja det låter som en bra idé att försöka renovera själva. Vi gillar att återanvända, och att det också kanske passar bättre än nya.
Jiji Jiji skrev:
Skrapa fönstren och måla om dem. Det ser inte ut att vara något fel på dem mer än att färgen flagnar. En Speedheater underlättar men är inget krav. (Går att hyra, eller köpa och sedan sälja igen.)

Hur mjukt är det där du kände att det är mjukt? Om du bara kan trycka in en kniv en liten bit är det inga problem, om du däremot är helt uppruttet byter man bara ut den biten.

Att skrapa, olja och måla fönstren lär ni er på Youtube och internet. Det är inte svårt. Det finns lite olika sätt och system. Själv föredrar jag linoljefärg och linolja för det är så lätt att arbeta med och dessutom lätt att fräscha upp vid behov.

Om det behövs bytas någon bit kan ni, om ni är osäkra säkert hitta en snickare som kan hjälpa er. Det är inte ett stort jobb.

Skippa spröjs. Ni har en hus med jättefina proportioner, med fina fönstren som passar perfekt. Er söta tillbyggnad kommer att bli väldigt bra till.:love:

Härligt med taken, både på nya och gamla byggnaden.

Lycka till!
Om det behövs bytas någon bit kan ni, om ni är osäkra säkert hitta en snickare som kan hjälpa er. Det är inte ett stort jobb.

Skippa spröjs. Ni har en hus med jättefina proportioner, med fina fönstren som passar perfekt. Er söta tillbyggnad kommer att bli väldigt bra till.:love:

Härligt med taken, både på nya och gamla byggnaden.

Lycka till!

Det låter som ett bra alternativ att renovera. Det var bara lite mjukt, inte alls uppruttet, så säkert helt ok.

Till tillbyggnaden får vi väl komplettera med nya fönster i samma stil, så gott det går..

Tack för tips!
 
  • Älska
Jiji
  • Laddar…
T Thomas_Blekinge skrev:
Om du väljer fönster va noga och kolla glasytan. Moderna fönster har ofta bredare karm och båge. Det kan medföra att glasytan blir procentuellt rejält mycket mindre och därmed ljusinsläpp.
En del fönstertillverkare erbjuder även smäckrare karm och båge men troligen kostar det mer då.
Ok, ja det måste vi kolla, för även om vi renoverar de gamla, kommer vi behöva komplettera till tillbyggnaden.
Det kanske inte garanterar att man får lika stor fönsteryta även om man väljer sidohängda i allmogeprofil.
Något tips på fönstertillverkare som gör liknande våra fönster?
 
Finns ofta äldre fönster att få tag på begagnat också. Blocket och lokala fb-grupper kan vara värt att kolla. En kollega har fått en karm byggd till några fönster som jag hade liggandes i garaget. Det blev väldigt fint. Dessutom fyndade hon två fönster med karm och allt från någon som skulle byta sina gamla...
 
Jiji Jiji skrev:
Finns ofta äldre fönster att få tag på begagnat också. Blocket och lokala fb-grupper kan vara värt att kolla. En kollega har fått en karm byggd till några fönster som jag hade liggandes i garaget. Det blev väldigt fint. Dessutom fyndade hon två fönster med karm och allt från någon som skulle byta sina gamla...
Jag jag tänkte på detta också. Jag har kollat blocket, men hittade inget nu. Men håller man utkik kanske det kan vara idé för det är ju ganska vanliga fönster och säkert många som bara byter ut till nya.
Ska kolla detta! :)
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
S Sunhill2 skrev:
Hej,
Vi har ett 40-tals hus som vi håller på att bygga till. Huset ligger ute i naturen utan grannar som ser huset, så alltså ingen insyn heller. Tillbygget blir i ett plan behandlat med järnvitriol med sedumtak för att smälta in i naturen. Fasaden på det gamla huset kommer också få ny panel i järnvitriol. Taket på det gamla får behålla sitt gamla lertegel.
Fönstren på gamla delen är 2-glas fönster, sidohängda och kopplade, men tyvärr för dåliga för att renovera.
Så det blir nya fönster även på gamla delen.
Min fråga är om åsikter på nya fönster till huset. Tycker ni man kan sätta in spröjsade fönster istället för de här sidohängda? Det gäller ett på framsidan och 2 på varje gavel på både gamla huset och tillbyggnaden. Jag tänker mej i så fall sidohängda i trä med 2 fasta horisontala spröjs. Vad tror ni? Åsikter.. Idéer...
Vår önskan är att huset ska se gammalt ut inte modernt..

[bild]
Kolla ett företag som heter tomoku https://www.tomokuhus.se/index.cfm/windows/tomokubagen/

Där har man möjlighet att köpa nya bågar till fönstren och hela fönster med möjligen. Så man bara byter bågen då karmen ofta kan vara i bra skick.

Pris är beroende på modell, men jag har kollat standard fönster med isolerglas det skulle gå loss på ca 2200kr per båge, kan vara prisvärt få man slipper byta hela rasket. :) men som många skrivit, ofta är virket bra och gamla fönster går att rädda, men vill man inte sälj dom så dom används igen, bra för miljön och plånkan (y)
 
  • Gilla
OXYD
  • Laddar…
Schwen92 Schwen92 skrev:
Kolla ett företag som heter tomoku [länk]

Där har man möjlighet att köpa nya bågar till fönstren och hela fönster med möjligen. Så man bara byter bågen då karmen ofta kan vara i bra skick.

Pris är beroende på modell, men jag har kollat standard fönster med isolerglas det skulle gå loss på ca 2200kr per båge, kan vara prisvärt få man slipper byta hela rasket. :) men som många skrivit, ofta är virket bra och gamla fönster går att rädda, men vill man inte sälj dom så dom används igen, bra för miljön och plånkan (y)
Tack för tipset! Kollade länken och det är ju ett bra alternativ. (y)

Nu tror jag verkligen att det är värt att renovera på dessa vi har. Så jag ska kolla om det går att byta ena rutan mot isolerglas, eller kanske det tom är ok att bara renovera och göra dom fina igen och med nya tätningslister så blir de kanske bra igen. Så lätt att tänka att man bara måste byta fönster. Men nu har jag fått lära mej lite mer:)
 
  • Älska
  • Gilla
Jiji och 1 till
  • Laddar…
Ni kommer att lyckas jättebra med att måla fönster. När man aldrig gjort det, eller det var länge sedan förra gången kan det vara ett knep att börja med ett som kanske inte är i blickfånget precis hela tiden. Men det går snabbt att få in snitsen på att lägga nytt kitt och att måla ut på rutan, strax utanför kittet. Det är väl egentligen bara de två momenten som är lite knepiga. I övrigt är det faktiskt inte svårt alls.

I sommar ska vi börja med fönstren i vårt äldre hus. Där har förre ägaren gjort lite fint före försäljningen och målat med modern färg. Så vi ska ta bort all modern färg och återgå till linoljefärg... Jag ser mycket fram emot det. Men det får bli lite varmare först. :D
 
  • Gilla
Sunhill2
  • Laddar…
Jiji Jiji skrev:
Ni kommer att lyckas jättebra med att måla fönster. När man aldrig gjort det, eller det var länge sedan förra gången kan det vara ett knep att börja med ett som kanske inte är i blickfånget precis hela tiden. Men det går snabbt att få in snitsen på att lägga nytt kitt och att måla ut på rutan, strax utanför kittet. Det är väl egentligen bara de två momenten som är lite knepiga. I övrigt är det faktiskt inte svårt alls.

I sommar ska vi börja med fönstren i vårt äldre hus. Där har förre ägaren gjort lite fint före försäljningen och målat med modern färg. Så vi ska ta bort all modern färg och återgå till linoljefärg... Jag ser mycket fram emot det. Men det får bli lite varmare först. :D
Tack för tipsen!:love:
Vi får se om vi vågar oss på det själva, eller om vi hittar någon som kan hjälpa oss. Men så kul att börja tänka mer i dessa banor att man kan göra själv, och att det faktiskt var fina fönster vi har!
Lycka till med ert gamla hus och gamla fönster!:D
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Microkatten
Här på Byggahus finns flera trådar/beskrivningar om att både renovera och snickra nya fönster. I senaste Gård och Torp-tidningen finns en beskrivning på hur man gör. Denna bok beskriver i detalj verktyg och arbetsgång. Det finns fönsterrenoveringskurser att gå.

Finns det vilja och tid så fixar ni säker fönsterrenovering med alla dessa möjligheter till stöd! :D Rätt verktyg - som Speed heater och kittskrapor - gör jobbet enklare. Men det gäller att övervinna sina eventuella egna tvivel på att man klarar det, och ha lite tålamod.
 
  • Gilla
Sunhill2
  • Laddar…
Microkatten Microkatten skrev:
Här på Byggahus finns flera trådar/beskrivningar om att både renovera och snickra nya fönster. I senaste Gård och Torp-tidningen finns en beskrivning på hur man gör. Denna bok beskriver i detalj verktyg och arbetsgång. Det finns fönsterrenoveringskurser att gå.

Finns det vilja och tid så fixar ni säker fönsterrenovering med alla dessa möjligheter till stöd! :D Rätt verktyg - som Speed heater och kittskrapor - gör jobbet enklare. Men det gäller att övervinna sina eventuella egna tvivel på att man klarar det, och ha lite tålamod.
Tack för tips!
Blir riktigt sugen på att göra det!:)
 
  • Gilla
Jiji
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.