tommib
Nä, det är inga problem. Det är mycket snack ibland om att man inte ska lägga el och "annat" i samma kabeldike eftersom man kan råka spänningssätta klenspänningskablarna med 230 V om man gräver av dem samtidigt. Risken får nog betraktas som minimal på en vanlig tomt.

Det är dock lämpligt att märka ut det.

Tomrör är alltid vettigt, det är billigt. Lägg riktigt gulrör för elen.
 
  • Gilla
GK100
  • Laddar…
Hur har det gått?

Ska göra detta själv snart nämligen.

Är väldigt intresserad av framförallt hur PEM-slangen kommer se ut där den går in i garaget.
 
Jag drog vanlig inomhus nätverkskabel mellan två hus (hos mina föräldrar) i en slang som var tänkt för telefonledning för att lösa dåligt wifi. Det har funkat ett par år. Låg en död mus i slangen som kom fram vid kabeldragningen, tror det var torrt i slangen, minns inte om det var tjock pem eller gul. Ska kolla nästa gång jag är där. Det går separat slang för el resp vatten mellan husens källare. Nu ska fiber in snart så det finns anledning att se över detta igen. Om det är risk för fukt / vatten i slangen antar jag vanlig nätverkskabel inte blir långlivad...

Det är oklart om slangen har eller fortfarande används för mustransport.
 
Jag är inte riktigt klar än, eftersom det började frysa i marken. Men jag gjorde så långt att jag har en PEM-slang som ligger i en liten grav i gräsmattan och ser anskrämlig ut, och jag har dragit kabeln så jag har fungerande nätverk och lite lägre motivation av avsluta projektet helt.

Nåväl, jag drog kabel med fiskelina när slangen låg på plats och var glad att jag fick hjälp med matningen i andra änden. Och till slut gjorde jag så att jag drog in hela PEM-slangen på båda sidor, så nu ligger kabeln helt skyddad däri. Jag hade ett foder till en dörr som jag in i till slut, så slangdragningen blir dold.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.