Kebony eller värmebehandlad furu?

  • Antal röster
    10
Hej,

Vi står i valet och kvalet mellan Kebony och värmebehandlad furu.
Vi har inte tänkt att olja eller på annat sätt behandla panelen mer än tvätt.

Aspekter vi överväger är ex;
  • Hur den grå färgen ser ut efter ett par år.
  • Garantier, där vi har hittat 30 års materialgaranti från Kebony men ingen för Thermowood.
  • Påväxt av mögel.
  • Tendens att spricka.
Erfarenheter och tips tas tacksamt emot.
 
Puffar på frågan... ingen som kan hjälpa oss med lite input?
 
S
Kebony är i grunden en bättre produkt.

Antar att du vill ha en grå fasad? Kolla om du kan hitta asp. Du får nog beställa av en mindre såg men det är blir jämngrått efter två år och är hållbart som fasadmaterial.
 
  • Gilla
Cittcatt
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Kebony är i grunden en bättre produkt.

Antar att du vill ha en grå fasad? Kolla om du kan hitta asp. Du får nog beställa av en mindre såg men det är blir jämngrått efter två år och är hållbart som fasadmaterial.
Ja, precis. Vi vill ha en grå fasad. Hur är asken kopplat till parametrarna ovan? Menar du förresten värmebehandlad ask? för det vet jag att det finns också men dyrare än furun om jag förstått det rätt.
 
S
Nej asp.
 
S
S sinuslinus skrev:
[länk]

[länk]


Hittade en rapport som kanske är intressant:

[länk] Fasader i trä, TCN version reviderad.pdf
Tack så mycket för hjälpen, ska läsa rapporten särskilt :)
 
Hej!

jag har ca 800 meter Kebony panel 21*123 mm

som du kan få köpa vid intresse, tänkte klä om en attefallare samt gäststugan, men det blev andra planer och nu finns det massor av panel och lock samt vindskivor/tassbrädor.

hör av dig vid intresse /Nicke
 
  • Gilla
Cittcatt
  • Laddar…
N NicklasB85 skrev:
Hej!

jag har ca 800 meter Kebony panel 21*123 mm

som du kan få köpa vid intresse, tänkte klä om en attefallare samt gäststugan, men det blev andra planer och nu finns det massor av panel och lock samt vindskivor/tassbrädor.

hör av dig vid intresse /Nicke
Hej,

Tack för erbjudandet. Har tyvärr hunnit beställa panelen fr husleverantören redan.

Vänligen,
Catti
 
  • Gilla
NicklasB85
  • Laddar…
S
C Cittcatt skrev:
Hej,

Tack för erbjudandet. Har tyvärr hunnit beställa panelen fr husleverantören redan.

Vänligen,
Catti
Vad för panel valde ni?
 
  • Gilla
Cittcatt
  • Laddar…
C Cittcatt skrev:
Hej,

Tack för erbjudandet. Har tyvärr hunnit beställa panelen fr husleverantören redan.

Vänligen,
Catti
hej :)!

jag önskar dig all lycka till erat roliga projekt, jag är också nyfiken på vad ni valde för trevlig fasad?
Mvh/Nicke
 
  • Gilla
Cittcatt
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Vad för panel valde ni?
Det blev kebony i 3 olika bredder. Thermofur erbjöd inga garantier och behövde ändå behandlas med tex olja var 6-10år så sammantaget med kebonys garanti och att den är så gott som underhållsfri kändes det tryggare. Nu blir det spännande att se hur den åldras. Har sett några fina bilder nu på fasad spm byggts nyligen och hoppas våran blir lika bra.
 
  • Gilla
sinuslinus
  • Laddar…
N NicklasB85 skrev:
hej :)!

jag önskar dig all lycka till erat roliga projekt, jag är också nyfiken på vad ni valde för trevlig fasad?
Mvh/Nicke
Tack så mycket! Se svar ovan. Blev Kebony :)
 
  • Gilla
NicklasB85
  • Laddar…
C Cittcatt skrev:
Det blev kebony i 3 olika bredder. Thermofur erbjöd inga garantier och behövde ändå behandlas med tex olja var 6-10år så sammantaget med kebonys garanti och att den är så gott som underhållsfri kändes det tryggare. Nu blir det spännande att se hur den åldras. Har sett några fina bilder nu på fasad spm byggts nyligen och hoppas våran blir lika bra.
Jag håller också på att fundera på fasad och det lutar åt kebony. Gillar den gråa färgen och det minimala underhållet. Vi har även tankar kring att köra olika bredder.
Vilka bredder blev det för dig? Character eller Clear?
Hur mycket virke blev det?
Har du lust att dela med dig av priser på de olika bredderna? (verkar omöjligt att hitta priser nätet)
 
R rosell skrev:
Jag håller också på att fundera på fasad och det lutar åt kebony. Gillar den gråa färgen och det minimala underhållet. Vi har även tankar kring att köra olika bredder.
Vilka bredder blev det för dig? Character eller Clear?
Hur mycket virke blev det?
Har du lust att dela med dig av priser på de olika bredderna? (verkar omöjligt att hitta priser nätet)

Kul! Vi körde på Character och dem 3 bredder som finns där.
Vi köpte inte panelen själva utan det köptes in via husfirman, vi fick göra ett tillägg på ca 63Tkr ink moms då det ingick mellanstruken panel i hussatsen. Det tillkom också lite för byggaren men minns ej hur mycket. Men detta bedömde vi ta hem väldigt snabbt då vi skulle behövt måla en gång till vid inflytt samt ja spara på framtida målningskostnader.
Om ni ska handla in själva, be om offert från olika återförsäljare av Kebony som ni hittar på deras hemsida. Se också att ni får dem längder ni vill ha för att slippa onödiga skarvar då det finns olika längder på virket.

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.