MathiasS om du läst hela tråden så hade du sett att tomson (trådskaparen) just tänkte lägga spårad golvskiva på reglar cc 30 o sen dubbelgips (22+13+13), Det va därför jag skrev att då är det väl lika bra att göra som du skrivit i andra tråden med gles o dubbel gips då det bygger exakt lika mycket men billigare men då började du påpeka om bygghöjden o styvheten.. Du kunde ju sagt direkt till trådskaparen om du läst allt att det bara behövs enkel gips om man tar golvspån..
 
Hej
Tackar för alla klargöranden i tråden här från alla.
Tänte jag skulle försöka klargöra mina förutsättningar lite bättre.
Jag har köpt på mig shunt, fördelare, slang och plåtar för 20 mm redan, har byggt övriga rum med det, sovrum, hall, tvättstuga, dom rummen har vi börjat använda.
Lär troligen få en del plåtar över sedan...

Helst ville jag haft 22 mm spån för 20 mm slang men hittar ingen (hade för mig att Wirsbo haft det tidigare...), det hade blivit lägst bygghöjd.

Alternativet som jag läst tidigare men varit lite osäker på om jag vågar använda är som skrivits: 45x220 på cc30, glespanel 22x120, plåt och slang däremellan, sedan 2x13 mm golvgips.
Nu kommer jag bygga på detta viset (köpte 22x120 igår för det), det måste bli tillräckligt starkt tycker jag.

Det jag nu funderar på är om jag vågar spik/limma remsor av masonit på reglarna innan glesen för att bygga upp en del av fallet redan här?
Iså fall det fallet som är över "hela golvet" 1/100.
Alltså förutom vid dusch och badkars brunn där det blir till att spackla sista fallet 1/50 med hjälp av att ta bort ett lager gips.

Någon som har erfarenheter av det?

Redigerat:
Det får bli skruvlimma glesen direkt på reglarna och sedan flytspackla på dubbelgipsen ändå.
 
Har för mig att "Bygga Nytt" har haft olika kammar för att limma översta gipsen och på så sätt få ett fall mot brunnen. Verkar ju skönt att slippa flyta golvet om man inte behöver.
 
  • Gilla
Henrik Eriksson
  • Laddar…
sirbo skrev:
Har för mig att "Bygga Nytt" har haft olika kammar för att limma översta gipsen och på så sätt få ett fall mot brunnen. Verkar ju skönt att slippa flyta golvet om man inte behöver.
Det vore garanterat mycket mer jobb att försöka få till det på det viset än att flytspackla. Det tar ett någon timme att flytspackla ett normalstort badrum. Dessutom skulle det bli dyrt, med tanke på att två meter från golvbrunnen är man i så fall uppe i en skikttjocklek på typ 20-25 mm på limmet, som ju är väldigt mycket dyrare än spacklet.

I övrigt, ett fall är ju i regel runt, det vill säga som en tratt. Hur löser man det med skivor..?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.