Tack för kloka och lugnande svar. Är väldigt besviken i och med att vi betalade en rejäl summa just för att det ”var i gott skick” trots att ytskikten var lite slitna. Men vi hade tänk renovera längre fram om ett par år, inte nu på grund av problem som lämnats kvar.
 
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Tråkigt att du känner dig lurad, allt är inte alltid någon annans fel.
Ta tag i felen som finns och gör det bästa av situationen, känns säkert tråkigt just nu men när det är klart så kan ni njuta av nya boendet och klappa er på axeln för ett bra utfört arbete.

Att processa med det du har skrivit låter extremt långsökt och kommer troligen kosta dig massa pengar och spilld energi.
ja. Jag håller med.
 
A Avemo skrev:
Än en gång dags att hålla isär saker. Till att börja med låter det som att tidigare ägaren lämnat efter en hel del fel. Dels fel som han medgav redan vid affären men försökte få att verka mindre och dels fel som han försökt att dölja. Inget att fundera på. Det finns fel på huset som fanns där vid affären.

Den andra frågan är om ni kan få ersättning för detta. När det gäller så kallade dolda fel så brukar det talas om att det skall vara fel som inte kunnat upptäckas utan att riva eller förstöra saker. Det får heller inte kunna misstänkas finnas med ledning av husets allmänna skick. Fuktskadan i hörnet du visar är ett solklart fel. Och lika solklart är det inte dolt. Skulle det visa sig att isolering saknas i väggarna trots att förrådet uppgivits vara isolerat kanske det är ett dolt fel. Men något som man genast ser när man flyttar en bokhylla är inte dolt.

Trist läge och säljaren verkar inte ha varit helt ärlig. Men det är inte detsamma som att du kan ha framgång i att processa om ersättning.
Precis, det med bokhyllan är jag väl medveten om. Men att taket var felbyggt med saknade plåtar vilket var en riskkonstruktion vilket borde ha åtgärdats direkt kände jag inte till. Borde jag ha förstått det som köpare?
 
En alt-text till bilden kan vara: "Trädäck byggt precis intill ett vitmålat förråd, dold grundplintsynlighet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en trästruktur intill stenar som indikerar en otillgänglig plintgrund under byggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en vit vägg intill ett grått plattgolv, synligt mellanrum för ventilation nära marken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Då har förrådet troligen isolerats i efterhand. Hade det varit oisolerat så skulle du se reglarna och ytterväggen (den svarta asfaboarden) från insidan av förrådet. Det som beskrivs i bygglovet.
vet du hur man ska sköta om golvet vad gäller luftflöde under huset, samt golvmaterial ?
Trädäcket är ju byggt precis intill? Bör det öppnas upp? Byggas om? Så att man tydligt kan se plintgrunden från sidan på förrådet?
 
S StellaMaris skrev:
Precis, det med bokhyllan är jag väl medveten om. Men att taket var felbyggt med saknade plåtar vilket var en riskkonstruktion vilket borde ha åtgärdats direkt kände jag inte till. Borde jag ha förstått det som köpare?
Du kan ju även vända på frågan. Borde säljaren ha förstått det? En husaffär är normalt mellan privatpersoner och det normala är att det är befintligt skick och inga garantier som gäller. Det är därför man bör göra en noggrann besiktning vid en husaffär. Undantaget från denna huvudregel är just reglerna om dolt fel. Så tyvärr är svaret att du som köpare borde förstått att det var en riskkonstruktion om det nu var det.
 
  • Gilla
forden
  • Laddar…
A Avemo skrev:
Du kan ju även vända på frågan. Borde säljaren ha förstått det? En husaffär är normalt mellan privatpersoner och det normala är att det är befintligt skick och inga garantier som gäller. Det är därför man bör göra en noggrann besiktning vid en husaffär. Undantaget från denna huvudregel är just reglerna om dolt fel. Så tyvärr är svaret att du som köpare borde förstått att det var en riskkonstruktion om det nu var det.
ok tack!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.