H
The_Andy_Pandy Anders $ skrev:
Vi har mekanisk ventilation som drar in luft då det är lite halvtaskig luft annars. Kanske idé att stänga av den iaf när vi inte är på plats så att man får lite bättre balans.
Skulle snarare acceptera 20% under vintern. Resten av befolkningen har det också.

Vill ni höja när ni är där så tillför fukt via luftfuktare eller något av de andra tipsen i tråden.
 
Nja, går nog inte riktigt acceptera med tanke på att samtliga i familjen mår dåligt. Extremt torra i ögonen och luftvägarna. Mina bihålor säckar ihop totalt.

Får fundera på hur vi ska hantera ventilationen helt enkelt.
 
optimum
The_Andy_Pandy Anders $ skrev:
Nja, går nog inte riktigt acceptera med tanke på att samtliga i familjen mår dåligt. Extremt torra i ögonen och luftvägarna. Mina bihålor säckar ihop totalt.

Får fundera på hur vi ska hantera ventilationen helt enkelt.
Ta hem en ventilationstekniker som kan mäta på luftväxlingen så du har rätt inställning.
 
optimum optimum skrev:
Ta hem en ventilationstekniker som kan mäta på luftväxlingen så du har rätt inställning.
Är en ventilstionstekniker som ställt in det.
 
  • Gilla
optimum
  • Laddar…
Om samtliga i familjen mår dåligt i huset under rådande inomhusklimat, så förstår jag inte riktigt motvilja till att använda någon liter vatten för att förändra inomhusklimatet.
 
Att elda i braskamin eller motsvarande torkar tyvärr ut luften också, strunta även
i torktumlaren också om ni har en sådan och häng kläderna istället!
Har 29% inne just nu i Stockholm vilket jag tycker är ganska högt (men bra) för årstiden!
Brukar ha runt 21-23 utan en sep. luftfuktare!

/Berra
 
optimum
The_Andy_Pandy Anders $ skrev:
Är en ventilstionstekniker som ställt in det.
Då är den rätt.
Samma hos oss men torr luft runt 20% så nu finns en rätt så bra luftfuktare i sovrummet.
Går åt 6-7 liter vatten per dygn och håller då ca 40%

Stadler Form Eva

Haft den en månad nu och mår bättre nu.
 
  • Gilla
JohnBergq
  • Laddar…
Cancerman_777 Cancerman_777 skrev:
Om samtliga i familjen mår dåligt i huset under rådande inomhusklimat, så förstår jag inte riktigt motvilja till att använda någon liter vatten för att förändra inomhusklimatet.
Går åt 10-15 liter per dygn. Tror du förstår varför vi inte gärna bränner allt vatten vi har med oss på luftfuktare. Nu gör vi det iaf men vi kan inte ta med oss en tankbil varje gång vi åker till landet.

Vi kommer borra efter vatten i år, förhoppningsvis, och då blir det en ickefråga men iaf.
 
H
Går det inte att fukta bara tex sovrummet då?
Är ju ändå där de flesta timmar spenderas.
 
Kanske kan ni fundera på om det är någonting annat som orsakar att ni mår dåligt i huset. Symtomen är ganska typiska för exponering av Formaldehyd som kan finnas i byggmaterial. Har själv en stuga som är byggd i början av 80-talet. Familjen hade samma problem särskilt på vintern då vi eldade i kaminen och inte hade samma naturliga utvädring som på sommaren och gaser frigjordes från byggmaterial och stannade kvar i huset. Lösningen är att byta ut det material som innehåller Formaldehyd i den utsträckning det går.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.