Hej!
Vi har köpt ett hus med en konstaterad fuktskada i tvättstugan. Klämringen i golvbrunnen är lös och besiktningsmannen tror att skadan kommer därifrån. Ingen avvikande lukt i tvättstugan. Det är krypgrund och det var så skadan upptäcktes, fuktrosor. Skadan verkar enligt besiktningsmannen inte vara så omfattande i storlek. Min fråga är vad ni tror att renoveringen kan tänkas kosta? Vi kommer att renovera hela tvättstugan med plastmatta, byte av golvbrunn etc samt åtgärda fuktskadan. Uppskattningsvis är tvättstugan 6-7kvm. Vi kommer inte att utföra arbetet själva.
 
  • Gilla
Rookie84
  • Laddar…
100-125 tkr om ni inte lyfter ett finger sjölva.
 
  • Gilla
Alfredsson-A
  • Laddar…
Tror du de blir så dyrt även om vi väljer billigaste tillvalen?
 
Tyvärr; ta in några offerter
 
  • Gilla
Norlino
  • Laddar…
Jag gissar på 50 om ni t.ex river och sånt själva. Ni klarar det.
 
Vi kan troligen få hjälp av en släkting som är snickare med rivning. Kanske vore värt att ta den hjälpen och samtidigt lära sig något själv. Hur länge brukar det ta att riva? Är det svårt?
 
  • Gilla
Schwen92
  • Laddar…
Har ni köpt hus är det väl lika bra att ni lär er lite om bygg, ni kan ju inte ta in firmor så fort nåt ska fixas.
 
Jag är halvsidesförlamad efter en olycka för länge sedan så tyvärr är vissa arbeten svårare att utföra, men vi ska givetvis försöka göra så mycket som möjligt själva i övrigt. Men just detta kan nog bli svårt :(
 
N Norlino skrev:
Hej!
Vi har köpt ett hus med en konstaterad fuktskada i tvättstugan. Klämringen i golvbrunnen är lös och besiktningsmannen tror att skadan kommer därifrån. Ingen avvikande lukt i tvättstugan. Det är krypgrund och det var så skadan upptäcktes, fuktrosor. Skadan verkar enligt besiktningsmannen inte vara så omfattande i storlek. Min fråga är vad ni tror att renoveringen kan tänkas kosta? Vi kommer att renovera hela tvättstugan med plastmatta, byte av golvbrunn etc samt åtgärda fuktskadan. Uppskattningsvis är tvättstugan 6-7kvm. Vi kommer inte att utföra arbetet själva.
Ta in några offerter, allt beror på område och förutsättningar, vad som ingår etc. Bor man i sthlm kan man räkna högt jämfört med om man bor på en mindre ort. Tror dock inte på 100-150 tkr om man ska ha plastmatta och inget extravagant :)
 
N Norlino skrev:
Vi kan troligen få hjälp av en släkting som är snickare med rivning. Kanske vore värt att ta den hjälpen och samtidigt lära sig något själv. Hur länge brukar det ta att riva? Är det svårt?
Det är inte så svårt att riva, man kan göra det mesta om man har tid och ork. Alla erfarenheter är bra särskilt som ny husägare. Att ta hjälp av en snickare är värt det då han kan ge tydliga instruktioner om uppbyggnad, hur man ska tänka och vad som är vanliga misstag. (y)
 
N Norlino skrev:
Vi kan troligen få hjälp av en släkting som är snickare med rivning. Kanske vore värt att ta den hjälpen och samtidigt lära sig något själv. Hur länge brukar det ta att riva? Är det svårt?
N Norlino skrev:
Vi kan troligen få hjälp av en släkting som är snickare med rivning. Kanske vore värt att ta den hjälpen och samtidigt lära sig något själv. Hur länge brukar det ta att riva? Är det svårt?
N Norlino skrev:
Vi kan troligen få hjälp av en släkting som är snickare med rivning. Kanske vore värt att ta den hjälpen och samtidigt lära sig något själv. Hur länge brukar det t
N Norlino skrev:
Vi kan troligen få hjälp av en släkting som är snickare med rivning. Kanske vore värt att ta den hjälpen och samtidigt lära sig något själv. Hur länge brukar det ta att riva? Är det svårt?[/QUOTE
Ja men det låter toppen. Jag gissar på (beroende på storlek) att ni borde vara klara med rivning på en helg. Riva klarar de allra flesta.
 
N Norlino skrev:
Jag är halvsidesförlamad efter en olycka för länge sedan så tyvärr är vissa arbeten svårare att utföra, men vi ska givetvis försöka göra så mycket som möjligt själva i övrigt. Men just detta kan nog bli svårt :(
Ja, har man fysiska problem blir det ju såklart en utmaning. Men det skadar ändå inte att lära sig saker för även om man tar in hjälp blir det lättare om man vet vad man pratar om.
 
  • Gilla
Grymlan
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.