nino nino skrev:
Har du ingen annan frigga så ska det väl funka, tänk på höjden som väl är begränsad?

Har du nån bild att ladda upp på a-framen du tänkt?
Tänk på att en friggebod ska vara ett komplement till befintlig huvudbyggnad och ligga ”i omedelbar närhet” av denna. Vad som är omedelbar närhet bedöms från fall till fall. Ett äldre rättsfall har ansett att 75 m är det medan ett nyare säger att 32 m inte är det. Tuggan ska i vilket fall ligga inom tomten/hemfidszonen.
 
  • Gilla
cpalm
  • Laddar…
M mrZnake skrev:
Okej. Lite fakta då till TS. Jaktkojan måste vara kopplad till näringen på fastigheten, dvs den måste vara avsedd för skogsbruket. Utöver det så måste skogsbruket generera tillräckligt med inkomster för att det undantaget ska gälla annars anses det vara hobbyverksamhet. En vedeldad kamin behöver anmälas till kommunen iom det så blir nog kommunen intresserad av byggnaden i sig själv. Sedan kan vi konstatera att om stugan inte är komplement på tomte utan i skogen så blir det ett fristående fritidshus och sanktionerna är avsevärt mycket högre än den 10-12 tusen som stod i artikeln. Till råga på det så om du placerar den i strandskyddat område blir det automagiskt polisanmälan och troligen rivningsföreläggande. Kolla kåtan i Storuman.
God Jul
Hur mycket inkomster ska genereras?
 
R Räknenisse skrev:
Ska de inte vara nödvändiga för verksamheten också?
Har man 6 ha som ligger i anslutning till bostadshuset så finns t.ex. inte behov av övernattningsmöjligheter i en jaktkoja. Medan på ett stort skifte som ligger avlägset kan det ha en helt annan relevans.

Sen ska man komma ihåg att allt man gör på en lantbruksfastighet inte är en del av lantbruksverksamheten. T.ex. hästar räknas ofta som privata och då kräver stallet bygglov. (förtydligande bara, säger inte att just detta berör TS)
Hur räknas hästar som privata? Vi har en granne som uppfört masssor med byggnader till sina ridhästar utan bygglov, så fort han kom över 2ha så hade han jordbruk sa han och slipper allt vad bygglov etc heter.
 
C
O Otsef skrev:
Hur räknas hästar som privata?
Privata är nog inte rätt begrepp. Det som avgör är om ekonomibyggnaden har en direkt koppling till jordbruk eller inte. Där ligger hästar i en gråzon.
 
  • Gilla
mrZnake
  • Laddar…
O Otsef skrev:
Hur räknas hästar som privata? Vi har en granne som uppfört masssor med byggnader till sina ridhästar utan bygglov, så fort han kom över 2ha så hade han jordbruk sa han och slipper allt vad bygglov etc heter.
De anses vara hobby, inte näringsverksamhet. Då är det inte en del av "jordbruksverksamheten" och då gäller inte undantaget. Det räcker inte bara med att fastigheten i sig ska vara en jordbruksfastighet för att byggnaderna på den ska höra till verksamheten.

Sen finns det så klart hästverksamhet som är så kommersiellt upplagd att det blir näringsverksamhet också. Men de flesta stall med "några egna hästar och en handfull inhyrda" är inte det. SKV har en del skrivet om den gränsdragningen.
Det är högre krav på att du kan bevisa att verksamhetens omfång eller upplägg är näringsinriktat om du har hästar än t.ex. får. Man förmodas ha dem mer för sitt eget nöje än för att hävda marken och producera kött.
 
C cpalm skrev:
Privata är nog inte rätt begrepp. Det som avgör är om ekonomibyggnaden har en direkt koppling till jordbruk eller inte. Där ligger hästar i en gråzon.
Ja, den gråzonen jag syftade på.
Privat som i att det tillhör "privatpersonen" till skillnad från "företaget" när man drar gränsen för vad som ska vara i rep. utanför bokföringen osv. Var min formulering inte solklar för alla? :D

"Jordbruket" behöver avgränsas dels mot andra verksamheter man kan ha, typ en bilverkstad eller entreprenadfirma, dels mot det som är "bostad och privatliv" vilket utförs på samma fastighet.
Det är rätt naturligt att utgå från den gräns man ändå måste ha enligt SKVs regler till det senare (Även om jag antar det inte är något i bygglagstiftningen som äger att den SKA vara just där. Dock lite mer krävande att argumentera för var den borde vara annars och varför om man anser så)
 
O Otsef skrev:
Hur räknas hästar som privata? Vi har en granne som uppfört masssor med byggnader till sina ridhästar utan bygglov, så fort han kom över 2ha så hade han jordbruk sa han och slipper allt vad bygglov etc heter.
Tveksamt om det klarar en granskning... Testa att anmäla till kommunen.
 
O Otsef skrev:
Hur räknas hästar som privata? Vi har en granne som uppfört masssor med byggnader till sina ridhästar utan bygglov, så fort han kom över 2ha så hade han jordbruk sa han och slipper allt vad bygglov etc heter.
Fastigheten måste vara taxerad som lantbruksfastighet, ny fastigheter på den storleken tror jag inte lantmäteriet godtar under den fastighetskoden. Sedan törs jag påstå att den blir för lite för att generera den inkomst samt foder som kan tänkas krävas. Så om någon anmäler till kommunen så är frågan snarare om han kan få undantag enligt 9:6
 
C
Ni blandar ihop skatteregler och byggregler här. Därav att jag inte tyckte att "privat" var rätt ord.
En bygglovsbefriad ekonomibyggnad behöver strikt talat inte ens ligga på en lantbrukstaxerad fastighet.
 
  • Gilla
MetteKson
  • Laddar…
C cpalm skrev:
Ni blandar ihop skatteregler och byggregler här. Därav att jag inte tyckte att "privat" var rätt ord.
En bygglovsbefriad ekonomibyggnad behöver strikt talat inte ens ligga på en lantbrukstaxerad fastighet.
Jo det måste den
 
C
M mrZnake skrev:
Jo det måste den
Var har du fått det ifrån?
Kolla t.ex.: https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns.../anmalningsplikt/byggnader/ekonomibyggnad/#h6
"Det står inte i PBL att fastigheten måste vara taxerad som lantbruksfastighet för att verksamheten ska kunna ses som jordbruk. Detsamma gäller skogsbruk eller annan liknande näring."

Det kan i praktiken t.ex. handla om huruvida det krävs rivningslov för en lada som efter avstyckning hamnat på en villatomt.
Men missförstå mig rätt - min poäng är att skattelagstiftningen och PBL är två olika regelverk med principellt olika syn på vad som är en ekonomibyggnad.

Det finns exempel på kommersiella ridskolor som inte får bygga bygglovsfritt och "nöjeshästar" på lantbruk där man fått bygga bygglovsfritt.
 
C cpalm skrev:
Var har du fått det ifrån?
Kolla t.ex.: [länk]
"Det står inte i PBL att fastigheten måste vara taxerad som lantbruksfastighet för att verksamheten ska kunna ses som jordbruk. Detsamma gäller skogsbruk eller annan liknande näring."

Det kan i praktiken t.ex. handla om huruvida det krävs rivningslov för en lada som efter avstyckning hamnat på en villatomt.
Men missförstå mig rätt - min poäng är att skattelagstiftningen och PBL är två olika regelverk med principellt olika syn på vad som är en ekonomibyggnad.

Det finns exempel på kommersiella ridskolor som inte får bygga bygglovsfritt och "nöjeshästar" på lantbruk där man fått bygga bygglovsfritt.
För att de inte uppfyller kravet om lantbruk. Vad gäller djurstallar är det en viss mängd egenproducerad foder tillsammans med omsättningskravet. Skogsbruk så ska det härleda till den faktiska nyttjandet av fastigheten. Visa mig 1 rättsfall där man kom fram till att en småhusenhet har rätt att uppföra ekonomibyggnad. Bygglovsbefriad komplementbyggnader är en annan sak. Jag har hittills inte stött på någon som provat det argumentet, "Att de bedriver jordbruksverksamhet på sin villatomt". Man ska ha i åtanke att Boverket är ytterst "försiktiga" med när de ger ut information på sin web eller i svarstjänst.
 
M MetteKson skrev:
Tänk på att en friggebod ska vara ett komplement till befintlig huvudbyggnad och ligga ”i omedelbar närhet” av denna. Vad som är omedelbar närhet bedöms från fall till fall. Ett äldre rättsfall har ansett att 75 m är det medan ett nyare säger att 32 m inte är det. Tuggan ska i vilket fall ligga inom tomten/hemfidszonen.
Ok, nej det kommer inte bli i anslutning till bef huvudbyggnad..
Om man skulle skita i "byggnad" och istället uppföra några låga träterasser i skogen som man sätter tält på då, skulle man komma undan bygglov då? Skulle behöva byggas ett utedass och kanske ett enklare utekök ev med skärmtak..
 
S simonrimshult skrev:
Ok, nej det kommer inte bli i anslutning till bef huvudbyggnad..
Om man skulle skita i "byggnad" och istället uppföra några låga träterasser i skogen som man sätter tält på då, skulle man komma undan bygglov då? Skulle behöva byggas ett utedass och kanske ett enklare utekök ev med skärmtak..
Träterasser är ingen byggnad, men om du planerar stadigvarande tält med stabil konstruktion kan de bedömas vara en byggnad.

Vad är anledningen till att du inte vill söka bygglov? Har du fått indikationer från kommunen att det inte kommer att beviljas?
 
  • Gilla
simonrimshult
  • Laddar…
De för skogsbruket nödvändiga byggnaderna är inte bygglovspliktiga.

En av Sveriges äldsta lagar, Byggningabalken reglerar fortfarande hur gård skall bebyggas (1736:0123 2kapitlet 1paragrafen)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.