Hejsan, vad gäller egentligen för tvättstugor vad beträffar fuktspärr o dyl?

Jag går in tankar att lägga klinker på golvet eftersom det är en grovingång, men väggarna har ju ingen fuktbelastning så jag tänkte lägga glasfiberväv och måla med våtrumsfärg.

Självklart ska golvet med brunn få en riktig fuktspärr. Men hur gör man i övergången mellan golv och vägg om man har glasfiber på väggen och klinker på golvet? Dras fuktspärren upp en bit på väggen eller? Och hur ordnar man en snygg övergång mellan vägg/golv?
 
Dra upp golvets tätskikt på väggen en bit, och gå sedan ner med väv och färg ovanpå det, till golvet. Därefter lägger du plattorna, och sen antingen fogar du med vanlig fog mot väggen, lägger mjukfog eller sätter golvsockel.
 
Golvsockel? Keramisk eller vad? Då gör man väggen först och sen golvet eller? Annars kan det ju bli knepigt att passa in sockelbitarna.
 
Vi har glasfiberväv i tvättstugan, tror att den är målad i våtrumsfärg.

Sen är det satt en sockel av klinkers nedtill, ungefär som en golvlist.

Huset är precis nybyggt.

/fredrik
 
Consensus skrev:
Golvsockel? Keramisk eller vad? Då gör man väggen först och sen golvet eller? Annars kan det ju bli knepigt att passa in sockelbitarna.
Sockel av trä eller klinkers. Men jag förstår inte hur du menar, jag skrev ju ordningen. Först tätskikt golv, sen vägg, sen lägga golv och sen sockel. Vadå knepigt att passa in sockelbitarna?
 
Sockel av trä låter inte sunt i ett våtrum.

Hur blir det egentligen om man inte använder en keramisk sockel? Blir inte övergången mellan vägg och golv "konstig"?

Jag hade tänkt sätta dit en sockel i klinkers, antingen sockelbitar eller en extra klinkerrad.

1. om man kör sockelbitar, hur tusan fixar man så att sockeln blir horisontell? Det är ju inte säkert att golvet är rakt pga fall tex. Kör man med en klinkerrad så kan man ju skära dessa så att ovankanten blir horisontell.

2. Fuktspärren dras upp mot väggen. Sedan överlapp med glasfiber och våtrumsfärg. Golvet läggs sist. Rätt?
 
Consensus skrev:
Sockel av trä låter inte sunt i ett våtrum.
Det är väl en tvättstuga du ska ha, inte sant? Men om du ska spola vatten på väggen så är det naturligtvis inte lämpligt.

Consensus skrev:
Hur blir det egentligen om man inte använder en keramisk sockel? Blir inte övergången mellan vägg och golv "konstig"?
Vad menar du med "konstig"? Man kan dra en mjukfog eller cementfog mot väggen.

Consensus skrev:
Jag hade tänkt sätta dit en sockel i klinkers, antingen sockelbitar eller en extra klinkerrad.

1. om man kör sockelbitar, hur tusan fixar man så att sockeln blir horisontell? Det är ju inte säkert att golvet är rakt pga fall tex. Kör man med en klinkerrad så kan man ju skära dessa så att ovankanten blir horisontell.
Antingen drar man en linje med vattenpasset och följer den linjen med sockelbitarna, eller så sätter man sockeln så den följer golvet. Vill du ha sockeln helt horisontell föreslår jag att du använder det första alternativet.

Consensus skrev:
2. Fuktspärren dras upp mot väggen. Sedan överlapp med glasfiber och våtrumsfärg. Golvet läggs sist. Rätt?
Ja, som jag har skrivit två gånger nu.
 
Tackar tackar! (Obs: två ggr)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.