Hej, har ett fritidshus en bit utanför hofors som jag blir tokig på. På vintern har vi extremt låg luftfuktighet inne. Idag, på morgonen, så hade vi 21%. Alla i huset är torra i ögonen och tycker livet är allmänt skit.

Vi kör en luftfuktare men så fort vi stänger av den så rasar luftfuktigheten.

Huset är helt byggt av trä och invändigt så är i stort sett allt trä frilagt och med isolering under. Huset är byggt i början på åttiotalet. Kan det vara så att luften dras in i väggarna och isoleringen?

Några tips?
 
H
Rätt normalt med 20% inne eller ännu lägre på vintern!

100% vid -5 motsvarar cirka 10% om den luften värms till 20C.

Så har ni någon form av ventilation kommer ni dra in luft med lite fukt i och därmed sänka luftfuktigheten inne.
 
I mitt hus har jag just nu 21% :( , så jag antar att det är ganska torrt även utomhus nu.
( Eller så har jag en opålitlig mätare )
 
Antar att fritidshuset inte används under vintern, iså fall så är luftfuktigheten sällan problem, det problemet finns mest under sommaren, själv kör jag luftavfuktare sporadiskt även under vintern, men då bor jag i bostaden samt duschen finns i källaren.
 
HasseTeknik HasseTeknik skrev:
I mitt hus har jag just nu 21% :( , så jag antar att det är ganska torrt även utomhus nu.
( Eller så har jag en opålitlig mätare )
21 procent är väldigt torrt, det är vid 60 och om det finns organiskt material som du kanske ska fundera på att installera en luftavfuktare
 
H halj skrev:
Rätt normalt med 20% inne eller ännu lägre på vintern!

100% vid -5 motsvarar cirka 10% om den luften värms till 20C.

Så har ni någon form av ventilation kommer ni dra in luft med lite fukwt i och därmed sänka luftfuktigheten inne.
Vi har mekanisk ventilation som drar in luft då det är lite halvtaskig luft annars. Kanske idé att stänga av den iaf när vi inte är på plats så att man får lite bättre balans.
 
Just nu 23% inne, 61% ute. Utetemp -2,4 grader.
 
HeineA HeineA skrev:
21 procent är väldigt torrt, det är vid 60 och om det finns organiskt material som du kanske ska fundera på att installera en luftavfuktare
HeineA HeineA skrev:
21 procent är väldigt torrt, det är vid 60 och om det finns organiskt material som du kanske ska fundera på att installera en luftavfuktare[
oj såg nu att ni bor i huset vid 21 procent luftfuktighet , det är en för låg siffra för människan , men förmodligen hamnar den på kring 40 under dagen så även ni mår bra
 
Har 22% inne nu. Känns väldigt normalt för årstiden.
 
  • Gilla
sungam22
  • Laddar…
harry73
Dra ner på ventilation vintertid och hänga tvätt inomhus gör underverk
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
The_Andy_Pandy Anders $ skrev:
Vi har mekanisk ventilation som drar in luft då det är lite halvtaskig luft annars. Kanske idé att stänga av den iaf när vi inte är på plats så att man får lite bättre balans.
Om möjligt bör du sänka ventilationen. Om inte det går måste du tillföra vattenånga. Förr i tiden hängde man keramikbehållare på ”elementen” men det går lika bra med behållare med relativt stor yta så att avdunstningen blir effektiv. Men det finns speciella luftfuktare att köpa om man vill det.
 
P Pallewea skrev:
Om möjligt bör du sänka ventilationen. Om inte det går måste du tillföra vattenånga. Förr i tiden hängde man keramikbehållare på ”elementen” men det går lika bra med behållare med relativt stor yta så att avdunstningen blir effektiv. Men det finns speciella luftfuktare att köpa om man vill det.
Vi kör luftfuktare, dock så har vi endast sommarvatten just nu så lite halvtråkigt att behlva använda vattnet till annat än mat etc.
 
Har just nu 19% luftfuktighet på bottenvåningen och 20% på övervåningen (enligt Verisure branddetektorer som även mäter luftfuktighet).
 
HeineA HeineA skrev:
21 procent är väldigt torrt, det är vid 60 och om det finns organiskt material som du kanske ska fundera på att installera en luftavfuktare
Jag förstod inte någonting av detta inlägget. Kan författaren eller någon som förstått förtydliga?
 
  • Gilla
guggen och 1 till
  • Laddar…
harry73
The_Andy_Pandy Anders $ skrev:
Vi kör luftfuktare, dock så har vi endast sommarvatten just nu så lite halvtråkigt att behlva använda vattnet till annat än mat etc.
Har ni snö utomhus?, då kan man använda den för att blöta ner några handdukar som du kan hänga på tork inomhus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.