Hej,

Vi har precis blivit klara med vårt isolerade uterum. Vi är mycket nöjda och bygget har gått bra. Nu dock till problemet.
För en vecka sedan märkte vi att det droppade från en av de 6 takspottarna. Vi trodde att taket läckte in med med det är helt torrt bakom spotten, ingen fukt i isolering eller i själva taket, enbart spotten som droppar... Det droppar inte heller hela tiden utan verka droppa på kvällen om belysningen är på, och inte heller varje kväll, det har hänt nu tre gånger att vi fått dropp från samma spott.

Jag har letat lite på nätet och misstänker att det är kondensfukt pga. genomföringen av elen till spottarna i fuktspärren. Det är hål i denna vid varje spot (dock enbart en som droppar).

Nu till min fråga. Stämmer detta och vad gör jag åt det? Är taket felkonstruerat och hur skall det annars göras? Finns det något jag kan göra själv?

Med vänlig hälsning,

Ayo

Utsikt över ett nybyggt isolerat uterum med träklädda väggar och tak med inbyggda takspottar, en av dem tänd.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Takspotte som droppar i nybyggt uterum indikerande potentiellt kondensproblem.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Närbild av en takspot med kondensvattendroppar, isolering synlig bakom elinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det kan vara plastslangen kablarna är dragna i, dem går upp i oisolerat område och den varma luften inne i röret kondenserar och rinner ut i spotten. Täta i rören så inte luften kan röra sig.
//R
 
R robbannordlund skrev:
Det kan vara plastslangen kablarna är dragna i, dem går upp i oisolerat område och den varma luften inne i röret kondenserar och rinner ut i spotten. Täta i rören så inte luften kan röra sig.
//R
Har ett liknande problem. Om jag vill testa detta, menar du då att man tätar ändarna på rören?
 
Myhre Myhre skrev:
Har ett liknande problem. Om jag vill testa detta, menar du då att man tätar ändarna på rören?
Ja eltejp brukr jag ta.
 
Är det inte lite klen luftspalt för dessa gu10 spottar?
 
  • Gilla
chokonanana och 2 till
  • Laddar…
K _Fredrik_ skrev:
Är det inte lite klen luftspalt för dessa gu10 spottar?
Det ser väldigt märkligt ut, trycker man upp ljuskällan rakt i isoleringen? Det borde vara infällnadsburkar där.

Det har väl iof inget med vattnet att göra, där tror jag mer på kondens i slangen som någon redan skrivit. Det räcker att täta ena änden av slangen så luften inte kan flytta sig.
 
  • Gilla
chokonanana och 1 till
  • Laddar…
Müssli Müssli skrev:
Det ser väldigt märkligt ut, trycker man upp ljuskällan rakt i isoleringen? Det borde vara infällnadsburkar där.

Det har väl iof inget med vattnet att göra, där tror jag mer på kondens i slangen som någon redan skrivit. Det räcker att täta ena änden av slangen så luften inte kan flytta sig.
Vad hade du för ljuskälla i den den? Halogen?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.