Om man skulle vilja presentera sig lite som nybliven medlem, i vilken forumdel gör man då det?

Vet att man bara kan göra en vanlig frågetråd och inleda med "Hej, ny här, detta blir mitt första inlägg. Mitt avlopp..."

Men jag skulle vilja presentera mig lite mer än så, och gärna utan att som första svar få ett påpekande om att "Hörru, du är på fel ställe!"
 
T Talisman skrev:
Om man skulle vilja presentera sig lite som nybliven medlem, i vilken forumdel gör man då det?

Vet att man bara kan göra en vanlig frågetråd och inleda med "Hej, ny här, detta blir mitt första inlägg. Mitt avlopp..."

Men jag skulle vilja presentera mig lite mer än så, och gärna utan att som första svar få ett påpekande om att "Hörru, du är på fel ställe!"
Välkommen hit! Vi brukar inte vara så knussliga så vi kan ta avloppsfrågan direkt ;) det närmsta är nog sociala projekttrådar. Typ att du skapar en tråd om just ditt hus/renovering. Då kan man som läsare ”följa med” på hela men ofta är det nog ändå bra att använda avdelningarna för mer specifika frågor
 
O olofh skrev:
Välkommen hit! Vi brukar inte vara så knussliga så vi kan ta avloppsfrågan direkt ;) det närmsta är nog sociala projekttrådar. Typ att du skapar en tråd om just ditt hus/renovering. Då kan man som läsare ”följa med” på hela men ofta är det nog ändå bra att använda avdelningarna för mer specifika frågor
Haha, OK

Nu har jag inget hus eller någon renovering att komma med, alls, och det var PRECIS det jag tänkte ta upp i en liten presentation.

Jag har bara en massa lösryckta frågor av typen "Hur gör man X?" och "Får man göra Y?" och "Här är en bild på Z, ser det rätt ut?"

Själv är jag TOTALT okunnig, och kommer inte att kunna bidra med ett enda skvatt. Däremot är jag vänlig, frågvis och mycket tacksam för hjälp.

Det var det jag ville "varna" för i min lilla presentation

Har nämligen enormt dåliga erfarenheter från ett större släktforskarforum, där nybörjarna vänligt och ödmjukt frågade Dom Erfarna Som Släktforskat Sen Innan Dom Ens Var Födda hur dom skulle gå till väga för att hitta namnet på sin farfars mormors farfars mor, och blev utskällda efter noter. "Det får du väl ta reda på själv! Jag är inte medlem på det här forumet för att vara nån dj-a gratislärare åt okunnigt folk som inte orkar åka till Trögmyras Kyrkoarkiv och själv bläddra bland mikrofichekorten! Vik hädan, snyltare!" Så ungefär tyckte 90% av släktforskarforumets mer erfarna medlemmar.

Och sånt har jag lite svårt för.

Så därför ville jag sätta upp ett finger i luften och försöka känna av om man är välkommen här, även om man inte äger en mindre herrgård, vet vad lerklining är, har Norra Europas största samling av mexitegel eller kan applicera primer helt enligt BKR:s regelverk med förbundna ögon.
 
  • Älska
  • Gilla
kashieda och 5 till
  • Laddar…
Skriv en disclaimer i din signatur och berätta att du inte begriper ett skit och kommer ställa upprepade dumma frågor...

Men den attityden du beskriver från släktforskarforumet känner jag inte igen, så du kan nog vara lugn.

Välkommen förresten.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
A
T Talisman skrev:
Om man skulle vilja presentera sig lite som nybliven medlem, i vilken forumdel gör man då det?

Vet att man bara kan göra en vanlig frågetråd och inleda med "Hej, ny här, detta blir mitt första inlägg. Mitt avlopp..."

Men jag skulle vilja presentera mig lite mer än så, och gärna utan att som första svar få ett påpekande om att "Hörru, du är på fel ställe!"
Väkommen i gänget. Här haglar ideer och förslag, som är toppen, men ibland inte alltid är så genomtänkta, men vänligt givna. Jag har haft stor nytta som läsare, nu är jag medlem, blev enklare så, och roligare!
Ha en bra söndag.
 
Claes Sörmland
T Talisman skrev:
Har nämligen enormt dåliga erfarenheter från ett större släktforskarforum, där nybörjarna vänligt och ödmjukt frågade Dom Erfarna Som Släktforskat Sen Innan Dom Ens Var Födda hur dom skulle gå till väga för att hitta namnet på sin farfars mormors farfars mor, och blev utskällda efter noter. "Det får du väl ta reda på själv! Jag är inte medlem på det här forumet för att vara nån dj-a gratislärare åt okunnigt folk som inte orkar åka till Trögmyras Kyrkoarkiv och själv bläddra bland mikrofichekorten! Vik hädan, snyltare!" Så ungefär tyckte 90% av släktforskarforumets mer erfarna medlemmar.
Det här är ett rätt stort forum så risken är mer att ens kunskap underskattas och man får lite för enkla saker förklarade för sig. Ibland ger det upphov till gnissel om TS känner sig förorättad, t o m känslan att bli mansplainad gavs det uttryck för i veckan.
 
  • Haha
El-Löken66
  • Laddar…
Välkommen! Jag har varit medlem sedan 1 år tillbaka, har haft väldigt mycket nytta av forumet då jag har ett gammalt hus sedan 2018. Det jag lärt mig är nog att hålla sig från diskussioner där man inte hör hemma, svara med en vänlig ton och att acceptera de svar man får utan att hårdnackat "argumentera för sin sak". Jag har lärt mig så mycket begrepp som jag inte ens visste fanns och det är verkligen guld värt! Aktivt forum så ofta får man svar inom minuter. Och en sak till, börja gärna trådstarter med bilder, det underlättar och gör det roligare att svara. :)
 
  • Gilla
Maria T och 5 till
  • Laddar…
useless useless skrev:
Skriv en disclaimer i din signatur och berätta att du inte begriper ett skit och kommer ställa upprepade dumma frågor...

Men den attityden du beskriver från släktforskarforumet känner jag inte igen, så du kan nog vara lugn.

Välkommen förresten.
Faktiskt ett väldigt bra råd! Letade efter möjligheten att skapa en signatur, men lyckades inte hitta. Ska kolla igen.
 
A ATable4U! skrev:
Väkommen i gänget. Här haglar ideer och förslag, som är toppen, men ibland inte alltid är så genomtänkta, men vänligt givna. Jag har haft stor nytta som läsare, nu är jag medlem, blev enklare så, och roligare!
Ha en bra söndag.
Tusen tack!
 
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Det här är ett rätt stort forum så risken är mer att ens kunskap underskattas och man får lite för enkla saker förklarade för sig. Ibland ger det upphov till gnissel om TS känner sig förorättad, t o m känslan att bli mansplainad gavs det uttryck för i veckan.
Hoppsan, så pass!

Det är dock ingen större risk i mitt fall. Jag har nämligen dessutom Aspergers syndrom, så för mig är (nästan) ingenting självklart. Ytterst förenklat innebär det att vissa delar av min hjärna fungerar lika bra som en genomsnittlig persons, och vissa delar t o m kanske bättre. Tyvärr finns det också, bildligt talat, ett stort antal "döda pixlar"/"vita fläckar", som gör att jag kan framstå som obeskrivligt korkad. Ofta handlar det om att jag snöar in på detaljer, och missar helheten. Har också svårt att begripa undermeningar. Särskilt svårt har jag att förstå mig på hantverkare. "Öh, du vet att du har X-slangen OVANFÖR Y-membranet här bakom tvättmaskinen, va?" sagt med ett snett leende, är obegripligt för mig. Nej, hur skulle jag kunna veta det? Implicerar han att det inte ska vara så? Har jag gjort nåt fel? Är han arg? Vad vill han att jag ska förstå?

Ungefär så.
 
  • Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
MariaiÖstergötland MariaiÖstergötland skrev:
Välkommen! Jag har varit medlem sedan 1 år tillbaka, har haft väldigt mycket nytta av forumet då jag har ett gammalt hus sedan 2018. Det jag lärt mig är nog att hålla sig från diskussioner där man inte hör hemma, svara med en vänlig ton och att acceptera de svar man får utan att hårdnackat "argumentera för sin sak". Jag har lärt mig så mycket begrepp som jag inte ens visste fanns och det är verkligen guld värt! Aktivt forum så ofta får man svar inom minuter. Och en sak till, börja gärna trådstarter med bilder, det underlättar och gör det roligare att svara. :)
Hej och tack!

Ytterst värdefullt att få höra om dina erfarenheter!
 
Karlia
Jag kan lova dig att ingen kommer begära att du tar dig till Trögmyras kyrkoarkiv :)

Många är beredda att dela sina amatör-och/eller proffskunskaper här. Det är framförallt i granntrådar som du kan behöva sålla litegrann bland svaren.
 
T Talisman skrev:
Letade efter möjligheten att skapa en signatur, men lyckades inte hitta. Ska kolla igen.
Välkommen!

Om du vill lägga in en signatur så kan du göra det under dina inställningar.
 
Använd gärna sökfunktionen, många frågor och funderingar finns ofta i tidigare trådar med mycket uttömmande svar.
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Karlia Karlia skrev:
Jag kan lova dig att ingen kommer begära att du tar dig till Trögmyras kyrkoarkiv :)

Många är beredda att dela sina amatör-och/eller proffskunskaper här. Det är framförallt i granntrådar som du kan behöva sålla litegrann bland svaren.
Nu var jag tvungen att tänka till rejält (Aspergers ). Granntrådar? Alltså trådar som är precis bredvid mina egna trådar....? Sen: PLING! Trådar som handlar om grannar! Ja, jag läste en sån tråd igår, och höll på att ramla baklänges. Så dom håller jag mig nog borta ifrån.
 
  • Gilla
BengtH och 3 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.