MacBook Pro med öppet chassi och svullet batteri som deformerat laptopens hölje.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Svullet laptopbatteri på tygbeklädd yta med tydlig deformation och varningstexter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Nyss bytt batteri för andra gången i min MacBook Pro Retina, late 2013.

Originalbatteriet höll nästan sex år och mer än 1000 laddningscykler. Bytte mot ersättningsbatteri från Batteriexperten. Top (se bilder).
Batteriet har inte någon gång känts stabilt. verkar som batteriet hela tiden haft sämre kapacitet än Coconut battery visat. Har också blivit väldigt varmt.
Observerade plötsligt att laptopens hölje blivit deformerat, batteriet hade svällt efter knappt två år och ca 300 laddcykler.
Köpte och monterade nu ersättningsbatteri Green Cell från 24.se. Helt annat kvalitetsintryck. Stabilt, betydligt bättre kapacitet, håller låg temperatur.


Batteribyte på min Macbook är betydligt lättare än de flesta beskrivningar visar. Inte nödvändigt att demontera halva datorn. Lossa undersidan av chassit och två skruvar som håller batteriets kontakt. Såga loss batteriet med t.ex. ett murarsnöre. Tvätta bort rester av tejp och montera nytt batteri. Deformationen gick tillbaka vid bytet.
 
Jag tror inte att det där är så ovanligt tyvärr. Och inte bara med "piratbatterier".

Min jobblapptopp från HP (en prestandavariant av Elitebook) fick problem under 2020 när vi började jobba hemifrån och konsekvent ha datorn nätansluten. Batteriet överladdades och behövde bytas ut, svälde på samma sätt som ditt. Det var inte bara mitt batteri som fick problem. Många många batterier har bytts ut. Nu har datorerna en ny mjukvara med annan laddcykel för batterierna, men rekommendationen kvarstår att inte ha datorerna permanent nätanslutna.....

Eftersom det blir en rätt bra brasa när ett sådant batteri tar eld är det inget man vill ha inomhus på ett skrivbord i trä....
 
MathiasS MathiasS skrev:
annan laddcykel för batterierna, men rekommendationen kvarstår att inte ha datorerna permanent nätanslutna.....
..
Min privatlaptop (Lenovo) har en inställningsmöjlighet för att ladda max till 80 % som de rekommenderar
vid övervägande nätdrift.

Tidigare har jag haft en äldre Macbook pro och den var hopplös med batterier. Original höll påfallande dåligt. Sedan gjorde jag misstaget att köpa ett originalbatteri, det höll inte ens ett år. Givetvis hade jag slarvat bort
kvittot när jag skulle reklamera. Han i macbutiken erkände ,mer eller mindre att det varit problem. Något
nytt batteri fick jag förstås inte och därmed slut med originalbatterier. Förmodligen var datorns laddkretsar feldimensionerade och laddade sönder batterierna. Jag var i alla fall
noga med att undvika djupurladdning och ladda upp direkt när det var dags. Bottennappet var original, pirat
kanske lite bättre. Gjorde ett fruktansvärt misstag - kritiserade Apples kvalitet på ett svenskt macforum och
det var som att svära i kyrkan. :) Datorn i övrigt var bra men batteridriften var en ren katastrof.

Annars verkar det vara ytterst varierande kvalitet på batteripackar generellt. Har köpt några LiIon till videokamera från Kjelle och de har alla varit usla. Gjorde ett "batterihack" och slaktade en som var nästan
död och satte på en hållare för två 18650. Har funkat bra, den laddar tom utan att något otrevligt har hänt. Däremot får man absolut inte plocka ur batterierna för då går skyddskretsen in och bryter. Då måste man "väcka" kretsen (som skyddar mot djuprurladdning) genom att ansluta laddaren varvid det funkar igen.
 
hscn hscn skrev:
[bild] [bild]


Nyss bytt batteri för andra gången i min MacBook Pro Retina, late 2013.

Originalbatteriet höll nästan sex år och mer än 1000 laddningscykler. Bytte mot ersättningsbatteri från Batteriexperten. Top (se bilder).
Batteriet har inte någon gång känts stabilt. verkar som batteriet hela tiden haft sämre kapacitet än Coconut battery visat. Har också blivit väldigt varmt.
Observerade plötsligt att laptopens hölje blivit deformerat, batteriet hade svällt efter knappt två år och ca 300 laddcykler.
Köpte och monterade nu ersättningsbatteri Green Cell från 24.se. Helt annat kvalitetsintryck. Stabilt, betydligt bättre kapacitet, håller låg temperatur.


Batteribyte på min Macbook är betydligt lättare än de flesta beskrivningar visar. Inte nödvändigt att demontera halva datorn. Lossa undersidan av chassit och två skruvar som håller batteriets kontakt. Såga loss batteriet med t.ex. ett murarsnöre. Tvätta bort rester av tejp och montera nytt batteri. Deformationen gick tillbaka vid bytet.
Tog nyss hand om ett Sony batteri, mkt platt variant av deras egna Li-ion, i en Sony platta som kanske lite för ofta laddats.

Togs om hand fort, men hade det varit ljummet eller så, hade jag slängt det i en plåtburk med vatten o haft det utomhus, fått se flera filmer hur bra de kan brinna om de tar eld, även i värsta skumbaden med släckmedel. Verkar brinna tills energin tar slut.

Haft dito MacBook Pro som battericellerba svullit på, sista mb PRO där man lätt kunde ta loss batteriet. Men har plockat med en del äldre MacBook Air där batteriet klarar 1-2 tinmar trots 10 års ålder, och några yngre , och inga problem med batterierna.

Sett ett gäng med HO elitebook ha svullna batterier som direkt togs om hand, laddades o användes sällan.

Ser fram emot nyare säkrare varianter.

ännu dock inte sett något lithiumbatteri ta eld, skönt nog, trots skött rätt så många returer av blandade grejor men många med äldre lithiumbatterier sig.
 
S sinclairhacker skrev:
Tog nyss hand om ett Sony batteri, mkt platt variant av deras egna Li-ion, i en Sony platta som kanske lite för ofta laddats.

Togs om hand fort, men hade det varit ljummet eller så, hade jag slängt det i en plåtburk med vatten o haft det utomhus, fått se flera filmer hur bra de kan brinna om de tar eld, även i värsta skumbaden med släckmedel. Verkar brinna tills energin tar slut.

Haft dito MacBook Pro som battericellerba svullit på, sista mb PRO där man lätt kunde ta loss batteriet. Men har plockat med en del äldre MacBook Air där batteriet klarar 1-2 tinmar trots 10 års ålder, och några yngre , och inga problem med batterierna.

Sett ett gäng med HO elitebook ha svullna batterier som direkt togs om hand, laddades o användes sällan.

Ser fram emot nyare säkrare varianter.

ännu dock inte sett något lithiumbatteri ta eld, skönt nog, trots skött rätt så många returer av blandade grejor men många med äldre lithiumbatterier sig.
Har du några tips på bra piratbatteri till MacBook Air som du vet funkar ok?
 
putte22 putte22 skrev:
Har du några tips på bra piratbatteri till MacBook Air som du vet funkar ok?
putte22 putte22 skrev:
Har du några tips på bra piratbatteri till MacBook Air som du vet funkar ok?
Varit i kontakt med MacPatric i Stockholm i andra ärenden , och de har ju OWC. Varit nära o köpa ett batteripaket till en MB Air 11” ifrån 2010, men avvaktade, fick för bra deal på en annan MB Air 2014 med bra batteri. Så vet inte hur bra OWC fungerar, och de är ju lite dyrare , vet däremot att MacPatric firman varit seriös i andra ärenden och har koll vad de håller på med. Köpt från OWC för länge sedan , de brukade då iaf hålla en kvalite som var OK eller över genomsnittet, även om de inte var perfekta förstås.
 
Redigerat:
  • Gilla
putte22
  • Laddar…
En kollega fick en rent ny Dell efter att batteriet på den förra gett upp och börjat svälla.
Inom en vecka började batteriet i den nya datorn även det att svälla. :sweat:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.