Det stora fiber bolaget har dragit fiber ner till vårt lilla fritidshusområde.
Placeringen av kopplingsbox blev en chock !!
Någon som har liknande erfarenhet ?
Vad kan man göra ?
 
  • En grå kopplingsbox mitt i grusigt och stenigt landskap med havsvy i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Står det på eran tomt?
 
G Gud_ skrev:
Står det på eran tomt?
Nej, på strandskyddad mark framför
 
Man kan tänka sig att det skåpet inte får stå inom strandskyddat område utan tillstånd
 
  • Gilla
Lawrence
  • Laddar…
R
L Lawrence skrev:
Det stora fiber bolaget har dragit fiber ner till vårt lilla fritidshusområde.
Placeringen av kopplingsbox blev en chock !!
Någon som har liknande erfarenhet ?
Vad kan man göra ?
Vad är det som är så chockerande? Att det ser fult ut? Om några månader när gräset vuxit upp runt kommer det väl knappt synas. Eller står det i vägen?
 
R RoAd skrev:
Vad är det som är så chockerande? Att det ser fult ut? Om några månader när gräset vuxit upp runt kommer det väl knappt synas. Eller står det i vägen?
Det går kor på den marken så inget gräs!
 
R
L Lawrence skrev:
Det går kor på den marken så inget gräs!
Jag menade att det kommer att växa grönt där det är grus nu, precis som på resten av bilden. Skåpet kommer förstås att synas.

Men du svarar fortfarande inte på exakt vad det är som är chockerande. Att det måste sättas upp ett skåp om ni ska ha fiber är väl rimligt? Är det placeringen som är chockerande? Kan det placeras annorlunda utan att det blir orimligt krångligt?

Om du vill att någon ska ge dig råd/hjälp får du nog anstränga dig lite mer i att beskriva problemet.
 
De som placerar ett fiberskåp brukar, läs har, säkrat det i de flesta fall med avtal, men ofta också någon form av servitut.
Kan inte tänka mig att länsstyrelsen ser det som något problem utifrån bildens avstånd till strand även om det är inom strandnära område då syfte med lagen är att förhindra allmänhetens möjlighet att nyttja strandnära område. Att något stör utsikt från fastighet tror jag inte ens kommer att tas upp till prövning om det anförs som avsikt med ev. anmälan.
 
  • Gilla
RoAd och 1 till
  • Laddar…
harry73
Dudeish TrollMann skrev:
Man kan tänka sig att det skåpet inte får stå inom strandskyddat område utan tillstånd
Man behöver alltid tillstånd för att sätta ett skåp på någons mark, men jag tror inte man behöver dispens från strandskyddet för att sätta ett fiberskåp. Är det även naturreservat eller så?
 
  • Gilla
AndersS
  • Laddar…
Vill ni fördjupa er i syftet med strandskyddet har ni här ett urklipp från Naturvårdsverket.
"Strandskyddets syften
Strandskyddet syftar till att långsiktigt trygga förutsättningarna för allemansrättslig tillgång till strandområden och att bevara goda livsvillkor för djur- och växtlivet på land och i vatten (miljöbalken 7:e kapitlet 13 §)."

Bara som info;)
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Man behöver alltid tillstånd för att sätta ett skåp på någons mark, men jag tror inte man behöver dispens från strandskyddet för att sätta ett fiberskåp. Är det även naturreservat eller så?
Detta område har högsta klassificering vad gäller naturskydd och ingår i Natura 2000. Det är dessutom ett fågelskyddsområde. Enligt länsstyrelsen måste alla installationer söka dispens från strandskyddet. Jag har nu anmält detta till länsstyrelsen så får vi se. Vad gäller kommentarer om skåpet kan man säkert placera det någonstans bakom en stenmur exvis
 
harry73
L Lawrence skrev:
Jag har nu anmält detta till länsstyrelsen så får vi se.
Då behöver du inte våra svar längre. Svaret länsstyrelsen kommer att ge borde räcka
 
  • Gilla
Lawrence
  • Laddar…
tommib
Vill du inte ha fiber?

Måla skåpet gröngrått så kommer det inte synas alls.
 
E
tommib tommib skrev:
Vill du inte ha fiber?

Måla skåpet gröngrått så kommer det inte synas alls.
Vad är det i detta skåp? Någon elförsörjning antar jag.. Det finns ingen underjordisk lösning då antar jag.
 
Det finns brunnar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.