Hej!

Har på senare tid fått syn på täljsten som klinkerplattor.

Hur tror ni det skulle funka i ett kök?

Är det någon här på forumet som har någon erfarenhet av täljsten på golv?
Hur är det med slitstyrkan?

Ska ha en täljstenskamin i matrummet, och det vore kanske snyggt med ett täljstensgolv i det angränsande köket som matchar kaminen.

/Jonas
 
Jag tror inte att det är något vidare bra på golv, hela grejen med täljsten är att den är så mjuk. Du kan rispa den med nageln. Jag tror att det golvet skulle bli förstört på nolltid om man har det i ett utrymme som kök. Duschrum och liknande kan nog funka bättre.
 
Täljsten är väldigt mjukt. Lade nyss täljstensklinker under under vår Tulikivi-ugn. Muraren (från Tulikivi) upplyste oss då om att täljstenen är porös så att den suger i sig smuts om man inte behandlar den. Fick ett porfyllande skyddsmedel av honom (heter Porosol och är plastbaserat) och den ebhandlingen skall hålla flera år.
Vi funderar också på att lägga klinker i kök och vardagsrum (där tulikivin står) men inte täljsten. Kollar på gråa granitkeramikplattor istället.

ps. tulikivis klinker kostar uppåt 1000kr per kvm...
 
Tack för svaren...

Det var som jag misstänkte att det var för mjukt och för dyrt...
Hade mer eller mindre ställt in mig på det...

Ska satsa på en mörkare klinker istället som nästan ser ut som skiffer, och sedan får det bli täljstenskakel bakom diskbänken. Där handlar det bara om en ynka kvadratmeter så priset är ju inte avgörande.
Frågan är hur den funkar mot fukt...

/Jonas
 
Den funkar hur bra som helst mot fukt. Naturliga stenarter har ju en tendens att göra det, annars försvinner de rätt raskt..
 
Charmen med ett täljstens golv är att det ska se slitet ut, precis så som många vill att massiva trägolv skall se ut! I början är det inte speciellt snyggt, när man ser enskilda repor, men efter ett tag så blir det bra!

Besökte Tulikivis fabrik i Nunnanlahti, Finland, i början av 90 talet. Där visade dom verkligen vad man kan använda täljsten till! Inte bara ugnar!
I deras egen hotell- och konferenceby, var mycket gjort av täljsten. Det började redan utomhus, trappor, terasser, räcken, pelare och uttäljda skulpturer...

Innomhus, i hotellrummen, så var golv och väggar i duschen av täljsten. Väldigt sköna golv att gå barfota på! Värmen sprider sej fint i plattorna.
I konferenceavdelningen visades flera andra exempel, högtalarkabinett, biljardbord, muggar, glas, tallrikar, "bröstpanel" med elvärme i....ja, det finns mycket som man kan tillverka i täljsten! (men kanske inte alltid det bästa materialvalet! ;) )

Täljsten är ett väldigt kompakt material, vattentätt och kemikaliebeständigt, men för det så är det inte helt okänsligt för fläckar och missfärgning. Men dessa problem har man ju med de flesta naturstensgolv.

Plattorna är förbehandlade från fabriken, för att bli lättare att sköta, men behandlingen bör upprepas, precis som med inoljning av tegel- och terracottaplattor.

Om man gillar ett blankt polerat golv, så är dom nog inte rätt val, då finns det andra bättre alternativ.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.