Kör 3DPrima Basic eller Clas Ohlsons PLA nuförtiden, ser ingen vinning alls i de dyrare filamenten. Dessa kostar 199kr/kg.
Temperaturer varierar, normalläge för mig är nog oftast 210/60.
Kör Crealitys glasskiva som jag diskar lite då och då, eller om jag vidrört den för mycket med händerna. Inget annat.

Lite nyfiken på ett kinafilament på Amazon för 189kr/kg nu dock..
 
Från Clas ohlson har jag bara provat den som kommer från flashforge, funkar bra. Har inte testat deras andra no name ännu.
 
S
Här har ni temp tower för Clas Ohlson PLA i hvitt.. Fungerar utmärkt till många vardaglige grejer så som täcklock till skruv, rörklammer, persienn grejer osv. Tycker inte det är särskilt mycket stringing heller, även om detta tornet inte blev helt hundra. Tycker den svarta PLA fäster bättre till glasskivan än den vita.

Sweetspot runt 205-210 och 185 gick ej! :D Har kört bedtemp runt ca 60grader, och upplever att den svarta tål högre bedtemp än den vita.

Classes PETG i vitt fungerar fint, men jag har haft mycket problem med stringing så långt och inte riktigt fått till den än.

Bowden/all metal/ender 3
 
  • Vit 3D-utskrift av ett temperaturtorn med markeringar från 190 till 220 grader Celsius.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Tule54 och 1 till
  • Laddar…
S Sniken skrev:
problem med stringing
Vad kör du för retraction?
 
S
Jarlingar Jarlingar skrev:
Vad kör du för retraction?
Jag ville hinna testa lite innan jag uttalade mig för mycket. Jag började med 247°C/78°C/3mm/25mm/s retract och 10% speed. Då det var det rekommenderat av andra och för PETG. Jag har laborerat utöver det, men det kan vara att många av mina problem berodde på att jag körde med 0.8mm munstycke.

I dag har jag kört temp tower med 0.4 munstycke, 6.5mm & 45mm/s retract (lite osäker på om ens ekstruder-motorn kör så snabbt) och med temp mellan 220-260. Tyckte det såg mycket bättre ut än med det större munstycket så jag lär nog hålla mig till 0.4mm ett tag och öka retraction till 6 - 6.5mm

Tyckte PETG'en presterade rätt bra. Hastighet: 25mm/s walls och 50mm/s infill. Borde inte skilja så mycket med högre hastigheter heller. Det synes inte på bilden, men överhänget till vänster ser bäst ut vid 245°C och vid 255°C när jag ökade hastigheten till 200%.
 
  • 3D-utskrivna temperaturtorn för PETG-test med temperaturgraderingar från 220°C till 260°C.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
heab
  • Laddar…
Blev lite till mig i brallan, om man kan uttrycka sig så, då jag såg Norrbottensnickarens utskrifter som såg väldigt släta och fina ut, inte alls randiga som det brukar se ut. :cool:

X-pla använde han sig av, sagt och gjort, Dustin.se levererade en rulle idag och nu skrivs det ut för första gången.
3D-skrivarfilament på spole med etikett och QR-kod, närbild.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ser lovande ut så här långt. :love:
 
  • Gilla
Tule54
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.