Gjorde radonmätning i huset, varav en dosa låg i gillestugan och visade förhöjt värde. Det är ett av de två rum i källaren som saknar ventilation (friskluftsventil). De har dock haft en ventil där som man putsat igen på utsidan.

Så var och knackade bort putsen där och får fram en blågrå "stenkub" som man satt in här. Efter lite efterforskningar misstänker jag det är blåbetong.

Innan jag fortsätter med att öppna upp ventilen mer, hur ska man säkrast angipa den här oredan?

Börjar bli rädd att de använt sig av blåbetong nån annanstans i huset också, kunde visst förekomma i väggar, bjälklag, m.m. På en äldre husritning har man noterat blåbetong på några delar av ytterväggen mellan bo och källarplan.

Nu är det ingen kontinuerlig eldning som ju sägs behövas för att hålla skorstenen och ventilationen igång. Att ha så många friskluftsventiler kanske inte gör någon nytta om inte luften förs ut genom skorstenen t.ex?
 
  • Ventilöppning med en blågrå stenkub av misstänkt blåbetong och omgivande puts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A
Hur ser din ventilation ut idag?

Det spelar inte så stor roll med friskluftsventiler om du inte har några frånluftsventiler.

om huset saknar mekanisk Frånluft så är det något du behöver åtgärda.
 
PeterFalun
jag skrev följande i en annan tråd

kolla på SGUs hemsida. där kan man se radonförhållanden i Sverige

sen kopierade jag en text som jag skrev i en annan tråd
"gjorde långtidsmätning i ett hus, källare och blåbetong uppe.
gav värde på 350-400 på många ställen i huset.. riktvärdet är under 200

när vi hade visning av huset rådde lite osäkerhet hos köparen så jag tog dit en mätexpert. han konstaterade efter ca 2 timmar att det var läckage från marken i matkällaren. bara tegel på grus ingen gjuten platta där (60-talshus). mätvärde matkällare var 1000.

fick en skriftlig åtgärdsplan och köparen kände sig trygg. De gjöt golv i matkällaren och tätade på några ställen.

blåbetong kan ha höga värden men det beror på var den producerades. i detta fall var det inget problem

kostnad för mätningen sek 2600,-"
 
mathiash77 skrev:
Hur ser din ventilation ut idag?

Det spelar inte så stor roll med friskluftsventiler om du inte har några frånluftsventiler.

om huset saknar mekanisk Frånluft så är det något du behöver åtgärda.
Är självdragsventil i badrummet våningen ovanför, men kanske blir för klent för att påverka källaren? Finns ventil i pannrummet från gamla oljepannan ansluten till skorstenen och en till ventil på baksidan av murstocken.

Vi ska sätta in fläkt i badrummet så fort vi får hit en elsnubbe. Men kanske behövs en till i anslutning till skorstenen i källaren? Har iofs en köksfläkt ansluten via skorstenen men den går inte jämt.
 
A
Självdrag fungerar bara när man har en fungerande olje/ved/pellets panna som man tar luften innifrån till och som körs året runt.

Så antagligen har du väldigt dålig ventilation i hela huset.

Det bästa är FTX system men det krävs en del att bygga ut/till detta i ett äldre hus, inte omöjligt men krävs en del arbete och pengar.

Näst bästa är Mekanisk frånluft, här går det att sätta mindre PAX fläktar (eller annat märke) i badrum och suga ut luft. Ofta är fläktarna små och luftomsättningen för låg. En bättre lösning är en takfläkt som är kopplad till flera frånluftdon.


Men om du ska ha ut radon från källaren behöver du ha tilluft i utrymmet du ska cirkulera och det krävs lite mer logik och analys för att räkna på luftflöden, storlek på öppningar och fläkthastighet.



Vilka värden hade du på radonet? Det är ju en bra indikation på hur avancerad lösning som behövs...
 
Det viktiga i den här frågan är dock vad förhöjda värden innebär. Vilken nivå pratar vi om?
Om det kommer från byggnadsmaterialet så är ökad ventilation att rekommendera, men i vilken utsträckning beror på värdena.
 
F Fields of Anfield Road skrev:
Det viktiga i den här frågan är dock vad förhöjda värden innebär. Vilken nivå pratar vi om?
Om det kommer från byggnadsmaterialet så är ökad ventilation att rekommendera, men i vilken utsträckning beror på värdena.
Fick rekommenderat att ta en nymätning i höst efter att ha tätat i hål och springor. Tror värdet låg på 280 i gillestugan, något lägre i våningen ovanför. De ville väl utesluta ev markradon.
 
Det är inget skrämmande värde. Om det kommer från byggnadsmaterialet så bör det sjunka utan ftx om ni bara ökar ventilationen.
Det är inte något värde som jag skulle ligga sömnlös över, men om du mätte med hjälp av kommunen så kan du tvingas göra åtgärder.
 
F Fields of Anfield Road skrev:
Det är inget skrämmande värde. Om det kommer från byggnadsmaterialet så bör det sjunka utan ftx om ni bara ökar ventilationen.
Det är inte något värde som jag skulle ligga sömnlös över, men om du mätte med hjälp av kommunen så kan du tvingas göra åtgärder.
Mätte via Villaägarnas, minns inte vad firman hette. Kommunen är inte inblandad.

Men är det onödigt att öppna upp en tlll friskluftsventil tror du?

Funderar fortfarande på hur jag säkrast avlägsnar blåbetongskuben där. Ska det fyllas igen för gott tar jag hellre något vettigare material :)
 
Ta först reda på varifrån radon en kommer, det finns kartor där du kan kolla upp markradon.
Ökad ventilation kan nog vara en skön komfortfaktor om inte annat
Betongkuben skulle jag inte oroa mig över men vill du ta bort den så är det bara att göra.
 
Det här är väl de egentliga ansltuningar som finns till skorstenen. Den gamla röranslutningen från oljepannan som inte används (eldrift t.v.) vars dragventil (tror jag den kallas, luckan som fälls ut vid drag) är stängd efter råd att det kunde öka risk för s.k. tjuvdrag, sen är det en stängbar ventil i bastuutrymmet, och de två kaminer som står där nere (används sporadiskt).

Nu är jag väl lite utanför ämnet radon och blåbetong, men tänker om det är något som går att bygga frånluft av? Hade eventuellt tänkt täppa skorstensdelen från gamla oljepannan och montera bort rökröret, eftersom de inte används. Tanken är att sätta in fjärrvärme eller luft/vatten-pump inom en nära framtid.

Åsså ska en fläkt in i badrummet ovanför.
 
  • Gamla röranslutningen till skorsten med stängd dragventil och stängbar ventil, gammal varmvattenberedare i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Utsikt över ett bastuutrymme med en stängd skorstenventil, en bastuugn och synliga rökrör som leder uppåt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.