Är i taget att byta köksfläkt, den som sitter där nu är från när kåken byggdes -78..
Så där lagom fräsh mao :)

Nu är det ju så att denna kåpa inte har inbyggd fläkt utan styr huvudfläkten på
taket, inte hela världen kanske men det skapar lite problem för en nybörjare inom ventilation..

Jag vet att jag kan koppla förbi kåpan och köra en separat styrning av ventilationen vilket för övrigt
låter klart smartare än att styra hela huset via köket,

Har nu några funderingar kring detta projekt:
Hur mycket luft är det tänkt att min ventilation skall evakuera och hur mycket BÖR den evakuera (160m2 i två plan)
Har letat efter specificationer på motorn men hittar bara att den är på 135w.
När vreded i köket är på ursprungsläge så är det knappt nått drag i badrummen.
Finns det någon bra formel för att räkna ut det?

Jag vill ha bra ventilation men jag vill inte springa till köket innan man ska duscha
eller när man tycker det börjar bli dålig luft..

Någon gång är det tänkt att bli FTX i huset så en massiv ombyggnad är inte planerat bara för att göra det fint i köket..
 
Omsättningen ska vara 0.5 ggr per timme.

160 kvm * takhöjd 2.3 meter = 368 kubikmeter luft

Halva omsättningen = 184 kubikmeter per timme --> 51 liter/sekund.

För att klara det behöver man frånluftsdon i alla våtrum, tvättstuga samt i kök. Annars blir det rena jetmotorn i köket.

Du måste också tillgodose att det finns tilluft. Med en FTX kontrolleras detta av aggregatet, men med enbart mek. frånluft behöver du tilluftsdon i sovrum, allrum, vardagsrum o dyl.
 
Consensus skrev:
För att klara det behöver man frånluftsdon i alla våtrum, tvättstuga samt i kök. Annars blir det rena jetmotorn i köket.
Consensus: Bara för att styrningen sker från köket så betyder inte det att enda frånluftsdonet är köksfläkten. Mest säkerligen finns frånluftsdon i ovanstående rum, bara att hastigheten styrs med ett vred på kökskåpan.
 
it-snubben skrev:
Consensus: Bara för att styrningen sker från köket så betyder inte det att enda frånluftsdonet är köksfläkten. Mest säkerligen finns frånluftsdon i ovanstående rum, bara att hastigheten styrs med ett vred på kökskåpan.
Sant! Läste inte tillräckligt noga.

Om det är dåligt sug i ventilationen trots att köksspjället är stängt, så kan det bero på att det finns ett "lägenhetsavstängningsspjäll" i enheten som har fastnat i stängt läge.

Ibland sitter det nämligen en sådan mackapär för att man ska få maximalt sug i spiskåpan när man forcerar ventilationen i köket. Har det hakat upp sig så blockerar man nästan all ventilation i huset när forceringen stängs av.
 
Nu jäklar börjar det styra upp sig!
Hittade en gammal (anno 1978) bruksanvisning på fläkten
och där står det mina värden... finns tydligen ett "spar" läge på
fläkten som har används... ska tydligen stå på ett mellan läge för normal drift!

Angående från/till-luftsdon så är det som ni säger 1 i köket, 1 i grov, 1 i varje bad etc
och det finns tillufts ventiler ovanför fönster i alla sovrum.

Hur ska jag nu göra med min nya fläktkåpa?
1. Köpa helt nu och kasta bort den gamla?
Blir isf en separat styring av fläkten och ny placering/pluggning av frånluften i köket.
2. Skaffa en fläkt som är byggd för ändamålet?
Har en känsla att dom är svåra att hitta och kostar mer än dom vanliga gör på elgiganten/siba/what-ever.com?

Nå?
 
Kolla på tex på Villavärme, ventilation och inomhusmiljö - värmeväxlare, värmeåtervinning, FTX system.

Du får inte plugga köksventilationen. Där ska finnas en konstant frånluftsventilation även om spjället i spiskåpan är helt stängt.

Ämnar du separera köksventilationen från den forcerade ventilationen i spiskåpan så måste du montera ett nytt frånluftsdon i köket som du drar till takfläkten. Sen kan du separera matosventilationen från husventilationen helt o hållet. Då ska spjället i spiskåpan vara helt tillslutande när det inte används. Annars kommer husventilationen att suga tilluft genom köksfläkten.

Jobbigt va? :)
 
Låter inte så jobbigt :)

Var ugnifär så jag hade tänkt det, rätt enkelt att demontera venten vid
kåpan och montera ett nytt don ovanför skåpen i väggen (är en utbyggnad som spiro röret går i hela vägen till taket)

Vart skall man köpa styrdon och frånluftsdon?
Järnhandlaren är väl svindyra på sånt...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.